جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بی شک برکت و فرآورده های علمی دانشگاه بزرگ امام صادق(ع) ، فرا زمانی و فرا مکانی و متعلق به همه بشریت است.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) بر همه شیعیان و محبین آن حضرت ابراز داشت: ما در تحلیل و تبیین ابعاد مختلف زندگانی امام صادق(ع) به یک پدیده عجیبی می رسیم و آن تشکیل یک دانشگاه بزرگ است که به اعتقاد بنده باید نام آن را دانشگاه بشری بنامیم چرا که در این دانشگاه ، جنسیب ، مذهب ، ملیت و قومیت هیچ کدام شرط نیست ، بلکه یک خانه علمی مشترک و بزرگ برای همه بشریت به شمار می رود به این معنا که گرچه از اسلام است اما مختص به مسلمین نیست و همه می توانند از آن بهره مند شوند.

وی افزود: ما نباید وقتی از زندگی امام صادق (ع) صحبت می کنیم در بیان معجزات و کرامات ایشان صرفاً به سراغ معجزاتی برویم که عوام مردم متوجه آن می شوند بلکه لازم است با توجه به شرایط خاص سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دوران ایشان، از بزرگترین دستاوردهای و تحولات علمی و معرفتی حضرت سخن بگوییم که نه فقط در آن دوران بلکه تا به امروز منشا تحولات و برکات بسیار بوده است.

رییس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: در واقع امام صادق(ع) دست به تشکیل چنین دانشگاهی زدند که مواد و محتوای آن همه از اسلام است اما برکات و دستاوردهای آن فرا زمانی و فرامکانی است به این معنا که اختصاص به زمان و مکان دوران حضرت ندارد بلکه جامع، جهانی و جاودان است.

وی گفت: از سویی باید توجه داشت که هیچ گاه نیاز بشر به فرآورده های علمی دانشگاه امام صادق (ع)تمام نمی شود ، چه آن که هر روز که می گذرد اتفاقاً نیاز به آن افزایش می یابد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در این میان ، حوزه های علمیه نقش مدیریت، پردازش و بومی کردن فرآورده های دانشگاه بزرگ امام صادق(ع) را دارند یعنی باید حوزه های علمیه به سراغ آموزه های نورانی ایشان برود و آنها را به خوبی مدیریت و پردازش کرده و با زبان روز بومی نموده و از حیث زمان و حتی مکان تطبیق داده و در اختیار بشریت بگذارد .

وی افزود: بی شک با این مسایل است که حوزه فلسفه وجودی و حیات می یابد و در سایه بومی کردن این علوم و معارف در رسیدن به اهداف مدنظر با توفیق همراه می شود؛ از این حیث لازم است کسانی که برنامه ریزی کرده و تصمیم سازی و تصمیم گیری برای حوزه های علمیه می کنند به این مسایل توجه لازم و جدی داشته باشند.

وی یادآور شد: البته معنای این سخن این نیست که دانشگاه ها و مراکز علمی دیگر نباید به میدان بیایند بلکه همه مراکز علمی باید این روش و توجه را در کار خود داشته باشند و ما معتقدیم اگر امام زمان (عج) نیز تشریف بیاورند همین کار را ادامه داده و آموزه ها و فرآورده های مکتب امام صادق(ع) را جهانی می نمایند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha