جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه علمیه جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام صفری با اشاره به نقاط قوت و ضعف این طرح، افزود: یکی از نقاط قوت این طرح، توجه بیشتر به مباحث کلامی، اعتقادی و علوم قرآنی است. همچنین توجه به مهارت‌های پژوهشی، و فراگیری ادبیات فارسی، در پایه‌های اول و دوم از دیگر نقاط مثبت طرح است. ولی در مقابل برخی نقاط ضعف نیز وجود دارد که باید مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام یونس صفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به فضای مناسب فرهنگی، آموزشی و تربیتی مدرسه جامعه علمیه امیرالمومنین(ع)، اظهار داشت: مجموعه حوزه جامعه علمیه امیرالمومنین(ع)، مسجد ولی‌الله اعظم(عج)، موسسه دارالقرآن و ... تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین کرباسی بوده و الحمدلله همه این مجموعه‌ها برکات و خیرات بسیاری را برای اهالی محل و طلاب در پی داشته است.

این استاد حوزه با بیان این که پذیرش طلبه در این حوزه از مقطع دیپلم صورت می‌گیرد، افزود: جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) دارای فضای آموزشی مناسبی برای طلاب و علاقمندان به علوم دینی است؛ این مدرسه از پایه یک الی ۱۰ پذیرش طلبه داشته و هر سه سطح حوزه را پوشش می‌دهد؛ در این میان سطح یک بیشترین تعداد پذیرش طلبه را داشته‌ایم و ما برای استفاده مناسب و بهینه‌ی طلاب از فضای درس، همه کلاس‌های سطح یک را در دو گروه الف و ب تقسیم بندی کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که طلاب علوم حوزوی در طول سال تحصیلی مباحث را به صورت تئوری یاد گرفته و فرصت کافی برای کارورزی و یادگیری کاربردی دروس در قالب کارگاه علمی و پژوهشی پیدا نمی‌کنند، از این رو بر آن شدیم تا در طول ایام تابستان اردوهای علمی و کارورزی را برای طلاب راه اندازی کنیم.

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) عنوان داشت: طلاب پایه‌های یک الی چهار، موظفند در این اردوی علمی که سالانه در شهر رینه دماوند و به مدت یکماه برگزار می‌شود شرکت نموده و همراه با اساتید حوزه، و دیگر اساتیدی که از قم می‌آیند، ضمن بهرمندی از تفریحات سالم، در کلاس‌های پژوهشی و کارگاهی هر کدام از دروس شرکت نمایند.

وی با اشاره به اثرگذاری اردوهای علمی در تربیت دینی و معنوی طلاب، اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید تعداد کل طلاب پذیرش شده در پایه اول، پس از گزینش نهایی به 25 نفر خواهد رسید و دوره‌ی اختبار و تثبیت این عزیزان نیز هم اکنون در اردوی رینه‌ی شهر دوماوند در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام صفری با اشاره به اجرای طرح آموزشی جدید در مدارس علمیه استان، تصریح کرد: این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در چند مدرسه استان تهران اجرایی شد و بناست امسال در همه مدارس استان تهران اجرایی شود.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف این طرح، افزود: یکی از نقاط قوت این طرح، توجه بیشتر به مباحث کلامی، اعتقادی و علوم قرآنی است. همچنین توجه به مهارت‌های پژوهشی، و فراگیری ادبیات فارسی، در پایه‌های اول و دوم از دیگر نقاط مثبت طرح است. ولی در مقابل برخی نقاط ضعف نیز وجود دارد که باید مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) ادامه داد: ما همواره از کثرت مواد درسی پایه اول گله مند بودیم و انتظار داشتیم در طرح جدید ضمن کاهش مواد درسی به کیفیت دروس اهتمام شود، ولی در طرح جدید نه تنها عناوین و مواد درسی کاهش نداشته بلکه بر آن افزوده شده است. به طوری که یک طلبه پایه اول باید 16 ماده درسی را در طول یک سال تحصیلی تحصیل نماید.

وی گفت: همزمان با اهتمام و توجه بیشتر به دروس دیگر، به مقدار قابل توجهی از متن دروس ادبیات عرب را حذف و کاهش داده‌اند و این یک ضعف بزرگی برای این طرح است. و درس احکام نیز به همین شکل کاهش یافته است.

این استاد حوزه بیان داشت: با کاهش تعطیلات تابستانی می‌توانیم ضمن حفظ دروس اصلی، دیگر دروس مهم را که در طرح جدید آمده است، به طلاب ارائه بدهیم. بدین صورت که طلاب در طول سال تحصیلی همه دروس اصلی حوزه را می‌گذرانند و در ایام تابستان، دیگر دروس مهارتی و پژوهشی را در قالب اردوهای علمی تحصیل می‌نمایند. و این پیشنهادی است که هم قابلیت اجرایی دارد و هم توانمندی طلاب را در عرصه علمی و پژوهشی به دنبال دارد ضمن این که از تعطیلات تابستان که مورد نقد بسیاری از علما و بزرگان حوزه است، بیشترین بهره علمی و تربیتی را خواهیم برد.

حجت‌الاسلام صفری در پایان با اشاره به نقش تربیتی اساتید در رشد علمی و معنوی طلاب، گفت: چنانچه اساتید حوزه، طلبه‌ها را همچون فرزند خود ببینند قطعاً با دلسوزی و محبت بیشتری پیگیر مباحث تربیتی و علمی آنان خواهند بود و الا استادی که بخواهد صرفاً یک ساعتی بیاید تدریس کند و حوزه را ترک کند در روند تربیت اخلاقی و ارتقاء علمی طلبه موثر نخواهد بود؛ همه سعی ما در جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) ایجاد رابطه پدری و فرزندی بین اساتید و طلاب بوده است و الحمدلله آثار مثبت خوبی هم در پی داشته است.

انتهای پیام   313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha