پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب وظیفه گرایی اخلاق کانت

حوزه/ کتاب وظیفه گرایی اخلاق کانت با همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به قلم حسین اترک در ۳۸۸ صفحه، با قیمت ۱۴۰۰۰۰ ریال به چاپ رسیده است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب حاضر به تبیین، بررسی و نقد یکی از مهم‌ترین نظریه‌های اخلاقی می‌پردازد. ایمانوئل کانت، با توجه به نیت فاعل و دخالت‌دادن آن در ارزش اخلاقی عمل، ذاتی‌دانستن اوصاف درستی و نادرستی برای اعمال و دخیل‌ ندانستن نتایج در آنها و ارائۀ اصل صوری ناظر به وظیفه، یک نظریۀ اخلاقیِ وظیفه‌گرایانۀ ناب و تمام‌عیار عرضه کرد.

کلمه باید (و البته ضد آن نباید) در مهم‌ترین کاربردش، واژه‌ایست که حاکی از ارزش یک عمل در نظامی اخلاقی یا دینی است. و مهم‌ترین سؤال در این حوزه این است که معیار این بایدها و نبایدها چیست؟ و چرا انسان‌ها خود را به این تکالیف ملتزم می‌دانند؟ پاسخی که به این پرسش داده می‌‌شود مبنای وجود چنین تکالیفی را پایه می‌گذارد و دایره و نوع این تکالیف را توسعه یا تضییق می‌کند. از مهمترین پاسخ‌هایی که به این مسأله داده شده، پاسخی است که ایمانوئل کانت  برای توجیه تکالیف اخلاقی ارائه کرده، این مبنا بعدها در فلسفه اخلاق تبدیل به یک مکتب شده و پیروانی پیدا کرد که خود را وظیفه‌گرا می‌نامیدند.

گرچه نظریۀ وظیفه‌گرایی اخلاقی به حوزۀ اخلاق هنجاری مربوط است، کانت مباحث فرا‌اخلاقی مهمی دارد که تأثیر مستقیمی در نظریۀ هنجاری او داشته است. ویژگی کتاب حاضر توجه به مباحث فرا‌اخلاقی نظریۀ کانت در کنار مباحث هنجاری اوست. همچنین، با پرداختن به پیش‌فرض‌های وظیفه‌گرایی کانت و لوازم نظری و عملی او تلاش شده است نگاه جامعی به نظریۀ او صورت گیرد.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832834-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha