پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دانشگاه مجازی المصطفی

حوزه/ نشست علمی « بررسی تاثیر پیش فرض ها بر تولید علم» به صورت آنلاین و با حضور اساتید و دانش آموختگان دانشگاه مجازی جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی " بررسی تاثیر پیش فرض ها بر تولید علم" با ارائه حجت الاسلام حسن رشیدی زاده ونقد دکتر توفیق اسداف و با داوری دکتر سیاحت در سالن اجتماعات دانشگاه مجازی جامعه المصطفی برگزار شد

حجت الاسلام رشیدی زاده به عنوان ارائه دهنده ضمن بیان توضیحاتی در مورد این نظریه خاطر نشان ساخت: استمرار و ثبات هرجامعه ای به نوع مدیریت و کارآمدی آن بستگی دارد، چنانکه مدیریت و کارآمدی نیز در گرو علمی بودن آن است تا بتواند در سطوح مختلف جامعه، پاسخگوی نیازهای درونی و بیرونی باشد. بنابراین ایجاد چنین سامانه ای به تولید نظریه های جامع نیاز دارد و این فرایند در جامعه دینی به گونه ای باید مهندسی شود تا قابلیت تحول در مقیاس جهانی را دارا گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: بدون تاثیر پیش فرض های دینی، اعم از بینشی و گرایشی نمی توان به تولید علم دینی دست یافت. چنانکه جامعه سکولار برای رسیدن به علوم مورد نظر خود، از تاثیر پیش فرض های لیبرالی در فرایند و برایند علوم، غافل نیستند.

حجت الاسلام رشیدی زاده با اشاره به چیستی پیش فرض ها ابراز داشت: پیش فرض ها همان باورها و مسلماتی هستند که مورد قبول و پذیرش قرار گرفته و به عنوان مبانی در علوم دیگر محسوب می شوند. لذا پیش فرض ها آن دسته از پیش اندیشه ها و مسلماتی هستند که پژوهشگران به عنوان عوامل موثر بر تولید، جهت، کارآمدی و نوع علم از آنها استفاده می کنند، ولی به علت تاثیر گزاری نامحسوسی که در لایه های علم دارند به آسانی قابل تشخیص نیستند.

در ادامه دکتر توفیق اسداف به نقد این نظریه پرداخت و همچنین در پایان، سخنرانان نشست به سوالات حاضرین پاسخی ارائه دادند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha