چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام جمعه موقت یزد

حوزه/ امام جمعه موقت یزد با بیان اینکه تحقیق و پژوهش لازمه کار روحانیون و طلاب است، گفت: اگر قرار باشد روحانیون بعنوان مبلغین دین مبین اسلام سخنی را بر زبان خود جاری کنند باید از روی تحقیق و پژوهش باشد که اگر غیر از این کار صورت گیرد قطعا یک جنایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، امام جمعه موقت یزد در جمع معاونین پژوهش حوزه علمیه استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و یزد در دهستان طزرجان از توابع استان یزد با بیان اینکه برای ما لازم است که بسیاری از باورهای خود را به تحقیق تبدیل کنیم که این امر ریشه قرآنی نیز دارد و خداوند متعال در چهار آیه مختلف به آن اشاره دارد، گفت: پس با وجود قرآن کریم که از طرفدارانش برهان می طلبد، بایستی به تحقیق بپردازیم که آیا این باورهای ما قابل تثبیت و اثبات می باشد یا خیر و امر تحقیق بسیار ضرورتی است تا بتوانیم پاسخ معتقدات خود را بصورت دقیق و شفاف بیان کنیم.

*تحقیق و پژوهش لازمه کار روحانیون و طلاب است

حجت الاسلام والمسملین محمد حسن معزالدینی ادامه داد: در رساله های مراجع تقلید نیز به این مسئله اشاره شده که اعتقاد مسلمان به اصول دین باید از روی تحقیق باشد که امروزه گفته می شود اطمینان نیز در این امر کافی می باشد.

وی با بیان اینکه ما که در سلک طلبگی و روحانیت هستیم و بیشتر از ابزار زبان و بیان استفاده می کنیم و همیشه باید در حرف ها محققانه صحبت کنیم تا برای عموم قابل فهم باشد، خاطرنشان کرد: خواجه عبدالله انصاری در جمله ای می فرماید: سخن گفتن جنایت است، تحقیق آن را مباه می کند؛ پس اگر قرار باشد روحانیون به عنوان مبلغین دین مبین اسلام سخنی را بر زبان خود جاری کنند باید از روی تحقیق و پژوهش باشد که اگر غیر از این کار صورت گیرد قطعا یک جنایت می باشد.

امام جمعه موقت یزد افزود: چون صحبت بدون تحقیق ما ، بسیاری را به دنبال خود خواهد آورد و اگر تحقیق در آن نباشد اثرات منفی و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسملین معزالدینی با اشاره به اینکه امروزه در عصر تحقیق، پرسش گری و بروز شدن اطلاعات بوده و روحیه تعبد از مردم گرفته شده؛ پس سخن ما باید از روی سند و مدرک باشد، اظهار داشت: با توجه به حساسیت دوره ای که در آن زندگی می کنیم به همان میزان اهمیت تحقیق و پژوهش نیز بیشتر می شود و بایستی به آن اهتمام خاص داشته باشیم.

*متاسفانه امروزه رویکرد عاطفی به دین از رویکرد عقلانی پیشی گرفته است

استاد حوزه علمیه یزد دو رویکرد به دین را رویکرد عقلانی و رویکرد عاطفی و احساسی عنوان کرد و افزود: متاسفانه اکنون رویکرد عاطفی به دین از رویکرد عقلانی پیشی گرفته است که لزوم تقویت رویکرد عقلانی در دین بسیار احساس می شود.

امام جمعه موقت یزد خاطر نشان کرد: باید دانسته باشید که رویکرد عاطفی به دین بسیار خطرناک است پس یکی دیگر از راه هایی که ما را به تحقیق دین وا می دارد این است که مردم را عقلانی به سمت دین هدایت کنیم.

حجت الاسلام والمسملین معزالدینی خاطرنشان ساخت:  در زمانی که دشمنان به دنبال تشکیک در تمام امور دینی مردم هستند، باید با تجهیزات کامل به نبرد با آنها برویم که یکی از اصلی ترین تجهیزات، تحقیق و پژوهش در دین و ارائه آن به صورت صحیح و کامل به مردم است.

وی با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش روش هایی دارد، اضافه کرد: یکی از الزامات تحقیق آن است که محقق تمام باورهای خود را کنار بگذارد؛ به گونه ای که خالی الذهن به امر تحقیق مشغول شود تا به نتیجه درست و مطلوب دست یابد.

امام جمعه موقت یزد در پایان اظهار داشت: دلیل اینکه گفته می شود باید باورهای خود را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم آن است که شاید همین باور در ذهن، مبنای همه رد و قبول ها ما می شود.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha