شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
همایش بزرگداشت ‌آیت الله مدنی کاشانی

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علميه قم گفت: مسجد و مدرسه علميه آيت الله مدني كاشاني، مكاني نوراني است كه نورافشاني آن نه تنها فضاي كاشان، بلكه فضاي علم و فقه و تقوا و فضيلت را روشن كرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در كاشان، آيت الله محمد حسين احمدي فقيه يزدي، عصر امروز در آيين اختتاميه همايش ‹‹ميانچال مدارمعرفت›› با موضوع  بزرگداشت آيت الله حاج آقا رضا مدني كاشاني(ره)، با اشاره به اينكه، براي پيشبرد همه امور نياز به داشتن سخاوت است و همه انبياء اهل سخاوت و بخشش بودند، گفت: انبياء داراي صبر بودند و در مقابل ناملايمات و سختي‌ها و مشكلات بي تابي نمي كردند و عاقلانه برخورد مي‌كردند و هركجا كه حق مومنين ضايع مي‌شد، قيام مي‌كردند و علما نیز این گونه هستند.

وی همچنين با بيان اين كه، آيت الله مدني‌ كاشاني(ره)، اخلاق نيكو، سخاوت و بخشش و صبر را دارا بود، افزود: مسجد و مدرسه علميه آيت الله مدني كاشاني مكاني نوراني است كه نورافشاني آن نه تنها فضاي كاشان، بلكه فضاي علم و فقه و تقوا و فضيلت را روشن و  براي آنهايي كه مي خواهند در اين راه حركت كنند، فضا را نورافشاني كرده است.

استاد درس خارج حوزه علميه قم ادامه داد: مدرسه و مسجد دو پايگاه بسيار مهم و باعظمت است و معمولا حوزه هاي علميه در كنار امامزادگان و يا مساجد تأسيس مي شود تا به لحاظ معنويت درك درستي از اين دو پايگاه مهم فرهنگي و ديني و علمي وجود داشته باشند.

عارف بدون فقه، كامل نيست

آيت الله احمدي فقيه يزدي، در ادامه گفت: عارف بدون فقه، عارف كاملي نيست، بنابراين قبل از اينكه كسي مفسر، متكلم و فيلسوف باشد و در هر برنامه علوم ديني و انساني بخواهد صاحب نظر باشد، بايد فقيه باشد.

وي با بیان این که فقيه جامع الشرايط  كسي است كه همه علوم را بشناسد و مباني آن را بفهمد تا اگر خداوند خواست به عبد صالح خود خيري را برساند، تفقه در دين و فهم دين را به او بدهد، ابراز داشت:  فرهنگ الهي و خدايي فرهنگ خاصي است كه فقيه مي سازد و فقيه تحويل مي‌دهد، بنابراين فقاهت و فقيه امری مهم و با عظمت است.

اساتید آيت الله مدني كاشاني

آيت الله احمدي فقيه يزدي، يادآورشد: آيت الله مدني كاشاني زير نظر اساتيدي همچون مرحوم آيت الله آقاي ملاحبيب الله شريف كاشاني، آيت الله ملا عبدالرسول مدني كاشاني، آيت الله  سيد محمد علوي مجتهد كاشاني، آيت الله حاج آقا رضاي اصفهاني معروف به مسجدشاهي و مرحوم آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، علوم عقلي و نقلي را آموخت.

وي با اشاره به اينكه آيت الله مدني كاشاني محقق وزين و گرانسنگي بود، افزود: ایشان هرجا كلمه و مطلبي نوشته، همراه با تحقيق بوده و بار تحقيقی فراواني دارد، اجازه اجتهاد خود را نيز در جواني دريافت كرد. 

رشد كشور بدون توسعه فرهنگي امكان پذير نيست

عباس زارعت، رئيس دانشگاه كاشان نيز در همايش با اشاره به اينكه توسعه كشور بدون توسعه فرهنگي امكان پذير نيست، گفت: براي توسعه فرهنگي كشور نياز به اصلاح فرهنگ جامعه است و اصلاح فرهنگ نيز يكي از وظايف حوزه و دانشگاه است.

وي ادامه داد: امروز وظيفه دانشگاه ها ارتباط و تعامل بيشتر با حوزه و برگزاري همايش هايي از اين دست است، چرا توجه به بزرگان و علما سبب خواهد شد تا جامعه به سمت و سوي رشد و تعالي سوق دهد. 

رييس دانشگاه كاشان تصريح کرد: اگر جامعه  الگو نداشته باشد، در مسير درستي قرار نمي‌گيرد و خوشبختانه در کاشان الگوهای فراوانی وجود دارد.

رونمایی ازتندیس و تمبریاد بود آیت الله مدنی کاشانی

برپایه این گزارش، پس از رونمایی ازتندیس و تمبریاد بود آیت الله مدنی کاشانی (ره ) ازفرزند برومند این عالم ربانی با اهدای هدایایی تجلیل وقدردانی به عمل آمد.

گفتنی است،آيت‌الله حاج آقا رضا مدني کاشاني فرزند ملا عبدالرسول مدني از علماي معاصر کاشان،  23 محرم 1321 هجري قمري در شهر عالم پرور کاشان ديده به جهان گشود، تحصيلات مقدماتي و سطح را نزد پدر و عالمان زادگاه خود چون حاج شيخ محمود نجفي تبريزي، سيد محمد علوي بروجردي و جد مادريش ملا حبيب الله شريف کا‌شاني به پايان رسانيد.

ايشان در سال 1340 به همراه جمعي از طلاب به قم هجرت نمود و در آنجا از محضر حاج شيخ عبدالکريم حائري يزدي کسب فيض کرد تا اينکه در سال 1345 موفق به اخذ اجازه اجتهاد از ايشان شد، اين اجازه را حضرات آيات سيد ابوالحسن اصفهاني و آقا ضياءالدين عراقي تاييد و مهر كرده اند، اين عالم بزرگ 5 تير 1371 بدرود حيات گفت و در جوار امامزاده هارون بن موسي‹‹پنجه شاه›› در آرامگاه خانوادگي به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha