پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله اعرافی نماز جمعه قم

حوزه/ امام جمعه قم گفت: امروز تحریم ها به بهانه پیشرفت های موشکی، حقوق بشر دوباره تمدید شد و یا از نو اعمال گردید و این می طلبد دولتمردان و سیاسیون ما خامی و سادگی را کنار بگذارند و این را بدانند در برابر گرگ ها و تصورات آنها گامی نباید عقب نشینی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های امروز نماز جمعه مصلی قدس قم اظهار داشت: امروز منافقین به واسطه حمایت های دول استکباری و معاندین انقلاب اسلامی و همچنین به واسطه حمایت های برخی کشورهای منطقه، علی رغم اینکه همیشه سرکوب و طرح های آنها نقش بر آب شده است در کمین انقلاب نشسته اند و دولت کویت نیز باید در این مسیر هوشیار باشد تا در دامن منافقین و معاندین انقلاب اسلامی نیفتد و مردم و شیعیان خود را مورد آزار و محدودیت قرار ندهد.

وی تصریح کرد: دولتمردان کویت، نباید فراموش کنند که در روزهای سخت و زمانی که بسیاری از دوستان آنها از ایشان روی گردانده بودند، شیعیان این کشور به عنوان پایبندترین و وفادارترین شهروندان این کشور مقاومت و ایستادگی کردند. 

آیت الله اعرافی ادامه داد: برخوردهای امروز دولت کویت نشأت گرفته از افکار و اندیشه های دول استکباری است، لذا باید در شیوه برخورد و دیپلماسی آن کشور از آگاهی و مخاطب شناسی ویژه ای استفاده کند. 

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب کابینه جدید در دولت محترم گفت: انتظار می رود دولت جدید با تمرکز در کار و وحدت و همدلی با پرهیز از حواشی به فکر خدمت به جامعه و اعتلای نظام و انقلاب اسلامی گام بردارد. 

وی با بیان اینکه دولت جدید باید نکاتی را مورد توجه قرار داده و نسبت به آن اهتمام جدی تری داشته باشد، افزود: اهتمام به مقوله اقتصاد مقاومتی و خروج از سختی ها، حمایت و توجه ویژه به مسائل علمی و فناوری به طوری که در بخش های زیادی دچار توقف شده ایم، توجه به مسائل فرهنگی به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی ولنگاری فرهنگی را مورد توجه قرار داده اند و خواستار رسیدگی به آن می باشند، دولت نیز باید نسبت به این مسائل رسیدگی جدی تری داشته باشد. 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اگر در بین آحاد جامعه نتوانیم مسائل فرهنگی را به سمت و سوی مطلوب و شایسته سوق دهیم و در مسیر درست قرار ندهیم، طومار فرهنگی در انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت و در نهایت مبارزه با اختلاس و مفاسد اقتصادی از جمله زمینه هایی است که دولت جدید باید نسبت به رفع آن تلاش مضاعفی داشته باشد. 

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک آزادسازی موصل و از بین رفتن قدرت ظاهری داعش اظهار داشت: بحمدالله دولت و ملت قهرمان عراق و همچنین حزب الله و جبهه مقاومت توانستند این پدیده شوم و منحرف فکری (داعش) را از بین ببرند، اما آنچه مهم است افکار و اندیشه های این پدیده شوم بود که ریشه در افکار تکفیری داشته و رهبران این افکار در عربستان سعودی مورد حمایت کشورهای غربی و آمریکا می باشند.

وی تأکید کرد: چگونه ترامپ و دول غربی حامی اندیشه ی تکفیری می توانند نسبت به از بین بردن داعش و داعشیان تلاش کنند، چراکه خود حامی و پرورش دهنده این افکار و اندیشه ها می باشند، امروز ریشه های تکفیری و سلفی در سایه حمایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهان اسلام انشقاق و چند دستگی ایجاد می کنند. شما اگر می خواهید کاری انجام دهید باید ریشه را بخشکانید نه اینکه آن را آبیاری کنید.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ترامپ و هم پیمانان او دروغ می گویند، یک دروغ بزرگ که بر مردم جهان کاملا روشن و مشهود است، اگر ایران و جبهه مقاومت و حزب الله نبود امروز وضعیت مسلمانان در منطقه به گونه ای دیگر رقم می خورد.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود تحریم های جدید آمریکا را چیزی غیرقابل تصور و دور از فکر نمی دانست و اظهار داشت: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی ایران بارها گوشزد کرده بود، دولت آمریکا هیچ وقت نمی تواند بر روی برجام و تعهدات خود پایبند باشد و بدعهد و بدپیمان خواهد بود. امروز تحریم ها به بهانه پیشرفت های موشکی، حقوق بشر دوباره تمدید شد و یا از نو اعمال گردید و این می طلبد دولتمردان و سیاسیون ما خامی و سادگی را کنار بگذارند و این را بدانند در برابر گرگ ها و تصورات آنها گامی نباید عقب نشینی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قم و حوزه علمیه منادی وحدت و مقابله با استکبار جهانی و اندیشه های تکفیری می باشند، بیان داشت: با همه ظرفیت و توان خود نسبت به هوشیاری و آگاهی سازی داخلی و بین المللی، همت و تلاش خواهیم کرد و لحظه ای از افکار و اندیشه های انسانی و الهی در راستای تعالی بشر دست برنخواهیم داشت.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: اگر نبود احادیث و روایات امام باقر و امام صادق امروز جامعه اسلامی سمت و سو و مسیر دیگری را طی می کرد. جهت گیری های مهم امام صادق و ائمه (ع) در اصلاح روند فکری جهان تشیع بسیار ارزشمند و پرمایه بود مسیری که ائمه هدی طی کردند مسیری است که امت اسلام را تحت تأثیر قرار داد. 

امام جمعه قم به چند ویژگی مهم دوران امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: تأکید بر صیانت حدیث و روایات و احیای آن، رویکرد عقلی و استدلالی همراه با تعبد درست و جامعیت اسلام مورد توجه قرار گرفت، ارائه فکر درست خداشناسی، مقابله حضرت با افکار وارداتی و انواع اندیشه هایی که از بیرون وارد مرزهای اسلام و تشیع شد، پایه ریزی فقه جامع پاسخگو، رسا و کامل در مکتب امام صادق (ع) شکل گرفت.

وی گفت: فقهی که امروز در حوزه های علمیه رواج دارد و پاسخگوی نیاز بشر در طول تاریخ می باشد ثمره شاگردپروری و نخبه پروری این امام همام است. 

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: فقه جامع، کلام عمیق، اخلاق رسا و جذاب و همچنین ایجاد فرهنگ دعا و نیایش مهمترین زوایای مهم مکتب امام صادق می باشد که باید از سوی اساتید، اندیشمندان و نخبگان جامعه حوزوی و دانشگاهی مورد بسط، گسترش و ترویج قرار گیرد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha