پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام واعظ موسوی

حوزه/ رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه گفت: وجود مراسلات بین حوزه علمیه قم با الازهر مصر در دوران زعامت و مرجعیت آیت الله العظمی بروجردی موجب تعمیق ارتباطات بین علمای تراز اول شیعه و اهل سنت شد و گام بزرگی در رفع اختلافات و ایجاد همگرایی در بین مذاهب مختلف امت اسلامی بود .

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فرا رسیدن پنجاه و هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی، اظهار داشت: این مرجع عظیم الشان شیعه در دوران خود وحید و فرید بود و علاوه بر خدمات علمی از نظر آثار و برکات وجودی متعدد، زبانزد خاص و عام است.

وی با بیان اینکه شخصیت بزرگوار مرحوم آیت الله العظمی بروجردی از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گرفته و مباحث متعددی در رابطه با ایشان مطرح است، تصریح کرد: قدرت علمی و اعلمیت ایشان موجب شد این مرجع عظیم الشان به عنوان تنها مرجع عام تشیع مطرح شود به طوری که شاهان معاصر ایشان از این ید واحده و انسجام و اتحادی که در بین جامعه شیعی اعم از داخل ایران و ممالک دیگر وجود داشت به وحشت افتاده و درصدد برآمدند تا با ایجاد انشقاق و تعدد در بین مرجعیت شیعه از نفوذ معنوی و قدرت واقعی مرجعیت شیعه بکاهند تا کمتر آسیب متوجه آنها شود.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه در ادامه به آثار و خدمات آیت الله العظمی بروجردی اشاره کرد و گفت: آثار و برکات وجودی این مرجع فقید شیعه در قم، شهرهای دیگر ایران اسلامی و کشورهای خارجی ماندگار است؛ از مسجد اعظم قم، مدارس علمیه و کتابخانه در قم گرفته تا مدارس علمیه ای که در شهرها بنیان نهادند و همچنین مراکز علمی و اسلامی که در کشورهای خارجی و اروپایی بنا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی، احداث مسجد اعظم قم را یکی از قدم های بسیار بزرگ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی عنوان کرد و افزود: ساختن این مسجد در  جوار کریمه اهل بیت(ع) به عنوان یک مرکز عبادی علمی اقدام بسیار ارزشمندی بود؛ این مسجد علاوه بر این که با ظرفیت گسترده خودش نمازگزاران متعددی را که از مجاورین و زائرین حضرت هستند در دل خود جای می دهد، به عنوان یک مرکز علمی نیز مطرح است.

وی افزود: اگر این مرکز بزرگ و بسیار معنوی وجود نداشت، محلی برای برگزاری دروس مراجع عظام تقلید با جمعیت بالا در دهه های اخیر پیدا نمی شد؛ این مسجد با برکت به عنوان یک مرکز علمی هزاران جویای علم را روزانه در خود جای می دهد و در ایام تحصیل، صبح و بعد از ظهر در ساعات متعدد دروس حوزوی برگزار می شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: همچنین مدارس متعددی که در زمان این مرجع تقلید از جمله مدرسه آیت الله العظمی بروجردی معروف به "مدرسه خان" در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) ساخته شد که امروز روزانه ده ها کلاس درس از سوی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در این مدرسه شکل می گیرد و به عنوان یک مرکز نشر علوم اهل بیت(علیهم السلام) مانند نگین انگشتری در شهر مقدس قم در کنار بقیه مدارس پرفیض و برکت پرتوافشانی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در ادامه جمع آوری روایات اهل بیت(ع) و اهتمام به سندیت مجموعه هایی روایی را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند مرحوم آیت الله العظمی بروجردی عنوان کرد و گفت: از جمله گام های بسیار بزرگی که این مرجع فقید شیعه به آن اهتمام بیشتری داشتند، جمع آوری روایات اهلبیت و بررسی سندی این روایات براساس روش و سبک ویژه ای بود که آن مرحوم به شاگردان خود تعلیم کرد و از آنها خواسته بودند تا جوامع روایی شیعه را به یک روش جدید در قالب های متعددی مورد بحث و بررسی قرار داده و از این طریق مجموعه های بازمانده از ائمه معصومین(ع) را سامان خاصی بدهند.

وی تصریح کرد: همچنین از جمله آثار و برکات آیت الله العظمی بروجردی، تاسیس و تقویت مجموعه تقریب مذاهب بود؛ این مرجع فقید شیعه با برقراری ارتباط نزدیک با دانشگاه الازهر مصر، پیشگام مباحث علمی در بین برادران اهل سنت شدند و با اعزام نماینده به مصر و همچنین مبادله شدن مکاتبات و نامه هایی که میان ایشان با رئیس دانشگاه الازهر مصر صورت گرفت، مذهب تشیع به عنوان یکی از مذاهب خمسه در بین امت اسلامی رسمیت یافت و بزرگان و اندیشمندان اهل سنت حقانیت در شکل گیری و وجود چنین مذهب علمی معنوی و تاثیرگذار را در کنار مذاهب خودشان پذیرفتند.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه افزود: وجود مراسلات بین حوزه علمیه قم با الازهر مصر موجب تعمیق ارتباطات بین علمای تراز اول شیعه و اهل سنت شد و گام بزرگی در رفع اختلافات و ایجاد همگرایی در بین مذاهب مختلف امت اسلامی بود و بعدها نیز این رویکرد توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب با اهتمام تمام پیگیری شد.

این استاد حوزه علمیه افزود: روشن است که ایجاد وحدت در بین فرق مختلف اسلامی ضربه مهلکی بر استکبار و صهیونیسم وارد خواهد کرد و می تواند زمینه ساز ایجاد تمدن جدیدی اسلامی شود و کشورهای اسلامی و امت مسلمان را از زیر ظلم استکبار و تعدیات صهیونیسم نجات دهد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در پایان خاطرنشان کرد: باید مبتکر این طرح، یعنی آیت الله العظمی بروجردی را همواره به نیکی یاد کرد و این اثر را به عنوان یک اثر فاخر از ایشان به یاد داشت.

انتهای پیام/313/33  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha