پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ایازی

حوزه/ استاد درس خارج حوزه مشهد با بیان این که با تضارب آرا، رشد و پیشرفت حاصل می شود، گفت: امروز حوزه علمیه باید بکوشد تا با این تضارب آرا از ظرفیت خود در بالا بردن کیفیت دروس حوزوی استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا ایازی، استاد حوزه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد در حاشيه برگزاري امتحانات شفاهي دروس خارج  فقه و اصول با بیان این که با تضارب آرا و اندیشه ها رشد و پیشرفت حاصل می شود، اظهار کرد: امروز مرکز مدیریت حوزه علمیه باید بکوشد تا با این تضارب آرا از ظرفیت حوزه علميه مشهد در راستای بالا بردن کیفیت دروس حوزوی استفاده کند.

این استاد حوزه مشهد با اشاره به این مطلب که مسائل مستحدثه از احتیاجات روز مردم است که باید امروز توجه بیش از پیش به آن شود و فقها حکمش را استنباط کنند، گفت: یکی از علل کم توجهی به این مسائل کم لطفی برخی اساتید و کم بودن متقاضی است.

وی با بیان این که اگر متقاضی دغدغه مند و پیگیر نسبت به طرح این مسائل در درس خارج وجود داشته باشد، این موضوعات قابل پیگیری و مطرح شدن است، تصریح کرد: گاهی توجه بیش از حد به تدریس فقه سنتی بوده و بسیاری از اساتید سعی دارند تا در درس خارج خود فقط از متون و منابع فقه سنتی استفاده کنند و چندان اهمیتی برای مسائل مستحدثه قائل نیستند.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که امروزه مسائل مستحدثه باید استنباط شوند، بیان کرد: بدون شک هر یک از مباحث مستحدثه که به صورت تخصصی به آن پرداخته شود، نتیجه بهتری از آن گرفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمين ایازی با بیان این که تحول امروز در حوزه های علمیه باید در سمت و سوی تحقیق و بیان همه جوانب مسئله باشد، اظهار کرد: به تبع، تحقيق و پژوهش در فقه و اصول آن هم در مسائل و موارد مبتلا به جامعه و نياز روز آحاد مردم مي تواند تحولي عظيم در حوزه فقه و فقاهت به وجود آورد .

استاد  حوزه علمیه مشهد با اشاره به ضرورت تخصصی شدن دروس حوزوی بیان کرد: طلاب باید بعد از گذراندن دروس پایه و ورود به درس خارج،‌ چند سالی با آن آشنایی کامل پیدا کنند و سپس هر طلبه ای با توجه به علاقه خود در موضوع تخصصی وارد شود و در همان موضوع مجتهد شود که عمده کاربرد علوم دینی نیز در درس فقه و اصول است.

وی با بیان این که شیوه های موجود در تدریس درس خارج در سطح قابل قبول و خوبی قرار دارد، خاطر نشان کرد: امروزه در کلاس های درس خارج، کتاب های پر محتوا انتخاب، تدریس و مباحثه می شود و اگر اشکالی به وجود می آید، در عرصه اجرای ناقص افراد است و گرنه روش بسیار خوبی وجود دارد.

استاد حوزه با بیان این که طلاب باید درس ها را به خوبی خوانده و بر آن تامل کنند، یادآور شد: رمز موفقیت طلاب نیز تمرکز و فعالیت بیشتر بر مباحث حوزوی است، اما آن رشد مورد نظر، در طلاب محقق نشده است.

حجت الاسلام والمسلمين ایازی با بیان این که به نظر می رسد باید اساتید در جلساتی با مرکز مدیریت حوزه نسبت به ارتقا کیفیت درس و بحث تبادل نظر کنند و این مباحثه و تعامل تقویت شود، گفت: مرحوم آیت الله صالحی سه مرتبه درس را مباحثه می کردند تا کیفیت بحث بالا برود، اما  امروز مي بايست  کیفیت درس و بحث به سطح مورد نظر متعالی برسد كه به نظر بنده متوليان امور حوزه نسبت به جايگاه رفيع حوزه علميه خراسان دغدغه مندي بسياري دارند  و در راستا تحولات خوبي در حوزه رخ داده است.

انتهای خبر/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha