شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین مهم ترین الزامات و بایسته ها در مسیر ترویج و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخت و تصریح کرد: این مساله باید به یک مطالبه اجتماعی فراگیر در کشور تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت ایثارگری ها و جان فشانی های شهدای واقعه مسجد گوهرشاد مشهد و 21 تیرماه ۱۳۱۴ که به همین مناسبت به عنوان روز ملی عفاف و حجاب نامیده شده است، ابراز داشت: بسط و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یک دغدغه ملی و اجتماعی بوده که به خصوص در سال های اخیر با هجمه های بی امان دشمنان در عرصه فرهنگی اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است.

وی با طرح این پرسش که آیا اساساً اجرای عفاف و حجاب یک پروژه است یا پروسه، افزود: تعریفی که از پروژه به دست می آید آن است که امری کوتاه مدت و دارای ابتدا و انتهای مشخصی است و حال آن که که پروسه یک فرآیند طبیعی است که در مقطعی آغاز می شود اما دقیقاً مشخص نیست که پایانش چه زمانی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که اساساً مسایل فرهنگی از آن زمره مسایلی نیست که لزوماً پروژه صرف باشد چرا که این مباحث، عموماً دارای تاثیرات بسیار زمان بر می باشند.

وی افزود: از این حیث بنده به شدت معتقدم این نگاه که در بین برخی مسئولان وجود دارد مبنی بر این که عفاف و حجاب به یک باره و در فرآیندی کوتاه مدت محقق شود، اصلاً درست و علمی نیست چرا که مسایل فرهنگی نیاز به برنامه ریزی و الگوگیری دارد.

عضو انجمن های علمی حوزه بیان داشت: برای اجرای طرح عفاف و حجاب باید در گام اول الگوها را عوض کرد، چرا که ما تا زمانی که الگوی مناسب  ارایه نداده ایم این طرح به نتیجه مطلوب خود دست نمی یابد.

 وی با بیان این که ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی در قالب اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر میسر است، ابراز داشت: اقامه فرایض به واسطه اجرای امر به معروف و نهی از منکر محقق می شود ، با این وجود ما در این عرصه نیازمند بهره مندی از نگرش فرهنگی و آموزش ملی هستیم که رسالت نهادها و سازمان های متولی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا همچنین بر لزوم توجه به اصل آسیب شناسی اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور تاکید کرد و افزود: آن چه مهم است این که باید برای پروسه اجرای عفاف و حجاب ، پروژه های متعددی را تعریف کرد به این معنا که برنامه های تشویقی و ترویجی و نظامی و اجرایی و ... به صورت یک مجموعه جامع و کامل در نظر گرفته شود، ضمن آن که به هیچ وجه نباید از یاد ببریم که کار فرهنگی و روش اقناعی جواب می دهد و نه صرفاً برخورد سلبی و قهری

وی همچنین در خاتمه با تاکید بر این که در جامعه باید الگوی پوشش و لباس مناسب معرفی شود ، تصریح کرد: چنین الگویی باید شاخصه های مهمی چون جذابیت و تنوع را در درون خود داشته باشد و مهم تر این که در قالب های تشویقی این الگوهای پوششی در جامعه تبلیغ و ترویج شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha