پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب سی و ده چهل روایت داستانی

حوزه/ داستان های سی و ده را از چند منظر می توان مورد بررسی قرار داد که شاید مهمترین وجه آن سبک زندگی دینی جامعه اسلامی و رابطه صمیمانه و بی پرده روحانی و مردم باشد. اتفاقی که شاید در دو دهه اخیر با چالش و مشکلاتی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» سید احمد بطحایی از طلاب حوزه علمیه قم در گفت و گویی بیان داشت:  کتاب سی و ده، چهل روایت داستانی از یک روحانی در محیط تبلیغی خود است.

وی گفت: سی روایت این کتاب در شهر انار، استان کرمان و ده روایت دیگر آن از روستایی ییلاقی در ورامین. یکی در جنوب و دیگری در بالای کشور. اولی در ماه مبارک رمضان و آخری آن ده روز اول ماه محرم است.

نویسنده کتاب سی و ده افزود: داستان های سی و ده را از چند منظر می توان مورد بررسی قرار داد که شاید مهمترین وجه آن سبک زندگی دینی جامعه اسلامی و رابطه صمیمانه و بی پرده روحانی و مردم باشد. اتفاقی که شاید در دو دهه اخیر با چالش و مشکلاتی مواجه شده است.

وی اظهار  داشت: روحانی در داستان ها نه شخصیتی ویژه و خاص بلکه بیش از هرچیزی از مردم و همدل مردم است. با آن ها میخندد و گریه میکند.

گفتنی است: سید احمد بطحایی به عنوان نویسنده؛ راوی تمام داستان هاست و به عبارتی داستان حول محور چالش های ذهنی و عینی او با خود، مردم و محیط پیرامونش؛ می باشد. روایت هایی واقعی و مستند از زندگی یک طلبه و حضور او در فرهنگی متفاوت. یکی فرهنگ گرم و کویری جنوب کشور. با ساختاری نرم و ساکت. و دیگری در روستایی نزدیک به پایتخت و بالطبع با فرهنگی متمدن تر و ساختارمند. لیک هر کدام در انتهای تفاوت با یکدیگر هستند.

روحانی مبلغ در این چهل روایت؛ از ابتدا سلوکی را شروع می کند و هرچه می گذرد ساختارهای ذهنی و فکری اش متحول می شود. گویی که مانند موسی به کوه طور رفته و سی شب را به عبادت گذرانده و سپس با ده شب دیگر آن را تکمیل کرده است. شاید بتوان این تبلیغ را بیش از آن که ناظر به فهم و عمل آموزه های دینی نسبت به مخاطبین باشد به خود روحانی منتسب و منسوب کرد.

پیش تر از او رمان هر صبح می میریم در نشر افق و مجموعه داستان گروهی مینوی نگاه تو منتشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha