شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امیریان

حوزه/ صادق آل محمد(ص) علاوه بر اموری چون نماز، زکات، خمس و انفاق موضوعات دیگری را همچون خدمت رسانی به خلق، تحمل مردم، اصلاح روابط مردم و ایجاد عاطفه و روابط خوب میان جامعه را عبادت می دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مجتبی امیریان پیش از ظهر در مراسم سالروز شهادت صادق آل محمد در جمع عزادارن اظهار کرد:صادق آل محمد(ص) علاوه بر اموری چون نماز، زکات، خمس و انفاق موضوعات دیگری را همچون خدمت رسانی به خلق، تحمل مردم، اصلاح روابط مردم و ایجاد عاطفه و روابط خوب میان جامعه را عبادت می دانستند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام، ابراز داشت: حضرت فرمودند: «رایت المعروف لا یصلح الا بثلاث خصال تصغیره و تستیره و تعجیله و اذا عجّلته هناته فانک اذا صغّرته عظّمته عند من تصنعه الیه/ هر کسی کار خیر می کند با سه چیز ماندگارش نماید نخست آنکه کوچکش بشمارد و منتی نگذارد، دوم آنکه کار خیر خود را بپوشاند و سوم اینکه باید در کار خیر عجله نماید چون اگر عجله کند کار خیرش شیرین می شود و اگر کار خیر خودش را بپوشاند خدا بزرگش می نماید.

وی در ادامه به تشریح روایت مذکور پرداخت و گفت: امام صادق(ع) مردم دار و منفق به فقراء و مستمندان بودند و در همین راستا حدود سه چهارم از محصولات باغ خرمای امام توسط مردم استفاده می شد و ایشان هیچ بهره مالی از آن نمی برد؛ حتی در دیوار باغ خود منافذ مختلفی می گذاشتند که مردم به راحتی وارد باغ ایشان شوند و از منافع آن استفاده کنند و کسانی که مریض یا از کار افتاده بودند امام ظرف هایی را پر از محصول می نمودند و با واسطه به دستشان می رساندند و گاهی مستمندان از میوه های باغ امام تناول می کردند؛ در حالیکه نمی دانستند میهمان سفره آن امام عزیز هستند.

این استاد حوزه بُعد دیگر شخصیتی امام (ع) را بُعد اصلاحی دانست و خاطر نشان کرد: از اهداف همه انبیاء الهی و ائمه هدی علیهم السلام اصلاح جامعه بود؛ اصلاح در همه جنبه هایش مثل اصلاح مالی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی مدنظر  است.

وی عنوان کرد: بر این اساس، حضرت اباعبدالله علیه السلام فرمودند: «و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی»؛ لذا وقتی امام علیه السلام در جلسه ولیمه کسی وارد شدند و سر سفره نشستند تا دیدند سر این سفره شراب است بلند شدند و جلسه را ترک کردند و هرچه میزبان اصرار کردند امام قبول نکردند و فرمودند که جدم رسول الله فرمودند: «ملعون من جلس علی مائدة یشرب علیها الخمر/ مورد لعن است کسی که سر سفره ای بنشیند که در آن شراب نوشیده شود».

حجت الاسلام امیریان توضیح داد: این برخورد امام حاوی این نکته است که گاهی در جلسه ای حاضر می شویم که خودمان عمل خلافی را انجام نمی دهیم و فقط نظاره گر خلاف دیگران هستیم ولی این هم مغضوب خداوند متعال است و باید برخورد اصلاحی داشته باشیم.  

وی در پایان اذعان کرد: امام بزرگواری که ما مفتخریم مذهبمان را بنام مذهب جعفری بنامیم سی سال از دوران پربرکت امامت خود را به تربیت شاگرد، تفسیر قرآن، تحویل افراد عالم به جامعه پرداختند و فرمودند: «معاشر الشیعه کونوا لنا زیناً و لا تکونوا علینا شیناً».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha