جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام دلبری

حوزه/ ارزیاب تقریرات دروس خارج با بیان این که حوزه باید در راستای پژوهش محور کردن دروس خارج قدم بردارد، گفت: حوزه باید در اجرای آموزش های پژوهش محور، در راستای تحول در دروس خارج، برای اساتید وطلاب برنامه ریزی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی دلبری در حاشیه امتحانات شفاهي خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد، با بیان این که انتظار امروز از حوزه علمیه، آموزش و پژوهش همراه با تهذیب است، گفت: در نگاه داوری باید نقش کلیدی حوزه علمیه خراسان را در تولید علم و فعالیت در پایگاه های علمی سنجید و جایگاه پژوهش را در حوزه ارزیابی کرد. 
وی با بیان این که یک روحانی فاضل باید داشته های علمی مستند، تهذیب نفس و توانایی های پژوهشی ویژه ای داشته باشد، تصریح کرد: در این راستا اساتید حوزه علمیه خراسان باید در سه جهت شاگرد پرور باشند و به هر سه حوزه اساسی و بنیادین آموزش، پرورش و پژوهش توام با یکدیگر نگاه کنند، چراکه موفقيت هر استادي مرهون میزان فرصتي است که در اختيار تعليم و تربيت طلاب مي گذارد.

*مسئله محوری؛ رسالت اصلی اساتید معزز حوزه علمیه خراسان 
این مدرس و مولف حوزوی با بیان این که طلاب، دست پرورده اساتید حوزه هستند، خاطر نشان کرد: حوزه باید با رشد و ارتقای بنیه علمی اساتید، تلاش کند این اساتید طرح مساله کرده و سپس حل این مساله را به خود طلبه واگذار کنند، تا طلاب فعال و پویا شوند.
حجت الاسلام و المسلمین دلبری با بیان این که در راستای بهينه سازی دروس خارج باید هر طلبه برای شرکت در درس خارج، بر مقدمات علوم حوزوی تسلط کافی داشته و تأييديه اساتید در هر پایه از سطوح حوزه را به همراه يک فعاليت پژوهشي ارائه کند. 
وی ادامه داد: هر طلبه ای در کنار خواندن فقه و اصول در دروس سطح حوزه باید با تاکید بر سلایق و توانمندی های خود، در موضوعاتی مانند تبلیغ و  امر تدريس، کار کند و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه داشته باشد.

*ضرورت نگاه تحولی به امتحانات کتبی دروس خارج حوزه
این استاد ارزیاب تقریرات خارج با بیان این که باید طلاب در هر یک از جلسات درس خارج حضور فعالی داشته و غيبت بيش از يک چهارم جلسات برگزار شده (حدود سی جلسه) موجب محروميت طلبه از امتحان شود، یادآور شد: همراه با این حضور فعال، باید امتحانات کتبی از قالب کتاب باز خارج شود. 
حجت الاسلام و المسلمین دلبری با اشاره به این که در اين زمينه پيشنهادهایی ارائه می شود، ابراز کرد: اینکه هر طلبه بر اساس اطلاعات خود به صورت جزوه بسته پاسخگوی سوالات باشد، نخستین پیشنهاد و راهکار دوم طراحی سوالات اجتهادی و مسئله محور در قالب جزوه باز است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تخصصی، کاربردی و اجتهادی شدن سوالات امتحانات کتبی حوزه اظهار کرد: در این خصوص مي توان کارگروه یا کمیسیونی برای ارزیابی سوالات امتحانات در نظر گرفت تا سوالات اجتهادی و کاربردی اساتید را به جهت وحدت رويه مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند. 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امتحانات شفاهی به جهت ارزیابی طلاب ضروری است، اما باید اختلاف سلایق در ارائه نمرات طلاب کاهش پیدا کند، گفت: در حقیقت باید راهکاری برای ایجاد وحدت رویه میان گروه های امتحانی ارائه شود، مثلا با درج ريز نمرات در فرم مربوطه، مرتبا بازخورد نمرات گروه ها به اساتيد گزارش شود و يا اساتيد گروه ها در هر نوبت متغير باشند.
حوزه خراسان نیازمند تقریرات علمی تر و پژوهشی تر است
حجت الاسلام و المسلمین دلبری با بیان این که نیازمند تقریرات علمی تر و پژوهشی تر بسته به سطح برجسته امروز حوزه علمیه خراسان هستیم، بیان کرد: امروزه باید در تقريرات طلاب ارائه تحقيق اضافی و یا ديدگاه محقق بیش از پیش تقویت شود.

*ضرورت تقویت انگیزه و نشاط علمی طلاب در حوزه های علمیه
وی با بیان این که همه حوزویان اعم از طلاب و اساتید وظیفه دارند اندیشه تحولی در حوزه را مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری پیگیری نمایند، بیان کرد: راهکار اصلی تحول بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، شناسایی دغدغه های اساتید و متولیان حوزه و ارائه  راهبردهایی برای درمان و رفع این آسیب های احتمالی است. 
این ارزیاب تقریرات خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که اساتید باید مشوق طلاب باشند تا آنان به درس و بحث و تحصیل مشتاق شوند، تصریح کرد: به همین جهت بر اساس تاکید مدیر حوزه علمیه خراسان، باید از نظرات اساتید و مدرسان دروس خارج سالی حداقل دوبار در نشست های مشورتی برای پیشرفت و تعالی حوزه و ارتقای انگیزه طلاب استفاده شود.
حجت الاسلام و المسلمین دلبری با اشاره به ضرورت تاسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: راه اندازی این مجمع در مشهد به جهت شرائط مذهبی و سیاسی خاص آن ضرورتی ویژه و انکار ناشدنی در راستای رفع دغدغه های حوزه دارد و شکل گیری این مجمع همراه با برگزاری کارگروه ها و نشست های تخصصی، افزون بر اين که در شرایط حساس سیاسی روز کارآمد است، می تواند مساعدت ویژه ای برای متولیان حوزه های علمیه باشد و بی شک این نظرات مشورتی کمک حال حوزه علمیه است. 
وی با بیان این که باید مدیریت عالی حوزه به عنوان پدر شفيق طلاب نگاه فراجناحی نسبت به همه آنان داشته باشند، گفت: مدیر عالی حوزه علمیه خراسان باید با نگاه دلسوزانه نسبت به همه اساتید و طلاب، نظرات آن اساتیدی که دغدغه خاصی برای حوزه دارند را دریافت کرده، از آن در بدنه حوزه استفاده کنند.

* مهمترین گام در تحول حوزه، پژوهش محور کردن تمامي دروس است
این استاد ارزیاب تقریرات خارج با بیان این که حوزه باید در راستای پژوهش محور کردن همه دروس حتی درس خارج قدم برداشته و طرح های حمایتی از اساتید و طلاب را به مرحله اجرا بگذارد، بیان کرد: حوزه باید در اجرای آموزش های پژوهش محور برنامه ریزی هایی برای آموزش مهارت های پژوهشی هم برای اساتید سطح و هم برای طلاب در راستای تحول در دروس خارج بردارد؛ چراکه اگر اساتيد دروس خارج خودشان اهل تحقيق و پژوهش باشند، به تبع آن طلاب پژوهشگری نیز برای ارائه دروس خارج تحويل می دهند. 
حجت الاسلام و المسلمین دلبری با بیان این که حوزه حتی باید در مباحث پژوهشی برای اساتید نیز چندین برنامه ضمن خدمتی داشته باشند به گونه ای که برای مجوز تدریس يا ارتقای تدريس از طلاب سابقه پژوهشی بخواهند، خاطر نشان کرد: باید توام و همزمان با ارائه اختیارات علمی، سابقه پژوهشی در ارتقای طلاب به دروس بالاتر، به عنوان یک اصل اساسی در حوزه مطرح باشد و هر یک از اساتید باید توانمند در کتابت تحقیق و پژوهش باشند و بر این موضوع آن طور که باید و شاید زمان بگذارند. 
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha