چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام طباطبایی

حجت الاسلام طباطبایی گفت: تقویت بنیه اعتقادی و فکری دین مبین اسلام را حاصل تلاش های بی وقفه امام صادق (ع) قلمداد کرد و گفت: شخصیت عظیم امام صادق (ع) به نحوی است که حتی دشمنان ایشان هم دست به قلم شده و در مورد تاثیر شگرف این شخصیت بزرگ و اقدامات او به تالیف کتاب پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید عباس طباطبائی ظهر امروز در مراسم شهادت امام صادق(ع) در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، با بیان این که در بین ائمه اطهار(علیهم السلام) دو امام یعنی امام حسین(ع) و امام صادق(ع)، ملقب به «اباعبدالله» هستند گفت: این کنیه به این دلیل به ایشان نسبت داده شده است که امام حسین(ع) با خون مطهر خود اسلام را حفظ  و امام صادق (ع) با رفتار و گفتار حکیمانه خود، به تقویت بنیه فکری، عقیدتی و اخلاقی  دین مبین اسلام پرداختند و از این طریق زمینه را برای شناخت پروردگار(توحید) و عبادت او برای تشنگان معرفت فراهم کردند.

کارشناس دینی در ادامه با بیان اینکه امام صادق(ع) به دلیل تغییر حکومت از سلسله بنی امیه به بنی عباس، در یک شرایط استثنایی به سر می بردند گفت: ایشان، سعی کردند از این شرایط نهایت استفاده را کرده و در جهت تقویت بنیه اعتقادی، فکری و اخلاقی دین اسلام به تبیین اسلام ناب پرداخته  و گرد و غباری را که به واسطه تلاش منافقان در طول تاریخ، نور اسلام ناب را کم سو کرده بود را زدوده و در جهت نیل به این هدف، سالهای زیادی با گفتار و رفتار خود حقیقت دین اسلام را برای همگان روشن ساخت.

وی افزود: امام توانستند در این دوره طلایی به تربیت چهار هزار شاگرد بپردازند که یکی از این شاگردان جابربن حیان است که جهان امروز او را به عنوان یکی از دانشمندان تاثیرگذار در علم شیمی می داند. وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور آلمان موسسه ای با نام «جابر بن حیان» به فعالیت های علمی می پردازد، گفت: یک اندیشمند آمریکایی در کتاب خود، استفاده از  کتب علمی دانشمندان اسلامی همچون جابر بن حیان، بوعلی سینا و . . .را دلیل اصلی پیشرفت علمی اروپا در سده های اخیر می داند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که ائمه(ع) سعی می کردند از هر شرایطی برای ترویج دین مبین اسلام و  تقویت مذهب شیعه استفاده نمایند، گفت: به طور مثال امام رضا (ع) در خراسان که جمعیتی قریب به چهارده هزار نفر از علما آماده استفاده از سخنان گهر بار امام بودند به بیان حدیث سلسله الذهب پرداخته و در انتها پذیرش ولایت اهل بیت(ع) را لازمه پذیرش توحید دانستند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha