پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جنگ داعشی‌ها در ماراوی هیچ ربطی به دین ندارد

حوزه/ اسقف‌های فیلیپین با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه درگیری‌های خشونت آمیز افراط‌گرایان داعشی در شهر ماراوی هیچ ربطی به مذهب ندارد، خواستار بازگشت هر چه سریعتر صلح و زندگی عادی در این شهر شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از catholicnewsagency، اسقف‌های فلیپین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: درگیری‌های خشوت آمیز افراط‌گرایان داعشی در شهر ماراوی در فیلیپین هیچ ربطی به مذهب ندارد. آن‌ها خواستار بازگشت هر چه زودتر صلح و زندگی عادی در این شهر جنگ زده شدند.

در بیانیه منتشر شده توسط اسقف‌های فیلیپینی با اشاره به کمک‌های مسلمانان برای حفاظت همشهریان مسیحی آمده است: حتی اکنون نیز هزاران مسلمان و مسیحیان برای فرار از شهر ماراوی به هم کمک می‌کنند و مسلمانان با کمک به مسیحیان آنان را از مرگ حتمی نجات داده‌اند. این به وضوح ثابت می‌کند که جنگ در حال وقوع در این منطقه یک جنگ مذهبی نیست. همانطور که روحانیون اسلامی در فیلیپین به طور قطع به این مسئله تاکید داشتند.

طبق گفته اسقف‌های فیلیپین، این گروه حامی داعش و رهبران آن اقدام به ربودن، دزدیدن، آزار و اذیت، نقص عضو و کشتن بیگناهان کرده‌اند که این اعمال در تناقض آشکار با اصل اسلام می‌باشند.

اسقفان از مسیحیان و همه مردم خواسته اند تا در ارتقاء گفتگوی مذهبی پیشرو باشند تا به این ترتیب مذاهب مختلف دست‌آویزی برای تروریسم یا افراط‌گرایی خشونت آمیز عده‌ای قرار نگیرد.

در بیانیه اسقف‌ها همچنین آمده است: "اجازه دهید والدین، مدارس، کلیساها و مساجد اطمینان حاصل کنند که هیچ کس به استخدام نیروهای تروریست درنمی‌آید. اجازه دهید به نسل جوان و نسل قدیمی آموزش دهیم که صلح معنای حقیقی ادیان است. و هیچ مذهبی به ما اجازه کشتار مردم بیگناه را تنها به سبب آنکه به مذهب دیگری تعلق دارند نمی‌دهد.

شبه نظامیان حامی داعش در 23 می 2017 به شهر ماراوی در جزیره میندانائو در فیلیپین حمله کرده و این شهر را به محاصره خود در آوردند. این گروه شبه نظامی در سال 2012 تشکیل شد و در سال 2015 با داعش اعلام هم‌پیمانی کرد. این شبه نظامیان هم اکنون نزدیک به 100 غیرنظامی را گروگان گرفته‌اند و از آنان به عنوان سپرهای انسانی، حامل‌های مهمات و موانع برشی استفاده می‌کنند. اکثریت جمعیت 200 هزار نفری این شهر را که مسلمانان تشکیل می‌دهند از زمان اشغال گریخته‌اند و تقریبا 400 نفر در جنگ در ماراوی جان خود را از دست داده‌اند.

دولت  فیلیپین اعلام کرده که برخی از ستیزه جویان از خارج از کشور، از جمله کشورهایی مانند روسیه، اندونزی و مالزی آمده‌اند. با این حال برخی مقامات گفته‌اند که شبه‌نظامیان کشته شده اهل خاورمیانه بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha