جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با بیان این که امکان ایجاد تحول مثبت و کارآمد در حوزه های علمیه با اقدامات عادی و کم اثر وجود ندارد، از راه اندازی رشته تخصصی حکمت و فلسفه در تهران، در آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که امکان ایجاد تحول مثبت و کارآمد در حوزه‌های علمیه با اقدامات عادی و کم اثر وجود ندارد، اظهار داشت: نگاه و انتظاراتی که مقام معظم رهبری از حوزه تهران دارند، با حرکت آرام و عادی قابل تحقق نخواهد بود، از این رو ضرورت دارد جهت رسیدن به اهداف تعیین شده برای حوزه تهران، حرکتی جهش گونه، دقیق و برنامه‌ریزی شده داشت، و وقوع چنین تحولی مستلزم این است که از همه‌ی ظرفیت‌های حوزه تهران استفاده کرد.

وی ادامه داد: مجموعه مدیریت حوزه استان فقط بخشی کوچکی از ظرفیت و توانمندی ها را تشکیل می‌دهد، و بخش عمده توانمندی‌ها و ظرفیت بالای حوزه تهران، علماء، اساتید، طلاب و فضلای جوان، نخبگان علمی، مدیران و مسئولان مدارس علمیه هستند.

سه وظیفه مهم متولیان مدارس

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: سه وظیفه‌ی اصلی «پشتیبانی و تامین منابع مالی حوزه‌ها»، «نظارت کلان بر عملکرد مدارس»، و نیز «تربیت دینی و علمی طلاب»، عمدتاً بر دوش مدیران و مسئولین مدارس علمیه است. بنا بر این برای این که بتوانیم از همه‌ی ظرفیت‌های حوزه تهران استفاده کنیم، ضرورت دارد مجموعه مرکز مدیریت، جلسات کاری و منظمی را با همه ارکان حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری این جلسات صرفاً بازگویی برخی مطالب و یا توجیه مدیران حوزه‌ها نیست، بلکه مدیران و مسئولان مدارس ضمن بیان نظرات و پیشنهادات خود، باید در متن مسائل حوزه حضور داشته باشند، و با این دید که جایگاه حوزه، تبیین و تثبیت مبانی اسلام، انقلاب و نظام است، به آن بنگرند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمی‌صادق افزود: خوشبختانه به دنبال تعاملات خوبی که بین مجموعه مرکز مدیریت و مسئولان مدارس به وجود آمده است، این فضا فراهم شده تا مسئولان مدارس در جریان مسائل حوزه تهران قرار گرفته و در متن کارها حضوری فعال داشته باشند. و این همکاری و همبستگی برکات بسیاری را در پی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: با توجه به این که اکثر مسئولان مدارس از اساتید اخلاق حوزه تهران می‌باشند، اثرگزاری زیادی در آراء و تفکرات طلاب، اساتید و مدیران دارند. از این رو هر چقدر ایشان در جریان جزئیات امور قرار بگیرند، با هماهنگی بهتری، مصوبات و تصمیمات مدیریت حوزه تهران در مدارس اجرائی می‌شود.

تشکیل کمیسیون های سه گانه

وی تصریح کرد: براساس آنچه که مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با طلاب و اساتید حوزه تهران بیان داشتند، بر آن شدیم تا کمیسیون‌های سه گانه‌ «هدایت فکری و معنوی»، «هدایت سیاسی»، و «خدمات اجتماعی» را با مشارکت فعال مسئولان مدارس، و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، تشکیل دهیم. و در اجلاسیه اخیر مسئولان مدارس که به صورت فصلی برگزار می‌شود، موضوع اجلاسیه به این امر اختصاص یافته بود.

وی با اشاره به دیدار اخیر مسئولان مدارس علمیه استان تهران با آیت‌الله العظمی جوادی آملی، ادامه داد: ایشان یکی از ظرفیت‌های عظیم حوزه تهران هستند و لطفی که معظم له نسبت به حوزه تهران دارند منشأ برکات و خیرات بسیار خوبی است و ما بنا داریم از حضور ایشان در فضای حوزه تهران استفاده و بهره بیشتری داشته باشیم.

راه اندازی رشته تخصصی حکمت و فلسفه در آینده ای نزدیک

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: در این دیدار بنده خدمت ایشان عرض کردم که یکی از نقایص حوزه تهران، بحث حکمت و درس رسمی و تخصصی فلسفه است و معظم له نیز این مطلب را تایید فرمودند. و امیدواریم در موسسه اسراء که تحت اشراف ایشان فعالیت دارد، رشته‌ تخصصی فلسفه را با عنایت و مسئولیت معظم له راه اندازی کنیم.

توصیه آیت الله العظمی جوادی آملی به مسئولان مدارس تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به بخش مهمی از بیانات حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با مسئولان مدارس، افزود: معظم له در این دیدار تاکید داشتند که حوزه باید بر محور قرآن، مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و احادیث فعالیت علمی و تربیتی خود را دنبال کند، و مباحث دیگر مثل علوم عقلی و اصول گرچه لازمند، اما باید بر محوریت قرآن این فعالیت‌ها صورت پذیرد، و ما در حوزه علمیه تهران به این تذکر درست و به جای ایشان اهتمام جدی خواهیم داشت. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha