جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجاب

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: دستگاه های دولتی و غیر دولتی در عرصه عفاف و حجاب دچار روزمره گی شده و فقط به هنگام مناسبت ها فعالیتی دارند و برای رفع تکلیف کاری می کنند و فعالیتشان مستمر و اصولی نیست.

 لیلا اله دادیان استاد حوزه علمیه خواهران اصفهان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، گفت: در اسلام به تصحیح عقاید تاکید شده و قبل از درست شدن عقاید، توصیه به رعایت حجاب شده است، ولی عفت،  نتیجه حجاب شمرده شده و  چون  عفت امری درونی است تاکید بیشتری نسبت به آن شده است. 

وی در توضیح چرایی حفظ عفاف و حجاب برای زنان از نظر فردی، خانوادگی و اجتماعی، افزود: طهارت قلب، آرامش درونی و حفظ کرامت زن از نظر فردی و از منظر خانوادگی حفظ بنیاد خانواده و سلامت نسل و عدم کاهش تمایل جوانان به ازدواج است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س) فلاورجان در تشریح اینکه آیا عفاف و حجاب فقط مختص زنان است یا اینکه در مورد مردان نیز سفارش شده است، تصریح کرد: در اجرای دستورات اسلام فرقی بین زن و مرد نیست، در مورد حجاب هم هر دو باید محجوب باشند، ولی با توجه به شرایط فیزیکی متفاوت نوع و چگونگیی حجاب هرکدام متفاوت است، حجاب دارای انواع مختلفی است(گوش چشم اعضا و ...) که شامل هر دو می شود. 

وی تاکید کرد: گسترش بدحجابی و بی عفتی در جامعه قطعا دارای  پیامدهایی است، سقوط ارزش زن، مشغولیت فکری و افت تحصیلی و کاری، بیماری روحی و روانی، آزار اجتماعی، بی میلی به ازدواج، بالا رفتن اختلافات خانوادگی و آمار طلاق، کم رنگ شدن رابطه ها در خانواده،ایجاد زمینه جنایت و خیانت و  فراگیر شدن گناه از مهمترین پیامدهای بدحجابی درجامعه است.

وی با اشاره به اینکه دشمن روی حجاب و عفاف و پوشش زنان ایرانی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ و سبک زندگی به میزان قابل توجهی  سرمایه گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: دشمن با ترویج بی حجابی بر فرهنگ، اقتصاد و سیاست تسلط پیدا می کند و از این طریق  فرهنگ اسلامی تحت تأثیر فرهنگ غرب می شود. 

اله دادیان در پاسخ به این سوال که آیا برای با حجاب بودن یک بانو، حتماً باید چادر سرکرد، ابراز کرد: حجاب فقط چادر نیست، ولی حجاب برتر است و اصل در بحث حجاب عدم جلب توجه نامحرم به خود است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س) فلاورجان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا برنامه های مربوط به عفاف و حجاب دستگاه های دولتی و غیردولتی تاکنون با موفقیت زیادی روبرو نبوده و گاهی نتیجه عکس داده است؟ گفت: چون حجاب را باید از اعتقادات شروع کرد. اگر اعتقاد درست شود به صورت خودکار حجاب هم درست می شود، ولی دستگاه های دولتی و غیر دولتی دچار روزمره گی شده و فقط به هنگام مناسبت ها فعالیتی دارند و برای رفع تکلیف کاری می کنند و فعالیتشان مستمر و اصولی نیست.

استاد حوزه علمیه خواهران درباره اینکه آیا حجاب و عفاف تضمین کننده امنیت زن در ارتباطات اجتماعی است؟ بیان کرد: فلسفه وجوب حجاب و یکی از آثار حجاب اسلامی امنیت اجتماعی است. 

وی در توضیح نقش حوزویان در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، ابراز داشت: حوزویان به عنوان یک نیروی متخصص دینی بازوی مهم فرهنگی در ترویج حجاب هم در عمل و هم درسخن وکلام می توانند باشند.

اله دادیان در بیان اینکه حجاب یک امر شخصی است یا مربوط به عرصه عمومی جامعه؟ یادآور شد: حجاب شاید  که یک امر شخصی است ولی آثار اجتماعی نیز به همراه دارد، مانند فردی که در کشتی نشسته و اگر بدحجاب باشد مثل این است که جای خود را در کشتی سوراخ کند که هم به خود و هم به دیگران صدمه می زند. 

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha