جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
طلاق

حوزه/ حجت الاسلام مظاهری با بیان این که امروزه مادیات و چشم و همچشمی ها درجامعه حرف اول را می زند، گفت: کمرنگ شدن فرهنگ زندگی علوی و فاطمی سبب آمار بالای طلاق در جامعه شده است.

حجت الاسلام ابوالفضل مظاهری در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان این که بنیان خانواده بسیار مورد تاکید اسلام است، اظهار کرد: اسلام بر خلاف بسیاری از ادیان دیگر نسبت به موضوع ازدواج تاکید زیادی دارد.

وی با بیان این که خانواده، کهن ترین و اصلی ترین  نهاد اجتماعی است، تصریح کرد: در حقیقت تقویت و سالم سازی این نهاد کوچک اما موثر، در نهایت منجر به سالم سازی جامعه می شود.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: هنگامی که به اهمیت خانواده و تاثیر مستقیم آن در مسائل اجتماعی و فرهنگی می پردازیم، باید به آسیب شناسی آن نیز پرداخته و مهمترین عواملی را که موجب سست شدن بنیان خانواده و ازهم پاشیدگی آن می شود، را واکاوی نمائیم.

زندگی ائمه(ع) الگوی مناسبی برای همه

حجت الاسلام مظاهری ضمن اشاره به آمار بالای طلاق، خاطرنشان کرد: وقتی که به زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) می نگریم، می بینیم بهترین و والاترین زندگی متعلق به ایشان بوده است.

وی ضمن ابراز تاسف از کمرنگ شدن فرهنگ علوی  و فاطمی در زندگی های امروزی، یادآور شد: زوجین بایستی معیارشان علوی و فاطمی باشد؛ متاسفانه امروز مادیات و چشم و هم چشمی ها حرف اول را می زند.

این کارشناس فرهنگی با بیان این که رنگ و لعاب های مادیات، نقش عشق و محبت را در خانواده گرفته، متذکر شد: بایستی به جای احساسی عمل کردن، نسبت به مسائل،منطقی و با عقلانیت برخورد نمود.

حجت الاسلام مظاهری با اشاره به این که امروزه باید شعار دینداری و اخلاق خوب درجامعه ملاک عمل باشد، عنوان کرد: در زمان خواستگاری از همه چیز سؤال می شود، به جز دینداری  و اخلاق؛ این در حالی است که در  روایات متعدد آمده  "به کسی که اهل مسجد نیست زن ندهید".

ترویج ساده زیستی و سبک زندگی اسلامی

وی، تبلیغ ازدواج از دید اسلام را، نقش اساسی مبلغین دانست و بیان کرد: روحانیون و طلاب باید در زمینه تبلیغ  خود در مساجد و مناطق مختلف کشور، ساده زیستی و سبک زندگی اسلامی را نشر دهند، تا جامعه ای پویا و بانشان داشته باشیم.

این کارشناس فرهنگی، نقش خانواده را در تربیت فرزندان کلیدی عنوان کرد و افزود: امروز به دلیل ارتباطات اینترنتی، فضای مجازی و ماهواره خانواده ها از تربیت فرزندان دور افتاده اند و این نقشه و راه دشمن است.

وی ادامه داد: دور بودن از معنویات، تک فرزند داشتن، مادیگرایی، ایجاد فضای ناسالم در ارتباطات زن و مرد از دیگر نقش های دشمن در نابودی خانواده های ایرانی-اسلامی در جامعه است.

حجت الاسلام مظاهری ضمن انتقاد از تدریس بسیاری از کتاب های ترجمه غربی در دانشگاه های امروز، ابراز کرد: دانشگاه ها و به ویژه حوزه های علمیه ما بایستی تعمیق بیشتری در خصوص استخراج آموزه های دینی داشته باشند، باید زندگی اهل بیت(ع) به عنوان یک درس در دبیرستان ها و دانشگاه ها تدریس شود، که قطعا نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس فرهنگی با بیان این که روحانیت و مبلغین درجامعه مورد تایید افراد و خانواده ها هستند، ابراز کرد: آنان در درجه نخست باید دوره های مرتبط با آموزش خانواده و مسائل دینی در این خصوص را فرا گرفته و سپس به ارشاد مردم در این زمینه بپردازند.

وی از افزایش آمار طلاق و پیش پا افتاده شمردن این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفت: متولیان فرهنگی باید در راستای شکل یابی، ادامه مسیر و استحکام نهاد مقدس خانواده تلاش نمایند.

تبیین و شفاف سازی مسائل خانوادگی

حجت الاسلام مظاهری افزود:خانواده در جامعه اسلامی نباید مانند ممالک مادی جزء سست ترین نهادها باشد و الگوگیری از زندگی پیشینان و استفاده از تجربیات زندگی های بادوام و طلاق های انگشت شمار باید به نسل امروز انتقال یابد.

حجت الاسلام مظاهری در پایان گفت: روحانیت باید ضمن مجهز بودن به آشنایی با مسائل  روز، به تبیین و شفاف سازی مسائل خانوادگی همچون آشنایی با سبک زندگی اسلامی، دوری از مادیات، عواقب طلاق، ازدواج آسان و ... بپردازند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha