پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کاظم لو

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: نقش امام صادق(ع) در پیش رفت علوم مختلفه باعث گردید تا براى امت اسلامی زمینه را آماده سازد که تا شکوفایی علم و تمدن اسلامی باعث افتخار مکتب حیاتبخش اسلام گردد، برای همین موفق شد که در شرايط پچیده آن عصر امت اسلامی را به رشد و کمال علمی برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ازقزوین، حجت الاسلام والمسلمین رضا کاظم لو در دیدار با مدیران و اساتید حوزه علمیه خواهران ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) به نقش این امام همام پرداخت و گفت: امام جعفر صادق(ع) با فکر روشن و دیده دقیق و تیز بین خویش، سینه دانش ها را شکافت و بشریت را به سوی سرزمین علم و دانش رهنمون ساخت.

وی افزود: پس از جد بزرگوار خود امیر مؤمنان علی(ع) تنها او بود که این ندا را سر داد: «سلونی قبل ان تفقدونی لا یحدثکم احد بعدی بمثل حدیثی» از من سؤال کنید پیش از آن که مرا از دست بدهید، به درستی که پس از من، کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت.

وی ادامه داد: در دانشگاه بی نظیر امام صادق(ع) افزون بر دانش های تفسیر، علوم قرآن، حدیث، فقه، اصول و معارف دینی، علوم مختلف دیگری چون ریاضی، طب، فیزیک، شیمی، ستاره شناسی، جانورشناسی و ده ها رشته دیگر که هریک، سرفصل و منشأ برای گسترش این علوم در میان بشر قرار گرفت، تدریس می شد.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: گستردگی حوزه و دانشگاه امام صادق(ع) حقیقتی است که دوست و دوشمن به آن معترف بوده و کسی جرات انکار آن را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین کاظم لو خاطرنشان کرد: تشکیل و راه اندازی هسته مرکزی چنین پایگاه مهم علمی در آن زمان، از ضروریات جامعه ای اسلامی بود، اما یکی از نیازهای مهم آن دوره، تعیین ضوابط و چهار چوب عمل برای علما و معرفی الگوهای موفق عینی در کنار گسترش خود علوم و دانش ها بود.

وی اظهار کرد: شاگردان امام باقر(ع) پس از درگذشت آن حضرت، به گرد شمع وجود امام صادق(ع) حلقه زدند؛ امام صادق(ع) نيز با جذب شاگردان جديد به تأسيس يك نهضت عظيم فکری  و فرهنگی و بالنده مبادرات ورزيد، به گونه ای كه طولی نكشيد مسجد نبوی  در مدينه منوره و مسجد كوفه در شهر كوفه به دانشگاهی  عظيم تبديل شد.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: از حضرت امام صادق (ع) نقل است که که اگر شما محاسن سخنان ما را برای مردم بیان نمایید، هر آیینه این مردم از ما تبعیت می نمایند.

وی در ادامه به مساله هنر اشاره و اظهارداشت: اگر ما با هنرمندی در انتخاب موضوع مناسب با مخاطب مسائل را بیان نماییم، قطعا اثرات آن بسیار مشهودتر از امروز خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha