چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) و سالروز حمله وحشیانه رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه /حجت الاسلام والمسلمین منتظری

دادستان کل کشور بر لزوم بیداری و هوشیاری نسبت به توطئه های شوم دشمنان تاکید کرد و گفت: آیا فکر می کردید از این کشور عناصری برخیزند و بروند در عراق و سوریه عضو داعش بشوند و آن جنایات را انجام دهند؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین منتظری عصر روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) و سالروز حمله وحشیانه دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در سال 1342 که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به آیه 52 سوره فرقان «فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا»، گفت: در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه شریفه می گوید جهاد اکبر عبارت از جهاد فرهنگی است، جهاد با کسانی که عقیده باطل و مروج یک سری معارف مغایر با معارف اسلام دارند.

وی با بیان اینکه جهاد فرهنگی کار بسیار دشوار و سختی است، افزود: جهاد نظامی احتیاج به ابزاری دارد و فرمانده، سرباز و افسران برای مقابله با دشمن با بکار بردن تاکتیک های جنگی سعی می کنند در میدان جنگ به پیروی برسند اما در جهاد اکبر که جهاد عقیدتی و فرهنگی است، آنقدر کار مشکل تر است که خداوند متعال به پیامبرش می فرماید با قرآن و معارف دین و آنچه که عقیده ساز مردم است برای مقابله با معاندین، جهاد کبیر کند و راه چگونه زیستن را برای مردم روشن می کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه جهاد کبیر در مقابله با اعتقادات باطل و اعتقادات کسانی که برای استعمار و برای بدست آوردن منافع شان مردم را به مسیر غلط هدایت می کنند صورت می گیرد، ابراز داشت: اگر مردم وظایف خود را بدانند و آشنای به تکالیف خود شوند و جامعه راه صحیح را تشخیص دهد و به صراط مستقیم الهی هدایت شوند و در آن مسیر حرکت کنند، قطعا دشمن نمی تواند به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

*راهبرد دشمنان در طول تاریخ، نگاه داشتن مردم در جهل بوده است

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه یزید بن معاویه به اذعان خود از طریق جهل مردم بر امام حسین(ع) پیروز شد، گفت: این یک استراتژی و راهبردی است که در همه اعصار و در همه جوامع به کار گرفته می شود؛ این استراتژی در زمان حیات پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) همچنان بر جامعه و امت اسلامی متاسفانه سیطره پیدا کرد.  

وی تصریح کرد: داستان وقوع سقیفه بنی ساعده، مردم زمان امام مجتبی(ع) و خیانت یاران نزدیک حضرت و دعوت کنندگان امام حسین(ع) که به جای یاری، شمشیر به رخ ایشان کشیدند برای این بود که مردم را در جهل نگاه داشتند و رهبران کفر، مردم را در مسیر غلط هدایت می کردند و به منافع خود دست می یافتند.    

*اوج جهاد کبیر در دوران امامت امام صادق(ع) محقق شد

دادستان کل کشور با بیان اینکه اوج جهاد کبیر به عنوان مبارزه فرهنگی در دوران امام صادق(ع) محقق شد، ابراز داشت: جامعه اسلامی و خصوصا شیعیان به علت ظلم و ستمی که بنی امیه روا داشته بود به مسیر دیگر کشیده شده بود و معارف دینی از دست رفته بود اما امام صادق(ع) این جهاد کبیر را انجام داد.

*اثر جهاد فرهنگی امام صادق(ع) کمتر از عاشورا نیست

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: قطعا آن کار و اثری که قیام مقدس و نهضت خونین امام حسین(ع) برای امت اسلامی و برای حیات قرآن داشت، اگر نگوییم بالاتر، همان کار را امام صادق(ع) با جهاد فرهنگی نسبت به امت اسلامی داشت.

*روحانیت برای حفظ دین و انقلاب باید جهاد کبیر کند  

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در خطاب به بزرگان، مراجع تقلید و طلاب حوزه گفت: امروز شرایط جامعه و کشور به گونه ای است که اگر بخواهیم راه امام صادق(ع) را زنده نگاه داریم و شیعه و معارف آسمانی شیعه باقی بماند باید کمر همت برای جهاد و مبارزه عمیق فرهنگی ببندیم، در غیر این صورت با برنامه ریزی هایی که دشمن دارد و اتاق فکرهایی که دشمن به راه انداخته است و با تاکتیک هایی که دشمن در مقابل اسلام و خصوصا نظام مقدس جمهوری اسلامی بکار برده است، قطعا آسیب خواهیم دید.   

*برنامه ریزی دشمن نشان از انجام توطئه عمیق علیه اسلام و انقلاب است

وی افزود: ما اطلاعات، اخبار و گزارشاتی را که بررسی می کنیم و برنامه ریزی هایی را که بدست دشمن شاهد هستیم و سرمایه گذاری هایی که امروز دشمن در منطقه و کشور انجام می دهد، حکایت از یک توطئه عمیق برای تقابل با اسلام و نظام جمهوری اسلامی دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی بدست امام راحل گذاشته شد و در این مدرسه فیضیه شکل گرفت و با زعامت روحانیت و خون شهیدان گرانقدر سرمایه گذاری شد، گفت: امروز دشمن متوجه شده از چه ناحیه ای ضربه می خورد و بر این اساس تمام توان، قدرت و اندیشه اش بکار گرفته است تا بتواند با این نظام تقابل کند.

* داعش به عنوان یک توطئه آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در حال شکست است

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه دشمنان در طول سال ها متوجه شدند که تقابل نظامی و توطئه های تروریستی موثر واقع نشد، ابراز داشت: آنها  داعش را راه انداختند و مشاهده کردیم که این توطئه عمیق صهیونیستی، آمریکایی و سعودی برای بوجود آوردن یک جریان تکفیری داعش در حال شکست است.

*دشمن با محاسبات دقیق به تهاجم فرهنگی روی آورده است

وی با بیان اینکه دشمن با محاسبات دقیقی به میدان آمده است، تصریح کرد: دشمن در مسئله فرهنگ جامعه، اعتقادات جوانان و انحرافات فکری جامعه به شدت در حال کار است.

*مدیران یهودی تلگرام و اینستاگرام در روسیه و آمریکا هستند

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه مراکز اصلی و سرورهای شبکه های اجماعی در دست دشمنان است، افزود: امروز شما از تلگرام استفاده می کنید اما مدیر تلگرام که یک یهودی است در روسیه است؛ اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و افراد بسیاری از آن استفاده می کنند اما مدیر آن یک یهودی در آمریکا است.

*شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از طرق نفوذ دشمن تبدیل شده است

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین طرق نفوذ دشمن در فرهنگ جامعه ما و بلاد اسلامی است، افزود: جالب است بسیاری از کشورهای اروپایی متوجه این خطر شدند.

*کشورهای مختلف در حال پی بردن به آسیب های شبکه های اجتماعی هستند

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: بنده چندی قبل گزارشی را شنیدم که کامرون نخست وزیر سابق انگلیس دستور داده بود که شبکه های مستهجن را ببندند و کسانی که می خواهند باید تقاضا بدهند تا مشخصا برای آنها باز شود؛ چندی قبل آلمان به عنوان یک کشور اروپایی دستور داد بخشی از شبکه های اجتماعی مسدود شود؛ همچنین اندونزی هفته قبل تلگرام را بست؛ کشور چین با این جمعیت و وسعتی که دارد کاملا شبکه های اجتماعی را کنترل کرده و اجازه ورود این شبکه های اجتماعی غربی به کشورش را نداده است.

*متاسفانه فضای مجازی در کشور رها شده است

وی با بیان اینکه کشورها به این مسئله پی می برند و آنها متوجه هستند، گفت: آن وقت کشور ما متاسفانه فضای مجازی را رها کردیم در حالی که مکرر مقام معظم رهبری مکرر تاکید فرموده و دستور دادند این شبکه ها مدیریت شود.

*نه می توانیم و نه می خواهیم از فضای مجازی استفاده نشود اما باید مدیریت شده باشد

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود با تاکید بر استفاده مدیریت شده از فضای مجازی، گفت: ما امروز نه می توانیم و نه می خواهیم و نه به مصلحت جامعه است که از این فناوری روز، مدرن و پیشرفته استفاده نکنیم، باید استفاده کرد اما مدیریت شده باید باشد، یک اتوبان باز کردیم و جلوی اتوبان همچنان رها است و هرخودرویی با هرمحموله ای می تواند وارد این اتوبان شود و آثار و تبعات آن را نه شرایط اقتضا می کند و نه حیای من اجازه می دهد بخواهم بیان کنم. 

*گام های مسئولان در برابر سیل خانمان برانداز فضای مجازی موثر نیست

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه مسئله فضای مجازی یک مسئله فوق العاده مهم است، افزود: چندسال قبل از این، مقام معظم رهبری تحت عنوان شبیخون فرهنگی به مسئولان فرهنگی و وزارت ارتباطات هشدار و اخطار کردند مراقب باشید، البته گام هایی برداشته شده اما در برابر سیل خانمان برانداز فضای مجازی و تهاجم فرهنگی دشمن گام موثری نیست.

*آثار و تبعات فضای مجازی را در دادگاه های خانواده مشاهده می کنیم!

وی تصریح کرد: آثار و تبعات فضای مجازی را در زندگی افراد، دادگاه ها، خانواده ها و بین زن و شوهرها و دخترو پسرها مشاهده می کنیم و منشا این ها، تهاجمی است که توسط دشمن برنامه ریزی شده است.

دادستان کل کشور با اشاره به اشاره اخیر مقام معظم رهبری به بحث آتش به اختیار، گفت: عده ای از بدخواهان و بدفهمان این عبارت را به گونه دیگری تفسیر کردند و خواستند از این کلام استفاده هرج و مرج کنند که البته خود رهبر معظم انقلاب در این زمینه توضیح دادند و به تفسیر صحیح پرداختند.

*در مسائل فرهنگی نباید متکی به مقامات و مسئولان فرهنگی کشور بود

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه عمده آتش به اختیار ناظر به مسائل فرهنگی جامعه است، گفت: بنده در عصر روز شهادت امام صادق(ع) و در حضور بزرگان حوزه در مدرسه فیضیه عرض می کنم ما در مسائل فرهنگی نباید متکی به مقامات و مسئولان فرهنگی کشور باشیم به دلایلی که بنده اقتضای ورود و تشریح آن را ندارم.

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی دشمن یک توطئه جدی است، افزود: بی دلیل نیست رهبری مسئله آتش به اختیار را به جوانان می دهند، یعنی خودتان به فکر و مراقب باشید؛ ما باید به فکر تقابل با این تهاجم و این حرکت دشمن باشیم؛ امروز مراجع تقلید، علما و روحانیون برخواسته از مکتب امام صادق یک وظیفه بسیار خطیر و سنگینی نسبت به مقابله با تهاجم فرهنگی دارند.

*روش های صدسال قبل حوزه برای امروز جواب نمی دهد

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه تقابل با نوع تهاجم فرهنگی دشمن باید متناسب با نوع تهاجم باشد، افزود: ما نمی توانیم روشی را که صدسال قبل از این در اداره حوزه و ارتباط با جوانان داشتیم، استفاده کنیم، امروز آن روش ها جواب نمی دهد، مقابله فرهنگی باید متناسب با شرایط باشد؛ همان گونه که در میدان جنگ روزی ابزار جنگ با شمشیر، نیزه و کمان بود اما امروز جواب نمی دهد.

*حوزه های علمیه باید به سلاح های روز فرهنگی مجهز شود

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، استفاده نوین از فناوری موشکی را به عنوان یکی از افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ما اگر امروز باید نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی را برای میدان جنگ با سلاح های روز مجهز کنیم که طبق دستور آیه شریفه است، حوزه های علمیه، روحانیون و مراکز تصمیم ساز نیز باید متناسب با تهاجم دشمن مجهز شوند و این احتیاج به کارشناسی و تعیین استراتژی و راهبرد دارد.

*استقلال حوزه باید حفظ شود

وی، یکی از بزرگترین افتخارات حوزه در طول قرن ها را "حفظ استقلال" عنوان کرد و گفت: این دستاورد همچنان باید مصون و محفوظ باشد، تحت کارهای استقلال حوزه کارهای فرهنگی برنامه ریزی شود.

*نفوذ دشمن با استفاده از فقر فرهنگی و اقتصادی است/ دشمنان در عرصه فرهنگی هرگز عجله ندارند

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه امروز براساس اطلاعات ما نفوذ دشمن از طریق فقر فرهنگی توام با فقر اقتصادی در جامعه است، افزود: اخباری که در جنوب شرق، جنوب غربی و غرب کشور داریم و تلاش و سرمایه گذاری هایی که از سوی دشمن در حال انجام است شوخی نیست؛ آنها به طور تدریجی پیش می آیند و عجله هم ندارند، در زمینه تهاجم فرهنگی هرگز عجله ندارند که ظرف شش ماه و یکسال کار را تمام کنند بلکه برای 20 سال آینده فکر می کنند.

*آیا فکر می کردید عناصری از این کشور عضو داعش بشوند؟

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان کرد: آیا فکر می کردید از این کشور عناصری برخیزند و برود در عراق و سوریه داعش بشوند و آن جنایات را انجام دهند؟ این سرمایه گذاری هایی است که دشمنان توسط عوامل خودشان انجام می دهند ما باید بیدار باشیم و به وظیفه خود عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مرور حمله وحشیانه دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در سال 1342 پرداخت و اظهار داشت: چندماه بیشتر از آغاز نهضت امام راحل نگذشته بود که رژیم سفاک پهلوی با این انگیزه که بتواند در آغاز نهضت زهر چشمی از روحانیت بگیرد و حرکت شان را در نطفه خفه سازد، مترصد فرصتی برای اجرایی کردن این هدف شوم خود بود.

سخنران مراسم  با اشاره به اینکه در دوم فروردین سال 1342 مردم از سراسر کشور برای زیارت حرم کریمه اهلبیت(ع) به قم مشرف شده بودند، تصریح کرد: محفل و مجلس بزرگداشت امام صادق(ع) ریشه در دوران مرجعیت موسس بزرگ حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری داشت و مراجع پس از ایشان این محلس را زنده نگاه داشته بودند و به مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی نوبت رسید.

دادستان کل کشور افزود: این محفل در مدرسه فیضیه به عنوان بزرگداشت شهادت رئیس مکتب امام صادق(ع) تشکیل شد اما ماموران سفاک رژیم پهلوی با تمهید مقدمات و آمادگی کامل و آوردن نیروی فراوان در این صحن و سرای مدرسه فیضیه حضور یافتند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: 54 سال قبل در عصر روز شهادت امام صادق(ع)، هنگامی که مجلس تشکیل شده بود و سخنران مشغول سخنرانی بود مامورین در اجرای وظیفه و ماموریت خود به شعاردادن و مجلس رابرهم زدن روی آوردند و براساس آنچه پیش بینی کرده بودند یک درگیری ظاهری بین خودشان ایجاد کردند و هنجارشکنی شد و مردم حاضر در مجلس تحمل این هنجارشکنی را نداشتند و درگیری آغاز و آنچنان حرکت زشتی را انجام دادند که هرگز از تاریخ این صحن و سرا و این شهر مقدس زدوده نخواهد شد. 

وی با بیان بیان اینکه ماموران سفاک رژیم پهلوی به حریم مرجعیت اهانت کردند، گفت: این مزدوران همچنین علمای بزرگوار، طلاب و مردم عزیزی که به احترام امام صادق(ع) در مجلس عزای ایشان حضور داشتند را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ اهانت ها و تخریب های بسیاری شد و لباس های آنان را آغشته به خون کردند؛ آنچنان ضرب و شتمی که حقیقتا برای کسانی که داعیه سلطنت و حکومت در کشور امام صادق(ع) داشتند، شرم آور بود.

سخنران مراسم  افزود: اولین خونی که در راه نهضت امام راحل ریخته شد در مدرسه فیضیه و اولین شهیدی که در راه نهضت امام تقدیم شد، شهید سید یونس حسینی رودباری بود، طلبه سیدی که وقتی انسان شرح حال او را می بیند، صفا و پاکی در زندگی طلبگی این شهید بزرگوار موج می زند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در بخش دیگری از سخنان خود به مروری بر دوران زندگانی نورانی و پربرکت امام صادق(ع) پرداخت و گفت: رئیس مذهب جعفری که شیخ الائمه لقب یافته است به مدت 65 سال عمر پربرکت داشت و 34 سال دوران امامت ایشان مصادف با خلافت پنج خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی بود.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) از جانب منصور دوانقی با آزار و اذیت بسیاری مواجه شد، تصریح کرد: ایشان در مدینه منوره زندگی می کرد و مرکز حکومت منصور بغداد بود اما با این وجود چندمرتبه امام صادق(ع) را به بغداد فراخواند و به حاکم مدینه دستور می داد که نسبت به حریم امامت و ولایت آن امام بزرگوار جسارت ها کند و یکی از انواع جساراتی که نسبت به مقام مقدس امام صادق انجام شد، آتش زدن خانه رئیس مذهب جعفری بود.   

سخنران مراسم  با بیان اینکه جایگاه علمی امام صادق(ع) زبانزد خاص و عام بود، افزود: آنقدر امام صادق(ع) دارای رفعت مقام و عظمت جلال بود که مذهب تشیع به نام آن بزرگوار شهرت یافت.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در رابطه با وجود نورانی امام صادق(ع) حتی بزرگان اهل سنت نسبت به آن بزرگوار کلمات عجیبی دارند، گفت: نه تنها بزرگان شیعه که پیشوایانی از اهل سنت در محضر امام صادق(ع) شاگردی کردند؛ بسیاری از محدثین و راویان اهل سنت از کسانی بودند که در محضر امام صادق(ع) شاگردی کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: امام صادق(ع) در مدینه مکتبی را گشود و دانشگاهی را باز کرد و افراد بسیاری در محضر ایشان به شاگردی و کسب علم پرداختند؛ رئیس مذهب جعفری شاگردان ویژه ای را تربیت کرد که همچون آفتاب در فقه و فقاهت، تفسیر، کلام، منطق، شیمی و علوم طبیعی می درخشند.     

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، یکی از بزرگ ترین خدمات علمی امام صادق(ع) را تربیت شاگردانی در رشته های مختلف علوم و فنون عنوان کرد و افزود: تا آن زمان رشته های مختلف علمی این گونه نبود که تجزیه شده باشد، امام صادق هرکدام از شاگردان را متناسب با شرایط و شخصیت آنها تربیت می کرد و با این کار، خدمات ارزنده و با ارزشی به جهان بشریت ارائه کردند.

وی همچنین به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: شرایط جامعه دوره امام صادق(ع) به گونه ای رقم خورده بود که بستر یک جهاد فرهنگی برای مبارزه با خرافات و بدعت هایی که پس از رحلت رسول مکرم اسلام تا اواخر عمر امام باقر(ع) و اوایل امام صادق(ع) بوجود آمده بود فراهم گردید و امام توانستند از این فرصت و شرایط بهترین استفاده را داشته باشند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) همگان از نور واحدی هستند، تصریح کرد: اهلبیت(ع) منشا نور الهی و مبین احکام هستند اما هرکدام با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی دوران خود به وظایف و تکالیف عمل می کردند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha