پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ویژه برنامه های دهه کرامت در خوزستان

حوزه/"کرامت" صفت دائمی، همیشگی، ذاتی و غیر قابل انکار است که در ائمه اطهار(ع) و خداوند تبارک و تعالی قابل مشاهده است، کمترین کار برای نزدیک شدن به معصومین(ع) پرورش روح کریمانه در خود است.

حجت الاسلام رحمت الله قربانی در گفت وگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان  به مناسبت آغاز دهه کرامت  و ولادت حضرت معصومه(س)، گفت: کریم در لغت به این معنی است که شخص دارای این صفت چیزی را برای خود نگه نمی دارد.

وی با اشاره به اینکه دهه کرامت از تولد حضرت معصومه(س) تا تولد امام رضا(ع) است، اظهار کرد: اهل بیت و ائمه اطهار از جمله امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) با داشتن ویژگی کرامت و اجرای آن در زندگی روزمره خود بایستی الگوی تمام جوامع اسلامی در هر دوره از زندگی باشند.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: وظیفه ما نه تنها در این دهه بلکه در تمام گام های زندگی این است که حداقل رنگی از خدا داشته باشیم، کریمانه برخورد کنیم، به یاد مستضعفان باشیم و این صفت را نه تنها در مال، بلکه در وقت و رفتار روزمره اجرا کنیم.

حجت الاسلام قربانی با اشاره به صفت کریم در مورد معصومین و روایتی از امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ایشان مهمان خانه ای در بیرون از شهر مدینه برپا کرده بودند و پذیرای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بودند و در استفاده از امکانات این مهمانسرا و تعداد دفعات استفاده از آن به فرموده آن حضرت هیچ کس ممانعت به عمل نمی آورد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بدو ورود امام رضا(ع) به خراسان مردم زیادی برای استقبال ایشان حضور داشتند و هر کس در مسیر ایشان درخواست و حاجتی داشت با توجه به صفت کریم و بخشنده بودن، که از ویژگی های بارز این معصوم به شمار می آمد، ایشان حاجات را  برآورده میکردند ودربرخی روایات ذکر شده در این میان ایشان ضامن حیوان هم می شدند، به همین دلیل لقب ضامن آهو را به آن حضرت نسبت دادند.

استاد حوزه  با تاکید بر اینکه فاصله میان ولادت حضرت معصومه(س) و ثامن الحجج(ع) را دهه کرامت می نامند از آن بابت که  این دو بزگوار مزین به خصلت و صفت کرمت بودند، ابراز کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع) می نامند، در کتاب «فروغی از کوثر»، ذیل عنوان «کریمه اهل بیت» آمده است که: «اولیاء الهی منشاء کرامات و عنایاتی بوده‌اند که آثار یک عمر اخلاص و وارستگی آن‌هاست، از دیر زمان، آستانِ قدس فاطمی منشاء هزاران کرامت و عنایت ربانی بوده است.

وی افزود: در خصوص ثواب زیارت حضرت معصومه(س) روایات فراوانی وجود دارد. مثلاً از امام رضا(ع) نقل است که فرمود «کسی که خواهرم معصومه(س) را در قم زیارت کند، مرا زیارت کرده است». این مطلب نشان دهنده جایگاه رفیع حضرت معصومه(س) است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha