شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی تبریزی(ره)

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم آیت الله العظمی تبریزی علاوه بر تحقیق در عرصه تدریس و تربیت شاگردان فاضل، مدرس، مجتهد و فقیه حوزه علمیه نقش مهم و موثری ایفا کردند و امروز تعدادی از کرسی های تدریس در حوزه های علمیه، تربیت علمای فاضل و تالیفات از یادگارهای دوران درس پربار آن فقیه عالی مقام و چهره نورانی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فاضل کدکنی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت الله العظمی تبریزی که در شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در مدرس فقهی این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اینکه وظیفه رئیس مذهب جعفری براساس تکلیف مشخص شده از سوی خداوند نشر علم، بیان احادیث و برگزاری دروس اعتقادی و تفسیری بود، اظهار داشت: تبلیغات دستگاه بنی امیه و علمای وابسته به دربار با جعل احادیث به نفع این ستمگران، عدم اجازه نقل حدیث به اصحاب و محاصره بیوت ائمه و پیشوایان بر حق و ایجاد خفقان مردم را به طور کلی از حقیقت دین و معنویت و قرآن جدا کرده بود.

وی تصریح کرد: با سقوط بنی امیه و عدم تسلط بنی العباس در اوایل حکمرانی، فرصت نشر علوم را برای رئیس مذهب آماده کرد و خبر تشکیل حوزه درس به گوش محققین و همه طلاب علم و مغزهای مستعد و آماده رسید و از سراسر بلاد اسلامی به طرف مدینه و حوزه علمیه پربار امام صادق(ع) آمدند.

این استاد حوزه علمیه افزود: امام صادق(ع) علاوه بر تدریس، تحقیق و تربیت علما و دانشمندان که تعدادشان به 4 هزار می رسد، در 220 رشته علمی متخصص تربیت و به بلاد مختلف اعزام فرمودند؛ همچنین در سفر حج خیمه ای در منا جهت پاسخگویی به همه سوالات و نشر علم ارشاد و هدایت در فصل حج آماده کرده بودند.  

حجت الاسلام والمسلمین فاضل کدکنی با اشاره به مناظره هشام یکی از شاگردان امام صادق(ع) با عالم شامی در خصوص جانشینی رسول خدا(ص)، اظهار داشت: هشام شاگرد اختصاصی امام صادق(ع) در فن مناظره و مباحثه بود؛ مرد شامی در بخشی از مناظره از هشام پرسید آیا خداوند شخصی را به سوی بشر فرستاده تا آن‌ها را متّحد و هماهنگ كند و نابسامانی‌هایشان را سامان بخشد و حقّ و باطل را برایشان شرح دهد، هشام پاسخ داد در عصر رسول خدا كه خود آن حضرت بود ولی امروز همین شخصی(امام صادق) كه در مسند نشسته و از هر سو مردم به حضورش می‌آیند، حجّت و برطرف كننده اختلاف ما است، زیرا میراث‌دار علم نبوّت است كه دست به دست از پدرانش به او رسیده است، اخبار زمین و آسمان را برای ما بازگو می‌سازد؛ دانشمند شامی مجدد پرسید من چگونه بفهمم كه این شخص همان حجّت حقّ است و هشام پاسخ داد هرچه خواهی از او بپرس، تا به حجّت حق بودن او پی‌ببری. در ادامه امام صادق(ع) به او گفت آیا می‌خواهی گزارش چگونگی سفر و مسیر راه مسافرت تو را از شام به این‌جا، به تو خبر دهم؟ كه چنین و چنان بود و آن مرد شامی بلافاصله گفت سخنان شما صحیح و حقیقت بود و گواهی می‌دهم كه معبودی جز خدای یكتا نیست، و محمّد(ص) رسول خدا و تو جانشین اوصیاء پیامبر هستی.

وی در ادامه با بیان اینکه امام معصوم بیان کننده حقایق و برطرف کننده اختلافات است، تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) برای دوران غیبت نشانه های نائب عام امام زمان، مراجع تقلید و پرچمداران عالم اسلام را بیان کرده اند و البته همواره دست ولایت بر سر شیعه و نواب عام امام زمان در طول دوران غیبت بوده است.

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: احادیث می گوید در مرگ یک فقیه چهل روز آسمان و زمین در مرگ او اشک می ریزد و قلب عالم امکان متاثر و این مسئله موجب تاثیر در همه کائنات می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل کدکنی در ادامه با تجلیل از شخصیت جامع الشرایط آیت الله العظمی تبریزی، گفت: ایشان از مراجع، پرچمداران عالم اسلام و تشیّع، فقیه مقدس، عالم زاهد، مدافع و فانی در راه ولایت و مکتب بود.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی تبریزی زندگانی سراسر افتخار داشت، تصریح کرد: ایشان در خانواده مذهبی در تبریز قدم به عالم دنیا گذاشت و از هوش و استعداد سرشار و مثال زدنی برخوردار بود، در مدرسه و کلاس های درس شرکت کرد اما قلب و جانش شیفته حوزه علمیه بود و معلمین بخاطر امتیازات هوش و سرشار می خواستند مانع حضور او در حوزه شوند اما بنا بر استخاره می گذارند و به ایشان گفته می شود که می خواهی قدم جای قدم انبیاء بگذاری.

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: مرحوم آیت الله العظمی تبریزی در مدرسه طالبیه تبریز تحصیل را آغاز می کند و در مدت کوتاهی سطح را به پایان می رساند و وارد حوزه علمیه بابرکت قم می شود و دروسی را نزد اساتیدی بهره می برد تا به درس پربار زعیم عالیقدر شیعه پرچمدار عالم اسلام و تشیع مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می رسد، در مدت کوتاه با آن هوش سرشار خود چنان این مرجع را به خود جذب می کند و مورد توجه کلام خود قرار می دهد که به امر آن مرجع تقلید به عنوان ممتحن برگزیده می شود و درس پرباری در مسجد نو با حضور افاضل، طلاب و عاشقان علم، تحقیق و حقیقت برگزار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل کدکنی افزود: مرحوم آیت الله العظمی تبریزی اغتنام به فرصت داشت و عمرش را قدردانی می کرد و شبانه روز تا جایی که می توانست قدم در دست و بیان در درس داشت و به تبلیغ اهتمام می کرد و آرزوی علم آموزی در حوزه علمیه نجف داشت و برای تحقق این امر دست به دعا و توسل بر می دارد و در یک برنامه و مقدمه معجزه آسا وسیله تشرف به نجف اشرف فراهم می شود.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله العظمی تبریزی در درس فقیه پرور سیدالفقهاء مرجع اعلای عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی خوئی شرکت و ایشان را مجذوب خود می کند که او به جلسه استفتاء این مرجع عظیم الشان دعوت می شود و در کنار آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی، لنکرانی، صدر، احمدی شاهرودی قرار می گیرد و یکی از اعضای موثر شورای استفتاء می شود.

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: بعد از تصمیم بعث عراق بر اخراج و مهاجرت، مرحوم آیت الله العظمی تبریزی به قم بازمی گردد و با کوله باری از بهره و استفاده، حوزه علمیه تشکیل می دهد و حوزه درس او در مسجد اعظم قم شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمید کدکنی با اشاره به پشتکار، اغتنام فرصت، تحقیق و مطالعه بسیار مرحوم آیت الله العظمی تبریزی حتی در اوقات شب تا نزدیکی اذان صبح، گفت: این رجال و موسوعه باعظمت ایشان در تمام قسمت ها محصول آن زحمات است.

وی افزود: مرحوم آیت الله العظمی تبریزی علاوه بر تحقیق در عرصه تدریس و تربیت شاگردان فاضل، مدرس، مجتهد و فقیه حوزه علمیه نقش مهم و موثری ایفا کردند و امروز تعدادی از کرسی های تدریس در حوزه های علمیه، تربیت علمای فاضل و تالیفات از یادگارهای دوران درس پربار آن فقیه عالی مقام و چهره نورانی است.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به عشق و علاقه مرحوم آیت الله العظمی تبریزی به ولایت، گفت: ایشان فانی در ولایت بود و توجه و توسلش با مقام ولایت ائمه معصومین(ع) زبانزد خاص و عام بود؛ ایشان در هوای گرم و زمین سوزان با پای برهنه همراه اعاظم در پیشاپیش جمعیت در شهادت صدیقه طاهره حرم مطهر مشرف می شود که این حرکت فاطمیه را عاشورای دوم قرار می دهد و مردم را به هیجان و حرکت می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل کدکنی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله العظمی تبریزی مدافع حریم امام و ولایت، احیاگر فاطمیه و صادقیه و سد محکم در برابر مشککین و دشمنان بود.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha