پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کردن سند ۲۰۳۰ داخلی را بسیار جای تأمل خواند و گفت: چگونه یک سند بالادستی ملی، پس از گذشت چند سال از ابلاغ آن، همچنان روی زمین مانده، اما یک سند وارداتیِ بین‌المللی در کمتر از چند ماه توسط دولت در لایه‌های مختلف آموزشی، اجرایی می‌شود! آیا این به معنای وادادگی در برابر غرب نیست!؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست تخصصی بررسی سند ۲۰۳۰ که ویژه طلاب و روحانیون حوزه علمیه اهواز برگزار شد، با بیان اینکه عنوان سند ۲۰۳۰، «دگرگون ساختن جهان ما» است، اظهارداشت: در این سند که ۱۷ هدف اصلی و حدود ۶۰ هدف فرعی دارد، مسبوق به یک سند دیگری است با عنوان «توسعه هزاره» از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بوده است.

این کارشناس فرهنگی، با تأکید بر اینکه چندین سند کلان آموزشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، بیان داشت: نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه مهندسی فرهنگیِ کشور و.... بخشی از اسناد کلان بالادستی آموزشی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول در نظام آموزشی و فرهنگی کشور طراحی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا، با بیان اینکه تدوین و ابلاغ سیاست‌ها، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، بر عهده رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: مگر نه اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ذیل فرمانده معظم کل قوا وظیفه تدوین و طراحی و اسناد بالادستی فرهنگی را عهده‌دار شده است؛ پس دولت با کدام مجوز و قانون، پیش‌نویس‌های داخلی بر گرفته از سند ۲۰۳۰ تدوین و آن را در سطح کلان نظام آموزشی کشور اجرایی کرده است!؟.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام آموزشی کشور در برنامه ششم توسعه، گفت: در حالی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و طراحی شده و در برنامه ششم توسعه، مجلس تصویب کرده که برنامه‌ریزی آموزش و پرورش عمومی کشور، باید برمدار آن سند تحول بنیادین اجرایی شود و نه اسناد دیگر، پس چرا تا به امروز هیچ اقدام قابل‌توجهی در این راستا نشده است.

وی اجرا کردن سند ۲۰۳۰ داخلی را بسیار جای تأمل خواند و افزود: چگونه یک سند بالادستی ملی، پس از گذشت چند سال از ابلاغ آن، همچنان روی زمین مانده، اما یک سند وارداتیِ بین‌المللی در کمتر از چند ماه توسط دولت در لایه‌های مختلف آموزشی، اجرایی می‌شود! آیا این به معنای وادادگی در برابر غرب نیست!؟

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا، عمده خطای مسئولان در اجرای سند ۲۰۳۰ را عمل به یک سیاست‌گذاری خارجی بدون توجه به آرمان‌های ملی و اسلامی عنوان کرد و اظهارداشت: خطای عمده دولت این است که یک سیاست بین‌المللی را اصل قرار داده و اسناد بالادستی داخلی را به‌عنوان فرصتی برای اجرای آن سند وارداتی قرار داده‌اند.

این کارشناس فرهنگی، وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای سیاست‌گذاری و سندهای آموزشی کامل و جامع است، گفت: امضای سند و یا پیش‌نویس ۲۰۳۰ به معنای زیر سؤال رفتن استقلال کشور و تقدیم فرماندهی کلان راهبردهای اساسی کشور به یک مجموعه جهانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اینکه هیچ خطایی قابل‌مقایسه با این اقدام نیست، تصریح کرد: اینکه مسأله جنسیتی به چه شیوه‌ای در این سند آمده و آیا جمهوری اسلامی حق تحفظ دارد یا خیر، مسأله فرعی است! سؤال اصلی اینجاست که چرا مدار برنامه‌ریزی برای نظام آموزش و پرورش کشور باید بر محور اسناد خارجی باشد؟ و آیا این خودباختگی در برابر کشورهای غربی نیست!.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا، گفت: اینکه برخی‌ها اعلام می‌کنند سند ۲۰۳۰، توصیه‌نامه است، اولاً اشتباه است و دوما اگر این‌گونه است، پس چرا مسئولان کشور، دقیقاً چارچوب عمل پاریس را با تمام شاخصه‌هایی که آنان گفته‌اند را به‌عنوان سند داخلی تدوین و الزام‌آور کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین سند داخلی نظام آموزشی برگرفته از سند ۲۰۳۰ را خطایی راهبردی و استراتژیک دانست و تصریح کرد: اگر شخص رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، اجرای سند خارجی ۲۰۳۰ را ملغی اعلام نمود، آیا نسبت به اسناد خارجی دیگر نیز همین رویه را خواهند رفت!؟ سؤال اصلی اینجاست که «آیا جمهوری اسلامی نسبت به موارد دیگر همچون مسأله محیط‌ زیست که قابل طرح در مجامع بین‌المللی هستند، می‌خواهد صرفاً یک تابع و اجرا کننده اسناد خارجی باشد و خود نمی‌خواهد با استفاده از نظریه‌پردازان و کارشناسان داخلی، مشکلات و موانع فعلی کشور را رفع کند!؟».

وی در پایان با بیان اینکه وادادگی در برابر غرب، چیزی جز ضربه به جلوه انقلاب اسلامی ایران در پی نخواهد داشت، تصریح کرد: اگر ایران در آینده تابع اسناد بین‌المللی نباشد، توسط سازمان ملل، شورای امنیت و یا دیگر مراجع بین‌المللی، تحریم خواهد شد؛ چراکه امروز زیر اسنادی را امضا نموده که با منافع ملی کشور و آرمان‌های انقلاب اسلامی متضاد بوده و در آینده یا باید تابع آن قوانین خارجی باشیم و یا باید به دلیل عدم تمکین به قوانین خارجی، تحریم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha