جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اقتصاد مقاومتی تولید، اشتغال

حوزه/ اینک که ثلث سال "اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال" سپری شده، انتظار به حق مردم از مسئولان و دولتمردان، ارایه گزارش درباره کارهای انجام شده و نیز جدیت مضاعف در ادامه راه و دو سوم باقیمانده از سال است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» چهار ماه نخست سال گذشت؛ سالی که از سوی سکاندار حکیم انقلاب اسلامی "اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال" نامیده شده و بی شک تا چشم بر هم بزنیم با پایان فصل تابستان، نیمی از آن نیز سپری شده است.

معمولاً در چنین مقاطعی ، بر اساس رسمی نانوشته از سوی برخی رسانه های جمعی ، این مطالبه مطرح می شود مبنی بر این که پس از گذشت فلان میزان از سال درباره تحقق شعار آن سال مسئولان باید پاسخ دهند که چه عملکردی داشته و چه اقدامات و وعده هایی از سوی آن ها به واقع، رنگ عملیاتی به خود گرفته است؟!

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال به صراحت فرمودند که علاج حل مشکلات مردم ، اقتصاد مقاومتی است که البته خود این امر نیازمند عزم و اراده همه مردم و مسئولان است.

ایشان همچنین در نخستین روز از سال جاری و در جمع پرشور زایران و مجاوران ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس ، در بیان مولفه های اقتصاد قوی، به مباحث بنیادینی چون تولید و مدیریت قوی، وابسته نبودن به دیگران ، ارزشمند کردن پول ملی ، افزایش قدرت خرید مردم و به خصوص حل مشکل بیکاری از جمله جوانان تحصیل کرده اشاره فرمودند که در امر مطالبه گری باید از مسئولان پرسید که حقیقتاً در هر کدام از این سرفصل ها ، چه رهآوردی برای اقتصاد کشور داشته اند؟

این که معظم له در چند سال اخیر، بارها و بارها تاکید کردند که اقتصاد اولویت اول کشور است و رشد اقتصادی با کار و نگاه به توانمندی های داخل میسر می باشد، به نوعی واکنشی اعتراضی است به طرح برخی مسایل از سوی بعضی از مسئولان که بیش از نگاه به توان داخل ، اُمیدشان در همین چند سال به خارج و مذاکرات بوده و این روزها نیز به عینه مشاهده می کنیم که طرف غربی و از جمله آمریکا نه فقط به روح برجام بلکه به جسم و مفاد ظاهری آن نیز پایبند نبوده و کماکان ، رفتار عهدشکنانه خود را در قبال ایران ادامه می دهد.

اینک که ثلث سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" سپری شده ، این انتظار به حق از مسئولان و دولتمردان می رود که در همین خصوص و نیز برنامه هایشان برای دو سوم باقی مانده سال، به ارایه گزارش به مردم بپردازند و این امر را موکول به روزهای واپسین سال آن هم در حد یک گزارش کلی و غیرجامع نکنند.

یکی از مسایلی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده ، اصل لزوم شناسایی زنجیره های اقتصادی مزیت دار کشور و تمرکز بر آن ها از سوی متولیان امور می باشد.

از دیگر سو مبارزه جدی با فساد به خصوص ویژه خواری ها و رانت خواری ها و نیز معضل قاچاق مطالبه دیگر رهبر انقلاب است که فرمودند : "این ها دارد به اقتصاد کشور لطمه می زند و ضررش را مردم می برند"

یکی دیگر از همین مطالبات، توجه ویژه و بیش از پیش به اشتغالزایی صنایع کوچک و متوسط است که به وسیله آن می توان برای بخش قابل توجهی از جامعه بیکار کشور، ایجاد شغل و درآمد کرد.

ایشان سال گذشته در همین خصوص فرمودند: "آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می کند، تحرک ایجاد می کند و طبقات پایین را بهره مند می کند، همین صنایع کوچک و متوسط است؛ این ها را تقویت کنند و پیش ببرند"

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که در ماه های باقی مانده از سال جاری می بایست مورد نظر و عنایت جدی مسئولان و کارگزاران کشور باشد، لزوم صرفه جویی در تخصیص بهینه منابع و نیز جدیت در ممنوعیت واردات کالاهایی است که مشابه داخلی دارند.

به هر صورت و به دور از هر گونه اطاله کلام آنچه مسلم است این که در عرصه اقتصاد مقاومتی ما به شدت نیاز به اقدام و عمل با محوریت اشتغال و تولید داریم و گرنه به تعبیر رهبری معظم ، تکرار عنوان اقتصاد مقاومتی بدون آن که عملی پشت آن باشد، باعث می شود که این مهم از دهان بیُفتد و دیگر تاثیر لازم را بر جامعه نداشته باشد.

سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha