شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سیدحبیب الله موسوی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه گفت: امام صادق علیه السلام از نظر علمی و معنوی دارای مقامی والا و ارزشمند بودند به گونه ای که می توان گفت همه علوم اهل بیت علیهم السلام در وجود ایشان جمع بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام و المسلمین سید حبیب الله موسوی صبح امروز در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) که در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: دوران زندگی پربار امام جعفر صادق (ع) عصر شکوفایی معارف اهل (ع) محسوب می شود.

وی تاکید کرد: این امام همام توانست در دورانی که حاکمان به دنبال پست و جایگاه در جنگ و جدل با یکدیگر بودند، اقدام به ایجاد کلاس های بزرگ دروس دینی نموده و براساس روایات بیش از 4 تا 12 هزار نفر در کلاس های این حضرت از بزرگان اهل تشیع و اهل سنت حضور داشتند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه دوران زندگی امام صادق (ع) به عصر شکوفایی معارف اهل بیت معروف است، افزود: در دوران زندگی پربار این امام بزرگوار دانش، کلام، فقه، مناظره، حدیث، روایت و.... به اوج شکوفایی خود رسید.

مدیر حوزه علمیه کرمانشاه با اشاره به اینکه نقش این امام در احیاء اسلام غیرقابل انکار است، گفت: آن حضرت با شرکت در مناظرات و مباحثات علمی و مذهبی علاوه بر آشکار ساختن چهره راستین اسلام و فقه آل محمّد، شبهات دروغ سازان و نیرنگ بازان اموی و عباسی را نیز پاسخ می گفت و توطئه های آنان را باطل می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به دیگر ابعاد شخصیتی این حضرت پرداخت و گفت: یکی از بارزترین ویژگی های شخصیتی این بزرگوار دستگیری از محرومان و تهیدستان جامعه بود تا جایی که مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی از هشام بن سالم نقل می کند که:« همین که پاسی از شب می گذشت امام صادق (ع) انبانی ازنان و گوشت و پول فراهم می آوردو آن را بر دوش می گرفت و به سوی خانه نیازمندان مدینه رهسپار شده و آن ها را در میانشان، تقسیم می کرد. آنان نیز تا هنگامی که این امام از دنیا رفت و این کار متوقف شد او را نمی شناختند، آن هنگام بود که دانستند شخصی که شبانه به یاری شان می شتافت امام صادق علیه السلام بوده است».

حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به اینکه امام جعفر صادق(ع) بر کسب روزی حلال و کار و تلاش برای امرار معاش زندگی بسیار تاکید داشتند، گفت: مکتب امام صادق علیه السلام ، مکتب امامت، خلافت الهی و هدایت انسان ها است، و گاه حتی مکتب درس آموزی برای کسب روزی حلال. ایشان خود پیوسته کار و تلاش می کردند و دیگران را هم به این امر، سفارش می نمودند و نمی خواستند که فردی در جامعه از کوشش برای کسب روزی حلال، باز ماند. ایشان کار و تلاش برای کسب روزی را وسیله حفظ آبرو تلقی کرده و می فرمودند: «آدمی باید در پیِ کسب و کار برای حفظ آبروی خود باشد».

وی ساده زیستی را یکی دیگر از صفات این امام همام عنوان کرد و افزود: امام صادق علیه السلام در همه شئون زندگی، سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را الگوی رفتار خود قرار داده بودند. در بسیاری از وقت ها، با کارگران و غلامان خود بر سر یک سفره می نشستند و بدون هیچ غروری با آنان هم غذا می شدند. در خوردن غذا آرام و صبور بودند و هرگز با حرص و ولع غذا نمی خوردند و مانند برخی ازمتکبران، غذای مخصوص و متفاوت از دیگران نداشتند.

این استاد حوزوی به شخصیت علمی امام صادق (ع) اشاره داشت و گفت: امام صادق علیه السلام از نظر علمی و معنوی دارای مقامی والا و ارزشمند بودند به گونه ای که می توان گفت همه علوم اهل بیت علیهم السلام در وجود ایشان جمع بود. ابن حجر از دانشمندان اهل سنت در کتاب "صواعق" در این باره می گوید: «او، آن قدر مباحث فقهی را در جهان عرضه کرده که قبل و بعد او سابقه ندارد». 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha