شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فلسطینی‌ها درباره آثار باستانی مسجدالاقصی به اسرائیل هشدار دادند

حوزه/مقامات فلسطینی درباره ایجاد تغییر و وارد آوردن خسارت به آثار باستانی و نسخه‌های خطی ارزشمند و تاریخی مسجد الاقصی به اسرائیل هشدار دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، محوطه مسجدالاقصی برای دومین روز متوالی بسته بوده و در این مدت ، هزاران تن از مسلمانان فلسطین اجازه بازدید از این مکان مقدس و باستانی، و قبله نخست مسلمانان را نداشته‌اند.
این اقدام اسرائیل در پی درگیری‌ها در ورودی مسجد اتفاق افتاد که منجر به شهادت 3 فلسطینی و هلاکت 2 پلیس نظامی ارتش اسرائیل شد.
عدنان الحسینی، فرماندار فلسطینی بیت المقدس درباره وارد کردن خسارت به ساختمان مسجدالاقصی به رژیم صهیونیستی هشدار داده و اسرائیل را مسئول هر گونه آسیبی به ساختمان و محتویات مسجد دانست.
الحسینی در این باره به رسانه‌های محلی گفت: هزاران نسخه خطی، آثار باستانی و دیگر آثار ارزشمند و مقدس داخل مسجد وجود دارد و در صورتی که هر خسارتی به این آثار وارد بیاید، ما اسرائیل را مسئول می‌دانیم.
مقامات فلسطینی و ساکنان بیت المقدس همچنین نگران هستند که اسرائیل از تعطیلی مسجدالاقصی سوءاستفاده کرده و با ایجاد تغییراتی در محوطه و ساختمان این مسجد، مانع از دسترسی مسلمانان فلسطینی به این مکان مقدس شود.
عبدالرئوف آرنو، روزنامه نگار محلی که در روزنامه الحیوم در رام‌الله مشغول به کار است در این باره گفت: یکی از ترس ها نصب دستگاه‌های آشکارساز فلزی است. اگر آن‌ها یک آشکارساز فلزی در هر یک از دروازه‌های مسجدالاقصی نصب کنند، مشکل بزرگی برای ساکنان خواهد بود، چرا که ورود و در ادامه نماز خواندن مسلمانان در محوطه داخلی مسجد را به شدت با تاخیر روبرو خواهد ساخت.
وی افزود: اگر آن‌ها چنین کاری بکنند تعداد کمی از نمازگزاران به موقع می‌توانند وارد شده و بقیه مجبور هستند در صف منتظر بمانند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که مسجدالاقصی تا روز یکشنبه تعطیل خواهد ماند.
بیت المقدس، یک شهر فلج شده
نایف طاها یک کارمند بازنشسته که در شهر قدیمی بیت المقدس زندگی می‌کند می‌گوید: به یاد ندارم در چند دهه گذشته بیت المقدس تا این اندازه فلج شده باشد. مغازه‌داران فلسطینی که ساکن شهر نیستند حتی اجازه ندارند مغازه‌هایشان را باز کنند و اسرائیل تنها به شهروندان فلسطینی که مشخصا کارت شناسایی سکونت در اینجا را دارند اجازه فعالیت می‌دهند. ما نیز باید در روز دو بار برای عبور و مرور از ایست‌های بازرسی صهیونیست‌ها کارت‌های شناسایی‌مان را نشان دهیم.
طاها در مصاحبه با خبرنگاران می‌گوید: شنبه معمولا روز شلوغی است اما دیروز بیشتر مغازه‌ها بسته بودند و حتی یک درمانگاه محلی نیز تعطیل بود. علتش هم این بود که پرستاری که باید این درمانگاه را باز می‌کرد ساکن اینجا نبود و اجازه عبور نداشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha