شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت(ع)

حوزه/ مراسم رونمایی ازآثار جدید پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت(ع) پیش از ظهر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ و اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین یوسفی غروی در  مراسم رونمایی ازآثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در سخنانی به نقش تأثیر تاریخ در سایر علوم پرداخت.

حجت الاسلام  والمسلمین حمید مطهری از اساتید تاریخ حوزه نیز در این مراسم به ارائه گزارشی ازفعالیت این پژوهشکده اشاره  و گفت: پژوهشکده سیره و تاریخ یکی از پژوهشکده های باسابقه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ  است که د رسال 82 به صورت  و در سه گروه سیره، تاریخ و فرهنگ و تمدن اقدام به فعالیت و پژوهش کردند.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد: نشر کلان پروژه نقد در موضوعات منابع سیره وتشیع در منابع و زمان های مختلف، تولید50 جلد کتاب و در دست اقدام 30 اثر دیگراز دیگر اقدامات این پژوهشکده است.

حجت الاسلام صادقی نیز درسخنانی گفت: کتاب  لهوف اثر فاخرسید ابن طاوس است و آخرین کتاب درمورد حادثه عاشورا است و از جلمه کتاب خوب در حادثه عاشورا به شمار می رود.  

مدیر گروه  تاریخ وسیره اهل بیت(ع)  عنوان کرد: سعی شده دراین کتاب منبع شناسی ونسخ دقیق تری صورت گیرد و کار را با این هدف شروع شد وبه نتایج خوبی رسیده است.

این محقق عنوان کرد: در بحث نسخ حدود دو هزارکلمه اختلافی است که در این کتاب گنجانده شده است.       

دکتر چلنگر  نیز در سخنانی  به خصائص این کتاب اشاره کرد و گفت: جامع بودن  کتاب دولت های شیعی،  نقل جغرافیای شیعی و نقل تاریخ تمدنی،اجتماعی دولت های شیعی، نقل منابع مانند سکه شناسی دولت های شیعی، نقل تاریخ هنر دولت های شیعی، نقل نقشه های دقیق دولت های شیعه و تحلیلی بودن، زمینه  های پیدایش دولت های شیعی و علل افول دولت های دیگر، از جمله این موارد است.

نویسنده کتاب دولت های شیعی افزود: خصوصیت دیگر تقسیم بندی دولت های شیعه، دولت های شیعی در بخش اندلس وآفریقا و پژوهش تا اول زمان قاجاراست.

 دکتر قزوینی نیز به ویژگی های کتاب مذهب شیعه اشاره کرد  که این کتاب ترجمه  کتاب ادوارد بنارد نویسنده انگلیسی است.

مترجم کتاب مذهب شیعه بابیان اینکه ترجمه ونقد کتاب در بیش از 28 فصل است، افزود:این کتاب ازدیدگان مستشرقان غربی است که  به نقد و ترجمه گذاشته شده است.

این محقق با بیان اینکه این کتاب از بهترین اثر در مورد مذهب شیعه است عنوان کرد: برای ترجمه و نقد کتاب زحمت زیادی کشید شده است ومی توان گفت اثر فاخر در مورد مذهب شیعه به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha