جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 419739
۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
شماره ۱۸ حبل المتین

حوزه/ هجدهمین شماره فصلنامه علمی – تخصصی حبل المتین، بهار ۱۳۹۶، ازسوی دبيرخانه شوراي برنامه‏ ريزي مدارس علوم ديني اهل‏ سنت انتشار یافت .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» دراین شماره از فصلنامه که به مدير مسئولی محمدصادق عرب‏ نيا و سردبيری سيدمحمدمهدي ميرجليلي، چاپ و منتشر می شود، موضوعات متنوعی به چشم می خورد .

 مهم ترین موضوعات منتشر شده دراین شماره عبارتند از " بررسی تطبیقی جرم محاربه در قانون جدید مجازات اسلامی ایران و فقه اسلامی (مذاهب خمسه)"، " تفاوت قصاص نفس زن با مرد در فقه شیعه و سنی و همچنین تطبیق آن با قانون مجازات اسلامی جدید "،  " بررسی فقهی حقوقی تدلیس در عقد نکاح(2)"، بررسی انتقادی مبانی ایدئولوژیکی داعش بر اساس معیارهای اسلامی و حقوق بین الملل "، " واکاوی جایگاه تروریسم بنیادگرا در راهبرد خاورمیانه ای غرب بررسی موردی؛ دولت اسلامی عراق و شام "، " واکاوی «دیپلماسی نبوی» با محوریت نامه های پیامبر اکرم(ص)"، " خوارج، اولین گروه تکفیری در جهان اسلام (پیشینه جریان تکفیری خوارج) و پیامدها و نتایج سوء تکفیر و افراطی گری در جهان اسلام" و در آخر " اتحاد ریاض و تل آویو در سفر ترامپ به خاور میانه".

در مقاله " بررسی انتقادی مبانی ایدئولوژیکی داعش بر اساس معیارهای اسلامی و حقوق بین الملل " بیان می شود که دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، نام گروهی نوسلفی- تکفیری است که همزمان با سرنگونی حکومت صدام و حمله آمریکا به خاک عراق با عناوین مختلف اظهار وجود نمود و در نهایت در آوریل 2013، نام دولت اسلامی عراق و شام را انتخاب نموده و سپس با گسترش اراضی اشغالی در کشورهای عراق و سوریه در ژوئن 2014 میلادی به دولت اسلامی که داعیه خلافت بر جهان را داشت، تغییر نام داد. داعش همواره بنا داشته بنیان‌های هویتی خود را تحت لوای اسلام و با نام دولت اسلامی بنا نهد.

آن چه سبب نگارش این مقاله شده، وجود تعارض در بنیان‌های هویتی و ایدئولوژیکی داعش نسبت به عملکرد آن در عراق و سوریه است. بنابراین در این مقاله درصددیم ارزیابی کنیم که آیا داعش با داعیه دولت اسلامی از لحاظ ماهوی، سنخیتی با اسلام و دولت دارد و یا تنها، گروهی تروریستی است.

یافته‌های مقاله حاکی از آن است که با توجه به عناصر متشکله دولت و بر طبق آموزه‌های اسلام و نص صریح قرآن، داعش هیچ سنخیتی با دولت و اسلام ندارد و بر اساس عملکرد آن در عراق و سوریه و طبق حقوق و قوانین بین المللی تنها گروهی تروریستی است. روش تحقیق این مقاله، تحلیلی-توصیفی و شیوه گردآوری مطالب آن، کتابخانه‌ای-اسنادی می‌باشد.

همچنین نویسندگان در مقاله تفاوت قصاص نفس زن با مرد در فقه شیعه و سنی و همچنین تطبیق آن با قانون مجازات اسلامی جدید بیان می دارند که تفاوت دیه و قصاص زنان، از جمله موضوعات بحث انگیز دوره‏های اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هست. تغییر در ساختار جامعه و خانواده و تغییر در بینش‏ها و نگرش‏های عمومی درباره زن و مرد، پشتوانه جدی این گونه بحث‏ها است.

مقاله تفاوت زن و مرد در دیه و قصاص تلاش دارد به بیان حکم قصاص و دیه زن در مقایسه با مرد در فقه اربعه و همچنین فقه امامیه و حقوق ایران بپردازد. به طور خلاصه می-توان گفت که در فقه اربعه، در صورتی که مقتول زن باشد و قاتل مرد باشد، قاتل بدون دریافت فاضل دیه قصاص می شود؛ در حالی که در فقه امامیه و حقوق ایران، ولی مقتول در صورتی که تمایل به قصاص قاتل داشته باشد، باید ابتدا فاضل دیه را به قاتل بپردازد.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: تهران، خیابان رازی، نبش یاسمن، پلاک 15، مراجعه کرده و یا با تلفن: 63497000-021  تماس  حاصل نمایند.

 پایگاه اطلاع رسانی فصلنامه به نشانی   http://hablolmatin.dmsonnat.ir  در دسترس کاربران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha