جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پژوهش های اخلاقی

حوزه/ بیست و هفتمین شماره فصلنامه « پژوهش‌های اخلاقی» ، در دانشگاه قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» فصل‌نامه «پژوهش‌های اخلاقی»، از سوم خرداد ۸۹ دارای رتبه علمی-پژوهشی می‌باشد و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده است.

عناوین مقالات این شماره از  فصلنامه عبارتند از: امنیت کرامت آمیز انسان؛ مبنایی شاخص در حقوق شهروندی، جو اخلاقی ادراک شده در سازمان: مفاهیم و طبقه بندی ها، آثار حقوقی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی خلاف واقع، اکوسوفی و ابن عربی (کاربست تناکح اسما و صفات الهی در اخلاق زیست محیطی)، راهکارهای قرآنی برای پیشگیری از گناهان اجتماعی، مطالعه تطبیقی تربیت اخلاقی کشورهای ایران، چین و آمریکا در عصر معاصر در آموزش عالی، تاملی فقهی اخلاقی بر آثار ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی، مقایسه الگوی روان شناختی بخشایش گری غربی با بخشایش گری در قرآن، ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ مورد مطالعه: دانشجویان منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی، قتل و سنخ شناسی بخشش مطالعه موردی گیلان، بررسی وضعیت پراکنش مساجد در سطح شهرداری منطقه هشت تهران با استفاده از آنالیزهای فضایی در سیستم اطلاعات جغرافیایی.

د ر مقاله راهکارهای قرآنی برای پیشگیری از گناهان اجتماعی بیان شده: قرآن راهکارهای متعددی برای پیشگیری از گناهان اجتماهی ارائه نموده است. این راهکارها در سه حیطه باورها و عقاید، تمایلات و گرایشات و کنش و رفتار می باشد. هرچند در زمینه پیشگیری از جرم از نگاه اسلام مقالاتی نوشته شده ولی جنبه نوآوری تحقیق حاضر این است که راهکارهای پیشگیری از گناهان اجتماعی را از سه منظر بینشی، گرایشی و کنشی بررسی نموده است که در تحقیق های مشابه سابقه ندارد.

در پیشگیری بینشی به تبیین راهکارهایی مانند ایمان به خدای متعال، اعتقاد به نظارت الهی و تقویت ایمان به معاد پرداخته ایم. در پیشگیری گرایشی نقش تقوا، محبت الهی، یاد نعمت های الهی، صبر، توکل و کنترل دوستی را در جلوگیری از گناهان اجتماعی بررسی کرده ایم. در پایان به پیشگیری کنشی از جمله کیفرهای پیشگیرانه اعم از مجازات های دنیوی و اخروی، پیشگیری های اجتماعی، پیشگیرهای اقتصادی و انجام عبادات پرداخته ایم.

در مقاله امنیت کرامت آمیز انسان؛ مبنایی شاخص در حقوق شهروندی  آورده شده: از نگاه قرآن کریم توجه مردم و حکومت به کرامت ذاتی و اکتسابی آحاد افراد یک جامعه و رعایت مقتضیات آن، سبب می شود که هرگونه ظلم و تبعیض، و استبداد و اختناق در یک جامعه اسلامی رخت بربندد و با تعلیم و تربیت، اجتماعی، یکی از مولفه های اصلی تمدن بشری و سعادت انسانی، یعنی «امنیت دنیوی و اخروی» به مثابه شاخصه اصلی در حقوق شهروندی برقرار شود. در این تحقیق، اهمیت موضوع امنیت، از منظر کرامت بشر در اسلام و نیز ساز و کارهایی که از این رهگذر برای عینیت بخشیدن به آن منظور شده، مطمح نظر قرار می گیرد.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی:  قم، بلوار الغدیر، دانشگاه قم، ساختمان کتابخانه، دفتر فصلنامه پژوهش های اخلاقی مراجعه نمایند و یا با تلفن: 02532853311 تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha