پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ دبیر کل حزب الله لبنان پیروزی در موصل را بسیار بزرگ برشمرد و با تاکید بر اهمیت مواضع قاطع ایران فتوای آیت الله سیستانی را سرآغاز پیروزی‌ها عنوان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از مهر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود با اشاره به پیروزی بزرگ در موصل این پیروزیرا به  ملت و دولت این کشور تبریک گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود گفت: آنچه در عراق و موصل می گذرد تنها به سرنوشت عراق و مردم این کشور مربوط نیست بلکه به سرنوشت امت و ملت های منطقه مربوط می شود.

وی افزود: پیروزی عراقی ها که توسط حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام شد پیروزی بزرگی است که نمی توان از اهمیت آن کاست و این امر در پی پیروزی های گسترده در دیالی و دیگر مناطق محقق شد.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: فتوای آیت الله سیستانی سرآغاز پیروزی ها بود و باعث تحقق پیروزی های پیاپی شد. اگر چه ماهیت این فتوا مذهبی بود اما معادلات را برهم زد و سقف رویارویی با این تهدید را بالا برد. فتوای مرجعیت باعث زدودن یاس و نا امیدی از مردم عراق شد و انگیزه قوی به نیروهای ارتش بخشید و موجب تاسیس حشدشعبی گردید که از ابتدا موجب قدرتمندی عراق در کنار ارتش بود.

وی تصریح کرد: همچنین مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران و در راس آن امام خامنه ای به کمک دولت عراق و فتوای مرجعیت آمد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: ما شاهد توطئه برخی نیروهای منطقه ای و بین المللی بودیم که ورود داعش به عراق و فعالیتش در این کشور را تسهیل کردند. عراقی ها گزینه خود برای رویارویی را انتخاب کردند و منتظر اتحادیه عرب، سران کشورهای عربی، سازمان کنفرانس اسلامی و هیچ کسی نشدند بلکه بر خداوند توکل کردند و با تکیه بر عزم خود پیرامون این گزینه ملی متحد شدند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: علما و رهبران اهل سنت عراق مواضع درخشانی در این رویارویی داشتند، این در حالی است که برخی سعی داشتند به منظور فتنه انگیزی این جنگ را بین شیعیان و اهل سنت نشان دهند. برخی می خواهند چنین نشان دهند که پیروزی محقق شده به کمک آمریکا بوده است که این اصلا درست نیست چرا که موجب خدشه به اقدامات عراقی هاست. مبنا برای آمریکایی ها اخلاق و ارزش ها نیست.

وی در ادامه افزود: پیروزی در موصل عواملی دارد که مردم عراق باید به آنها تمسک جویند. در راس این عوامل وحدت مردم عراق و لبیک به ندای مرجعیت و تقدیم فداکاری بود.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: به آیت الله العظمی سید علی سیستانی و مرجعیت دینی در نجف اشرف، تمام مراجعی که از این رویارویی حمایت کردند و به تمام رهبران سیاسی و نظامی بویژه حیدر العبادی نخست وزیر تبریک می گوییم. آزادی موصل گام بسیار بزرگی است چرا که موصل مرکز خلافت خودخوانده داعش بود و از آن مرحله جدیدی از مشروع تکفیری به اجرا درآمد. پیروزی عراق مقدمه حفظ امنیت کل جهان است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: امنیت شهرهای عراق از طریق ریشه کنی نهایی این گروه تروریستی و جنایتکار میسر می شود و این امر باید به عنوان اولویت باقی بماند چرا که برخی سعی خواهند کرد عراقی ها را از این اولویت منحرف کنند. همچنین نبردهای مهمی در سوریه جریان دارد و امروز عراق، سوریه، لبنان و ملت های منطقه در مقابل فرصتی تاریخی قرار دارند و آنچه این فرصت را فراهم کرده فداکاری های عراقی ها و سوری ها و تمام حامیان آنهاست. این فداکاری هاست که منجر به این پیروزی ها می شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید به داعش برای عرض اندام یا دریافت حمایت مجدد فرصت داد و فرصت ریشه کنی این گروه تروریستی برای ما فراهم شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنرانی خود به مساله آوارگان سوری در لبنان اشاره کرد و گفت: آوارگان سوری در سراسر لبنان حضور دارند. ما گفتیم که خواهان هماهنگی دولت لبنان با دولت سوریه در خصوص پرونده آوارگان به منظور بازگشت آنها به سوریه هستیم. امروز سفارتخانه های سوریه در بیشتر کشورهای جهان مستقر است و در سازمان ملل سفیر دارد و کشورهای متعددی با دولت سوریه مذاکره می کنند. در صورت برگزاری مذاکرات پیرامون آوارگان، دولت سوریه نیاز به مشروعیت بخشی از سوی طرف های لبنانی ندارد.

وی تصریح کرد: ما از دولت لبنان می خواهیم که با سوریه مذاکره کند و به دنبال بهره برداری سیاسی نیستیم بلکه عوامل انسان دوستانه و همچنین اقتصادی در این خصوص وجود دارد و بازگشت آنها به سود آوارگان و مردم لبنان است. امیدواریم آنگونه که یکی از نمایندگان گفت رهبران جریان المستقبل به حضور آوارگان به عنوان اهرمی برای دریافت کمک های (بین المللی) نگاه نکنند. امروز بسیاری از مناطق سوریه از امنیت برخوردار است و مردم می توانند بازگردند. کسی در دولت لبنان یا خارج از آن صحبتی از اجبار آوارگان برای بازگشت به میان نیاورده است بلکه ما از بازگشت داوطلبانه صحبت می کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: از تلاش های فراوان ارتش لبنان و دستگاه های امنیتی در حفظ امنیت قدردانی می کنیم و اینکه مردم لبنان احساس امنیت می کنند به این دلیل نیست که داعش و تروریست ها قصد انجام اقدامات تروریستی ندارند بلکه این ثمره تلاش های ارتش و دستگاه های امنیتی است. همچنان در منطقه عرسال تروریست هایی وجود دارند که برای انجام عملیات تروریستی در داخل این منطقه برنامه ریزی می کنند و این موضوع جزو مسئولیت های دولت است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: تروریست های حاضر در جرود عرسال تهدیدی برای روستاهای لبنان هستند و زمان آن رسیده است که این تهدید خطرناک پایان یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha