سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی میرزاعلی غروی تبریزی

حوزه /شهید راه فضیلت، دلیل رهپویان حقیقت، مرجع وقت آیت الله العظمی میرزاعلی غروی تبریزی از حامیان درجه اول امام خمینی و انقلاب او بوده که عاقبت در راستای اهداف پاکیزه خودمورد کینه خفاش صفتان قرارگرفت وبه درجه شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بدنیا آمدن میرزاعلی در سال1309ش و در خانواده ای متدین و اصیل اتفاق افتاد، دو ساله بودکه پدرش حاج اسداله از بازرگانان نامی آذربایجان را از کف  داد. در احوالاتش نوشته اندکه  دامنه تجارتش به قفقاز رسیده بود و در بادکوبه نیز دفتر تجارت داشت، اما با آغاز کودتای کمونیستی، دفتر و دارایی های خودرا در آن سامان بخاطر پایبندی به اعتقادات مذهبی اش رها کرد و به تبریز بازگشت.

او در تبریز مراحل مقدماتی دروس حوزه از جمله حاشیه ملاعبداله و معالم الاصول را در مدرسه طالبیه خواند و پس از آن به قم مهاجرت کرد. در قم مدارج سطح را نزد شیخ محمد مجاهدتبریزی و سیدحسین قاضی طباطبایی و نیزکفایه را از آیت الله سیداحمد خوانساری فراگرفت. حدود شانزده سال داشت که در درس خارج آیه الله سید محمد حجت کوه کمری و نیز آیت الله  سید محمدحسین بروجردی حضور پیدا کرد. میرزاعلی برای فهم حقایق دینی در زمره ی استفاده کنندگان  از اندیشه های فلسفی علامه طباطبایی قرارگرفت. پس از طی این مراحل آهنگ نجف اشرف نمود. و درآن دیار باغواصی در اعماق اقیانوس علوم و معارف به در گرانسنگ اجتهاد نائل آمد. در پایان سومین دهه عمرخود کرسی درس خارج را بر پا نمود و تا پایان حیات طیبه اش  بر این روش بود.

*اخلاقیات

در احوالات ایشان آمده که درگفتار و رفتار مراقب بود. و در مواظبت از حقوق شرعیه و امانت داری  چنان بود که آیت الله  حجت کوه کمری در وصف اخلاق میرزاعلی گفته بود: آرزو دارم حقوق شرعیه را در خانه ای گرد آورم  و کلیدش را به دست این شیخ امین بسپارم.

پسرش شیخ محمدتقی می گوید: پدرم همیشه تکرار می فرمود که علم به تنهایی ما را به جایی نمی رساند. هرطلبه ای اگر بخواهد به قله های بالای علمی و معنوی برسد حتماً باید تهذیب نفس داشته باشد.  

 از خصوصیات ایشان مداومت برنماز شب در حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام بود.پس از نماز شب ،نماز صبح را اقامه وسپس به زیارت و مناجات می پرداخت.

درساده زیستی اش همین بس در روزگاری که مرجعیت جمعی از شیعیان رابر عهده داشت و میلیونها تومان شهریه طلاب از ناحیه ایشان تقسیم  می شد، در خانه ای بسیار فرسوده و در یکی از محلات قدیمی نجف زندگی می کرد. 

*آیت الله غروی و انقلاب اسلامی

این عالم زمان شناس یکی از علاقه مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و از تقویت کنندگان اولیه این هدف مقدس بوده است. در زمان تبعید رهبر این راه یعنی امام خمینی(ره) به نجف جزو هیأت استقبال کننده از طرف آقای خویی بودند. خود ایشان در این باره می نویسد: اکثر  علما و مراجع شرکت کرده بودند. وقتی امام وارد شد شب شنبه آیت الله خویی و شاهرودی با امام دیدار کردند ما هم در معیت آنها به خدمت امام رسیدیم. 

در ایام جنگ تحمیلی که دولت عراق رفتار نامناسبی با علمای ایرانی ساکن در عراق داشت آیت الله غروی متحمل سختی ها و ناملایمات فراوانی شد اما در این مسیر لحظه ای دست از حمایت دولت و مردم ایران اسلامی بر نداشت.

*شهادت فی سبیل الله

مقاومت در برابر ظلم را آنقدر ادامه داد تا آنکه نقشه قتل او را در سر پروراندند ایشان در شب جمعه ای از سال 1377 ش برای زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) به کربلا رفته بود که در راه بازگشت مورد سوء قصد دژخیمان بعثی قرار گرفت و به همراه چند تن از همراهان به مقام رفیع شهادت نائل آمدند. پیکر پاک این مرجع شهید مخفیانه و بدون تشیع در وادی السلام به خاک سپرده شد. نماز میت هم ابتدا توسط حجت الاسلام حاج سید حسین بغدادی اقامه شد اما گریه فراوان او را از نماز باز داشت و بدین سبب شاگرد بزرگوارش حاج سیدعلی حسینی بغدادی نماز را اقامه نمود. به دستور آیت الله سیستانی مقبره ای برای ایشان ساخته شد که هم اکنون زیارتگاه علاقمندان است. 

*پیام تسلیت مقام معظم رهبری   

با انتشار خبر شهادت ایشان، پیام تسلیتی  از سوی مراجع عظام تقلیدو علمای اعلام صادر شده است که چکیده پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب این است:

اطلاع یافتم که دست های گنهکار در کشور عراق حضرت آیت الله حاج میرزا علی غروی تبریزی را که از فقهای بزرگ و در شمار مراجع معظم تقلید بودند در نجف اشرف به شهادت رساندند. آن شهید سعید پاداش زحمات و مجاهدات خود را در راه فقا هت و تحمل یک عمر غربت و بخصوص مرارتهای سالیان اخیر خود را که  متحمل شد با ورود به جرگه شهیدان راه خدا دریافت کرد.

   منبع: گلشن ابرار ج 7

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha