جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تاکید بر این که عفاف و حجاب فقط محدود به پوشش ظاهری نیست، گفت: اراده دشمنان این است که هویت پوششی و ظاهری و حضور اجتماعی مردم ما تغییر کند، در صورتی که حجاب، فرهنگ و منطق ماست و متأسفانه ضعف کارکردی و نگاه سطحی زمینه را برای تهاجم فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در سومین نشست شورای عفاف و حجاب استان قزوین اظهار کرد: باید جایگاه عفاف و حجاب را از نگاه دین و آموزه‌های قرآنی درک کرد و هر زن و مردی با درک این جایگاه هویت انسانی خود را به خوبی خواهد شناخت.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با بیان این که درک جایگاه عفاف و حجاب شعار نیست، بلکه ریشه قرآنی دارد، اذعان کرد:  ابتدا باید سیر شکل گیری حجاب را بشناسیم و بدانیم ریشه آن کجاست و مبنای آن چیست.

وی، حجاب را به معنای پوشش برای زن و مرد دانست و افزود: پشت صحنه حجاب معنا و مفهمی به نام عفاف  قرار دارد، بدون عفاف صحبت از حجاب بی معناست و هر انسانی ابتدا باید موضع خود را درباره عفاف مشخص کند  و سپس در خصوص حجاب سخن بگوید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با طرح این سؤال که ریشه عفاف در وجود انسان چیست؟ گفت: مبنا و بستری در وجود انسان به نام کرامت انسانی وجود دارد که عفاف یکی از شعبه‌های آن است و ریشه کرامت و بستر آن از نگاه انسان شناسی تقواست.

امام جمعه قزوین ادامه داد: تقوا در کلام الهی از بستر عبادت شکل گرفته و بدون عبودیت و بندگی، تقوا بی معناست، زیرا در بستر عبودیت خدا تقوا رشد می‌کند و ما را به کمال می‌رساند و بدون عبادت تقوا نیز تعطیل خواهد شد.

 وی، خاستگاه عبادت را عقیده دانست و ابراز کرد: انسان در زندگی بر اساس عقیده خود عبادت می‌کند و این عقیده شاید پرستش پول، مقام، مادیات، دنیا، شیطان و یا پرستش ذلیلانه دیگران باشد؛ دین به ما می‌گوید که حیف است که فرصت بندگی خدا را ضایع پرستش دیگران و بت‌های طاغوتی کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: حجاب، عفاف، کرامت انسانی، تقوا، عبادت و عقیده همه در یک سیر دینی قرار دارند و اگر این سیر نادیده گرفته شود ما روی باتلاق ساختمان خود را ساخته‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: پوشش انسان به طور قطع با بینش عقلانی و گرایش ارادی او هماهنگ است، مگر اینکه انسان در غفلت و نا آگاهی به سر ببرد .آدمی با نوع پوشش خود علایق و تفکراتش را به نمایش می‌گذارد و باید باور کنیم که پوشش و حجاب هیچ گونه اختصاصی به بانوان ندارد و به دلایل خاصی برای خانم‌ها با تأکید بیشتری در قرآن عنوان شده است.

 وی با تأکید بر اینکه باید از دانشگاه حجاب و عفاف بهره لازم را ببریم، گفت: عفاف و حجاب فقط محدود به پوشش ظاهری نیست، بلکه یک جلوه آن پوشش و لباس است؛ عفت کلام، نگاه و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال به صورت جدی از ما خواسته است در هر جایگاهی که قرار داریم موضع خود را درباره حجاب و عفاف مشخص کنیم؛ ما عضو حزب و جناح خدا هستیم یا شیطان؟. در آیات قرآن تاکید شده که اگر مؤمن هستید، نباید ترسو، منزوی و ذلیل باشید؛ اراده دشمنان خدا این است که ما را ضعیف و وابسته به خود کرده و چراغ استقلال ما را خاموش کنند.

وی بیان کرد: اراده دشمنان انقلاب این است که هویت پوششی و ظاهری و حضور اجتماعی مردم ما تغییر کند، در صورتی که حجاب فرهنگ و منطق ماست و متأسفانه ضعف کارکردی و نگاه سطحی ما زمینه را برای تهاجم فراهم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: هماهنگی همه دستگاه‌های متولی حجاب و عفاف در این حوزه ضروری است و اگر برنامه‌ای برگزار کردیم که معنویت کسب شده در شب قدر و تذکرات قرآنی را از بین می‌برد، یعنی محصول این نشست‌ها نبوده و ما در هماهنگی‌ها مشکل داریم.

وی تصریح کرد: گاهی نگاه به حفظ جایگاه‌ها و موقعیت شغلی به ما ضرر وارد می‌کند و از مبانی اعتقادی و دینی خود فاصله می‌گیریم؛ در صورتی که باید خدا را درنظر بگیریم که قرار است در روز قیامت چه پاسخی نسبت به وظیفه خود بدهیم.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با تاکید بر این که اگر قرار است کانونی برای مدیریت حجاب و عفاف شکل بگیرد، باید ابتدا هماهنگی در کارها و سپس تلاش برای حفظ آن مدنظر همه اعضا باشد تا تلاش‌های صورت گرفته ضایع نشود، تصریح کرد: باید نگاه‌های سنتی روی حجاب را کنار گذاشته و روی فرهنگ حجاب کار عمیق فرهنگی و هویتی داشته باشیم تا نوجوان و جوان بداند که پوشش او نشان از هویتش دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه نباید نگاه آمرانه و تکلیفی در حوزه حجاب و عفاف داشت، گفت: باید با محبت و ابزارهای جذاب آگاهی جامعه را نسبت به اهمیت عفاف و حجاب ارتقا دهیم.

حجت الاسلبام والمسلمین عابدینی در پایان گفت: ضرورت دارد فضاهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی برای بانوان افزایش یابد و در کنار اینکه شاید حجاب و عفاف محدودیتی برای شخصی ایجاد کرد، در مقابل فضایی برای حضور فعالانه ‌تر توأم با تفریح و سرگرمی برای او فراهم شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha