جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ هشتمین اجلاسیه سالانه مدیران استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ مدیران حوزه های علمیه استانی در هشتمین اجلاسیه با معاونان و مدیران ستادی دیدگاه ها و نظرات خود را برای اداره هرچه بهتر مدارس علمیه و حوزه ها مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین نوروزی مدیر حوزه علمیه استان اردبیل در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان ها با معاونان و مدیران ستادی  که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم  در حال برگزاری است گفت: به دلیل آزمون های متعددی که برای قبولی طلاب برگزار میشود، آزمون های متعدد و نوع قبولی این اطمینان را در طلاب ایجاد می کند که آن ها قبول خواهند شد که این رویکرد موجب ضعف خواهد شد.

وی افزود: در این زمینه باید توجه داشت که نمره دادن به یک طلبه از سوی استادی که معرفی شده است ممکن است باعث ضعف شود.

مدیر حوزه علمیه استان  اردبیل اظهارکرد: زیرساخت های پژوهشی در حوزههای علمیه باید به خوبی آماده شود؛ طلاب  باید در ابتدا به شکل دقیقی آموزش را طی کنند و پس از آن به پژوهش بپردازند.

وی گفت: یکی از مسایل بسیار مهم در کشور، اهمیت همگرایی در تولیت دینی در جامعه است؛ اگر این تولیت دینی پراکنده باشد، دیگر نمی توان کار مشخصی را از این جریان داشت، زیرا این پراکنده کاری مشکلات بسیاری را در عرصه تبلیغ دینی ایجاد کرده است.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به فضای جغرافیایی استان اردبیل زمینه بسیار خوبی در حوزه اردویی در این استان وجود دارد که میتوانیم در این زمینه اقدامات خوبی استفاده کنیم و برنامهها و طرحهای ملی را در آنجا برگزار کرد.

باید در زمینه انقلابی بودن طلاب طرحهای جدی انجام داد

حجتالاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران نیز در این اجلاسیه  گفت: روند توسعه و تجویز، روندی طولانی است؛ با پیگیری که انجام میشود مدیران حوزه همیشه و خالصانه و با جدیت خاصی به حوزهها خدمت گذاری می‏کنند، ولی این روند باید به شکل قانونی تسهیل شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت انقلابی ماندن حوزههای علمیه باید در زمینه مهارتی و بصیرتی و انقلابی بودن طلاب طرحهای جدی انجام داد.

مدیر حوزه علمیه تهران بیان کرد: بحث تحول خواهی در حوزه از نکات بسیار خوب و مثبت بوده است؛ برخی از مدارس حوزه علمیه تهران وارد عرصه تحولی شدهاند، ولی نباید فضا را برای آنها مسدود کرد و  از طرفی فضای رشد هر تحول بی برنامهای را داد.

وی گفت: تحصیل غیر حضوری باعث افت علمی افرادی شده است که در این زمینه ورود کردهاند؛ نباید به شکلی روند کار پیش برود که به قول آیت الله العظمی جوادی آملی دچار غنچه چینی شویم؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود که تحصیل غیر حضوری به طرح تحصیل نیمه حضوری مبدل شود.

به زیرساخت های پژوهشی و آموزشی مدارس علمیه توجه شود

حجت الاسلام عربیان مدیر حوزه علمیه کردستان نیز در این اجلاسیه گفت: توجه به مناطق خاص باید به شکل خاص انجام شود. در شهر سنندج حوزه علمیه وجود دارد، ولی فعالان دیگری نیز در کنار این حوزه فعالیت دارند؛ این استان دارای 15 درصد شیعه است و به همین خاطر باید به زیرساخت های پژوهشی و آموزشی با توجه به شرایط منطقه توجه کرد.

مدیر حوزه علمیه کردستان بیان کرد: طلاب پس از چند دور مطالعه ادبیات و اصول، باید به شکل کاملی در این مباحث احاطه داشته باشند، ولی برای تقویت طلاب در این بحث باید به کتاب های کار توجه کرد.

وی افزود: طلاب باید کتاب کار صرف و دیگر علوم را به خوبی فرابگیرند؛ کتابهای حوزوی باید به شکل کارگاهی بحث شوند؛ ضعف علمی طلاب به این شکل جبران شود.

مدیر حوزه علمیه کردستان اظهارکرد: اگر مدارس امین به مهد امین برسد و طلاب ما از مهد امین مبدل شود میتوانیم طلاب خود را از سنین پایین تربیت کنیم تا در سنین بالاتر کار آموزش سهل تری داشته باشیم.

وی گفت: مساله اداره مدارس به شکل هیئت امنایی ابلاغ شده است، ولی این نکته بسیار مهم و ضروری است، اگر به دنبال اجرای دقیق این منویات هستیم باید این آیین نامه ها به شکل شفاف باشد.

اختیارات مدیران استان ها  افزایش پیدا کند

حجتالاسلام پایدار مدیرحوزه علمیه کهکیلویه و بویراحمد نیز گفت: اگر به دنبال ارزیابی دقیقی در مدارس علمیه استان ها هستیم، باید فعالیت ها به شکل قوی انجام شود. سطح علمی افرادی که به دنبال پیشرفت هستند، باید در قوانین و آیین نامه ها لحاظ شود و در این برنامه به خوبی برای پیشرفت آنها باید برنامه ریزی کرد.

مدیر حوزه علمیه کهکیلویه و بویراحمد بیان کرد: در عرصه تعطیلات حوزوی باید تجمیعی انجام شود که خوشبختانه این کار انجام شد و درس بیشتر و تعطیلات تجمیع شده باعث شد که این نقصی که همیشه از آن سخن گفته میشد جبران شود.

وی گفت: در زمینه کیفی گزینی، امروزه آزمون برگزار می شود، ولی باید در نظر داشت افرادی به خوبی در این زمینه آموزش داده شوند و این افراد در شهرستان های مختلف این کار را پیگیری کنند.

حجت الاسلام پایدار اظهارکرد: در عرصه زیرساختهای استقلال مالی باید کارهای ساختاری انجام شود و در این زمینه نیازمند تعامل مثبت با دولت هستیم که منابع پایدار برای تامین هزینههای حوزوی انجام شود.

مدیر حوزه علمیه کهکیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از نکات مهم در بهبود مدیریت استانی، افزایش اختیارات مدیریتهای استانی در عرصههای مختلف است که باید این امر با برنامه ریزی دقیق و شفاف اعلام شود.

از ظرفیت مبلغان طرح هجرت انجام شود

حجت‏الاسلام والمسلمین ملکی پیش از ظهر امروز در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزههای علمیه کشور در قم گفت: واگذاری اختیارات مراکز تخصصی و تسهیل در صدور مجوزات و برداشتن نصاب کلاسها در راستای کیفی سازی و... به خوبی در استان‏ها در حال انجام است.

وی افزود: استانهای مختلف طرحهایی دارند که انجام آن اجتناب ناپذیر است و به همین خاطر در بودجه ریزی باید به شکلی عمل شود که این طرحها به هیچ وجه در استان ها معطل نماند.

مدیر حوزه علمیه استان گلستان اظهارکرد: جذب پرسنل و نیروها در استانها به اندازه توانایی استانی، نباید انجام شود؛ بلکه باید یک چارت ثابت این کار انجام شود؛ البته این کارها باید بر اساس توانایی نیروها و با کمترین میزان نیرو و بیشترین بهره روی انجام شود.

وی گفت: در زمینه پذیرش از ظرفیت مبلغان طرح هجرت انجام شود؛ از هر یک مبلغ بخواهیم که یک جوان مستعد و علاقه مند به حوزه را جذب کند؛ این کاردر استان گلستان انجام شده است و خوشبختانه موفق نیز بوده است.

استفاده از فضای مجازی در درس خارج

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد مدیر حوزه علمیه استان سمنان نیز در سخنانی گفت: مدیران حوزه باید همچون انبیای الهی، زمینه فعالیتهای قبلی حوزه را به پیگیری و کار را به اتمام برسانند.

وی افزود: مراوده علمای بلاد از مدیران حوزه‏های علمیه به شکلی است که نیازمند زیرساخت هایی برای عمل به منویات علما است.

مدیر حوزه علمیه سمنان بیان کرد: استفاده از فضای مجازی در حوزه درس خارج نیز نیازمند ساختار سازی است که باید این کار به خوبی وقوت در حوزه دنبال شود؛ اساتید نیز در استان ها نیازمند این طرح هستند که باید عملی شود.

وی گفت: امروزه متاسفانه گروهها وفرق ضاله بسیاری در حال فعالیت علیه جوانان هستند که حوزههای علمیه شهرستانی باید سد خوبی در این زمینه ایجاد کنند که خوشبختانه در استان سمنان این طرح به خوبی پیاده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد اظهارکرد: مدارس امین از جمله مهمترین و بهترین فعالیتهای حوزه است که باید به شکل جدی در کشور دنبال شود؛ حوزهها باید در این زمینه نیز تقویت شوند که بتوانند زمینه توسعه این مدارس را فراهم کنند.

لزوم ایجاد رشته های تخصصی در استان ها

حجتالاسلام والمسلمین باقری نیز با ارائه گزارشی از مدارس علمیه استان سیستان و بلوچستان، گفت: راه اندازی شوراهای علمی و تربیتی در مناطق هدف یعنی مدارس، از جمله مسایل مهم امروز کشور در عرصه مدیریت حوزهها است.

وی افزود: به همین جهت پیشنهاد میشود که بازبینی هدفمند، جریان گروههای علمی را به عنوان یک بستر برای بالندگی علمی فراهم کنیم.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازکردن فضا برای اجرای نیازهای جامعه  ضروری است، ولی ممکن است که فضای آموزشی امروز پاسخگوی این نیازهای نباشد که باید به شکلی کار را انجام داد که یک طلبه درتحصیل 10 ساله خود در این زمینه توانمند شود.

وی گفت: مدیران و معاونان در حوزه باید برنامهریزی مناسبی را در جهت اجرای طرح کار مفید در مناطق خاص و حساس پیگیری کنند؛ هر معاونت باید یک کار مفید زیرساختی را در این زمینه در این استان های خاص پیگری و اجرا کند که از جمله آنها می توان به اجرای رشته های تخصصی اشاره کرد.

حجتالاسلام والمسلمین باقری اظهارکرد: حوزویان باید به توانایی علمی خاصی برسند که نیازهای امروز جامعه را تامین کنند و به همین دلیل باید در عرصه مدیریتی فعالیتهایی انجام داد که این امر به خوبی محقق شود.

استان ایلام نیازمند مبلغان دینی است

،حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی مدیر حوزه علمیه ایلام گفت: حوزه علمیه ایلام به دنبال تربیت طلاب کیفی است.

امروز استان ایلام نیازمند مبلغان دینی است و در این زمینه به دنبال آن هستیم که دو مدرسه سفیران هدایت در استان ایجاد شود، زیرا نیاز ضروری به این بخش داریم.

مدیر حوزه علمیه ایلام گفت: وجود استاد اخلاق برای هر استان از مهمترین اموری است که باید در استانهای مختلف کشور پیگیری شود، زیرا مساله اخلاق از مهمترین اصولی است که باید در حوزهها انجام شود.

وی تصریح کرد: در عرصه آموزش باید تلاش شود که پذیرش طلاب به جای آزمون به شکل دیگری انجام شود که ضمن پذیرش طلاب نیاز سنجی دقیقی انجام شود و طلاب با رویکردهای علمی و اخلاقی و تهذیبی پذیرش شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی عنوان کرد: خیرین و افرادی که به دنبال فعالیت خیر هستند از ظرفیت هایی هستند که می تواند به رشد حوزه های علمیه کمک کنند که در این زمینه ضمن تلاش در زمینه منابع پایدار اقتصادی باید از این ظرفیت نیز استفاده کرد.

مدیر حوزه علمیه ایلام گفت: پژوهش از جمله ضروریات علمی در حوزه است؛ طلاب باید در عرصه پژوهشی نیز آموزش های لازم را داشته باشیم تا آنها با رویکرد علمی وارد تحصیل شوند؛ اساتید نیز باید مقالات علمی ارایه دهند.

وی گفت: زمانی که طلاب با فضای باز دست به قلم شوند مقالات علمی بسیار خوبی تولید می کنند که نشان می دهد هر وقت به طلاب جوان بها دهیم از ثمرات آن بهره خواهیم برد.

وی در پایان بر لزوم استفاده بهتر از ظرفیت اربعین در استان ایلام و شهر مهران در زمینه تبلیغی تاکید کرد.

درس ولایت فقیه به شکل جدی تری در دروس پررنگ شود

درس ولایت فقیه پررنگ تر شود

حجت الاسلام والمسلمین مینا پور مدیر حوزه علمیه استان لرستان نیز  گفت: ادبیات از مهمترین ارکان دانش طلبگی است.

وی افزود: اگر طلاب در عرصه ادبیات ضعف داشته باشند در آینده به حوزه گریزی آنها منجر خواهد شد زیرا در بسیاری ازعلوم خود دچار مشکل می شوند.

مدیر حوزه علمیه لرستان بیان کرد: پیشنهاد می شود، درس ولایت فقیه به شکل جدی تری در دروس پررنگ شود؛ از سوی دیگر باید درس قرآن کریم در دروس حوزوی جای خود را باز کند، زیرا مساله قرآن از مهمترین اموری است که باید در حوزه دنبال شود.

وی گقت: توجه به اساتید اخلاق در مدارس از مهمترین کارهایی است که باید در حوزه انجام شود؛ طرح میثاق طلبگی از طرح هایی است که در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین میناپور اظهارکرد: تبلیغ از مهمترین زمینه های فعالیت و کار طلاب و حوزه های علمیه است؛ مبلغان باید با دلگرمی و حمایت علمی و معنوی و پشتیبانی قوی به دنبال فعالیت ها و ماموریت های تبلیغی باشند، ولی امروز مبلغان ما با شرایط سختی به فعالیت می پردازند که این مساله نشانگر اخلاص آنها است.

به جریان فتنه، نفاق و افکار ضد انقلابی اجازه نفوذ داده نشود

حجت الاسلام والمسلمین عابدی  مدیر حوزه علمیه فارس گفت: مدارس امین از ظرفیت های خوب حوزه است که باید با تشکیل اساسنامه قوی از این مدارس صیانت کرد.

وی افزود: مدارس امین امروز در کشور به خصوص در استان فارس به اعتراف همگان حوزه های علمیه کوچک در شهرهای استان هستند و باید ازاین ظرفیت  به خوبی حفاظت و استفاده کرد.

مدیر حوزه علمیه فارس بیان کرد: حوزه های علمیه باید مراقب فضای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در کشور باشند و به هیچ عنوان به جریان فتنه و نفاق و افکار ضد انقلابی اجازه نفوذ ندهند.

وی گفت: دشمنان در عرصه فعالیت های مرتبط به فتنه گری خود فعالیت نظام مند و دقیقی دارند و به همین دلیل ما نیز باید در مقابل آنها بایستیم؛ نباید اجازه دهیم که این جریانات در کشور نزج بگیرد.

حجت الاسلام  عابدی اظهارکرد: از دیگر سوی در بسترهای تبلیغاتی در برخی از مدارس علمیه که با مشکلات خاص مرتبط هستند باید کار جدی انجام شود؛ حوزه های علمیه ما در برخی از شهرها به دلیل مشکلات مالی در جذب استاد نیز مشکل دارند.

ضرورت توجه و ارائه طرح های تهذیبی در حوزه

آیت الله  بنابی  نیز در این اجلاسیه گفت: آموزش ادبیات در حوزه پایه ای ترین درس است و این دروس پایه علمی طلاب را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: اگر طلبه ای ده ها سال در دروس خارج شرکت کند، ولی در حوزه ادبیات توانایی نداشته باشند توان استحصال و تفکر وتعمق در متون علمی و الهی را نخواهد داشت و قطعا در پایان در کار خود مشکل خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه بناب اظهارکرد: مهمترین مساله ای که باید در حوزه جدی گرفته شود، مساله تهذیب است که باید به دنبال طرح هایی برای تعمیق تهذیب در تمام حوزه ها باشیم.

وی گفت: خوشبختانه طرح های حوزه در سالهای اخیر دلگرم کننده است که امیدواریم این طرح ها در آینده به موفقیت کامل برسد و تمام طلاب ما اخلاق فردی و اجتماعی را به حدی برسانند که با عمل خود بهترین تبلیغ را داشته باشند.

آیت الله بنابی یادآورشد: باید کاری کنیم که طلاب ما زمینه خوبی در حوزه های علمیه داشته باشند؛ نباید اجازه داد که هر کسی از عنوان حوزوی و روحانیت استفاده کند؛ باید زمینه فعالیت طلاب قوی در کشور فراهم شود و نباید اجازه معمم شدن به هر فردی را داد؛ زیرا کسی که لباس روحانیت به تن کرد در معرض قضاوت مردم است و مردم ما انتظار بسیار بیشتری از روحانیون ملبس دارند.

ضرورت راه اندازی مدارس پیش حوزوی

حجت الاسلام والمسلمین فرجی مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: توسعه کیفی حوزه شاید در آینده منجر به کاهش طلاب شود که در این زمینه باید به گونه ای عمل کرد که در آینده مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: به منظور ارتقای سطوح علمی بسیاری از طلاب به قم مراجعت می کنند و وقتی که در شهرها چنین توانی وجود ندارد، این طلاب به قم رفته و بسیاری از آنها نیز از نظر معیشتی به مشکلات بسیاری برخورد می کنند.

مدیر حوزه علمیه کاشان بیان کرد: راه اندازی مدارس پیش حوزوی از مهمترین ضروریات امروز است زیرا در آینده نیازمند طلاب کیفی هستیم که خوشبختانه این طرح می تواند در آینده به کمک ما بیاید.

وی گفت: از جمله مسایلی که در آینده به توسعه حوزه های علمیه کمک می کند، مساله حوزه های علمیه بزرگسال است زیرا برخی به دلیل شرط سنی نمی توانند وارد حوزه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی عنوان کرد: آموزش روش های تدریس و اخلاق تدریس باید در توسعه حوزه های علمیه نیز توسعه یابد زیرا این مساله جلوی بسیاری از آسیب ها را خواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه کاشان بیان کرد: دفن شهدای گمنام در حوزه های علمیه و توسعه هنر در حوزه از دیگر مسایلی است که امیدواریم در عرصه مدیریت کلان و استانی پیگیری شود.

وی گفت: نشریه ای به شکل فصلنامه چاپی یا اینترنتی در خصوص فعالیت مدیران حوزه های علمیه می تواند به هماهنگ سازی و رشد فعالیت های حوزوی موثر باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان در پایان بر لزوم حضور بیشتر و گسترده تر علما در شهرستان ها تاکید کرد.

حوزه های علمیه  نیازمند بولتن خبری از حوزه هستند

حجت الاسلام والمسلمین محمدی مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی نیز در این اجلاسیه گفت: مدارس قرآنی از جمله ضروریات امروز حوزه  وکشور است، مدرسه قرآنی  شهرستان سلماس از جمله مدارس قوی کشور در عرصه قرآن است؛ اگر تمام مدارس علمیه نیز قرآنی شود بازهم در عرصه قرآن فضا و جای کار بسیاری وجود خواهد داشت.

وی اظهارکرد: بسیاری از مدیران استانی وقت خود صرف تامین منابع می کنند و این مساله وقت آنها را برای اجرای بسیاری از طرح ها اختصاص می دهد که این کار باید تسهیل شود.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: سرفصل های آموزشی در مدارس علمیه کشور باید به خوبی در مدارس تدریس شود که این کار نیازمند یک عزم ملی و همگانی است و طلاب بر اساس این سرفصل ها مطالعات خود را سامان دهند.

وی افزود: حوزه های علمیه کشور نیازمند بولتن خبری از حوزه هستند؛ این بولتن ها نقش مهمی در تبیین مسایل روز و اخبار درون حوزوی و اجتماعی مدیران استانی و شهرستانی دارد

موقوفات حوزوی نیازمند پیگیری و احیا هستند

حجت الاسلام والمسلمین پوراکبر مدیر حوزه علمیه بابل  نیز در سخنانی گفت: اساتید حوزه علمیه باید در تمام مناطق کشور به شکلی حضور داشته باشند که به صورت کاربردی در مناطق مختلف فعالیت کنند.

وی افزود: امروزه طلاب ما باید به شکلی آموزش ببینند که کارکردهای مهم طلاب در شهرها و مناطق را بلد باشند، از جمله آنها می توان به اقامه نماز میت و موارد حقوقی در اسلام اشاره کرد.

مدیر حوزه علمیه بابل بیان کرد: مردم نگاه خاصی به حوزویان و روحانیون دارندف ولی روحانیون این مسایل را در کتاب های خود مطالعه می کنند، اگر به شکل کاربردی به آنها اشراف نداشته باشند در جامعه دچار مشکل می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پوراکبر اظهارکرد: امیدواریم تحولات علمی و آموزشی در حوزه به عرصه کارکردی نیز منجر شود؛ طلاب باید به شکلی در کشور عمل کنند که منشا تحولات گسترده باشند و تنها علم اندوزی و مطالعه دروس به آنها کمکی نمیکند.

وی گفت: موقوفات مهمترین منبع درآمدی حوزه های علمیه بوده است که این امر نیازمند پیگیری دقیق است، زیرا اگر به درستی این کار انجام نشود در آینده حوزه های ما مشکل پیدا می کنند.

حوزه علمیه جایگاه عالم  و مبلغ پروری است

آیتالله سیدیوسف طباطبایی نژاد نیز در این اجلاسیه در سخنانی اظهارداشت: پیشنهاد این است که سال اولی که طلاب در حوزه حضور پیدا میکنند، باید به یادگیری صرف پرداخته و بیشتر وقت خود را صرف آموزش اعتقادات و قرآن و وظایف و کارویژههای طلبگی بگذرانند.

وی افزود: اگر در سال اول این گونه آموزشهای قوی به طلاب انجام شود، پایه علمی، اعتقادی و توان پاسخگویی و تسلط آنها به متن قرآن کریم تقویت میشود که قطعا در همه طول طلبگی به آنها کمک خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: قرآن و لحن قرآن از آموزش های ابتدایی است که باید در حوزه انجام شود و باید تمام طلاب در این زمینه تسلط کاملی داشته باشند؛ قرائت قرآن از مسایلی است که باید در پایه اول روی آن کار شود.

وی گفت: حوزه علمیه جایگاه عالم پروری و مبلغ پروری است که در این زمینه باید به شکلی تحصیل کرد که این هدف به خوبی محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha