شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله محسن فقیهی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه همگانی است که اختصاص به روحانی و ضابط قضایی و نیروی انتظامی و ... ندارد.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به لزوم حمایت جدی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور ابراز داشت: یکی از واجبات الهی که در آیات نورانی قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) بسیار مورد تاکید واقع شده، امر به معروف و نهی از منکر است که نه فقط در متون و منابع دینی؛ بلکه در قانون اساسی کشورمان نیز به آن اشاره شده و اصل هشتم قانون اساسی به همین موضوع اختصاص یافته است.

وی افزود: از نگاه آموزه های دینی، یکی از مهم ترین مسایل واجب بر هر زن و مرد مسلمان آن است که امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ به این معنی که به شخصی که واجبی را ترک می کند، تذکر دهد که آن را انجام داده و اگر فردی حرامی مرتکب می شود، وی را از این کار نهی نماید.

وی اضافه کرد: البته شکی نیست که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب و اقتضائات خاص خود است؛ اما مهم آن است که یک فریضه الهی است که بر همگان اعم از شهروندان عادی جامعه اسلامی و مسئولان انجام آن واجب است و لذا اختصاص به گروه و طیف اجتماعی خاصی هم ندارد.

عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم همچنین با تاکید بر این که به واسطه امر به معروف، دیگر فرائض و واجبات دینی برپاداشته شده و فساد از جامعه برداشته می شود، گفت: آنچه ضرورت دارد این است که می بایست فضا و جوی در جامعه حاکم باشد که افراد در کمال امنیت و آرامش بتوانند تذکر داده و وظیفه دینی خود را در این رابطه انجام دهند؛ البته بی شک این کار باید با لسان مناسب و عطوفت و صمیمیت صورت گیرد تا اثر خود را بر جای بگذارد.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه همگانی است که اختصاص به روحانی و ضابط قضایی و نیروی انتظامی و ... ندارد ، بیان داشت: برخی از گناهان در خفا و یا منزل افراد انجام می شود و در منظر عمومی نیست و لذا کسی هم متعرض آن نمی شود که ان شاءالله مرتکب از همین گناه هم توبه کند؛ اما گناهی که در ظاهر و مرعی و منظر عموم رخ می دهد و به اصطلاح فرد متظاهر به فسق است، در این باره همه موظف هستند که تذکر بدهند تا به این وسیله در نهایت جامعه از آلودگی پاک شود

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha