سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 420795
۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
 آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انسانی را حکیم نامند که تمام کارهای او از روی دلیل باشد؛ اما انسان متکبر نه بر زبان، سخنان حکیمانه جاری می‌کند و نه در عمل، کار حکیمانه از او صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جمع روحانیون و  طلاب، در راستای سلسله  مباحث اخلاقی خود، اظهار کرد:  انسان متکبر کارکردن را برای خود عار می‌داند.

وی بیان کرد: در برخی روایات، ائمه (علیهم‌السلام) به این مطلب اشاره کرده‌اند؛ ولی مثال‌هایی که وجود دارد، متناسب با صدر اسلام است، برای مثال، در روایتی می‌فرماید: «انسان متکبر از حیوان شیر نمی‌دوشد یا حاضر نیست از بازار کالایی بخرد و خودش به منزل بیاورد، شخص متکبر این کارها را در شأن خود نمی‌داند و معتقد است غلامان باید برایش خریداری کنند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: شخصی امیرالمومنین(ع) را در بازار مشاهده کرد که چیزی را به طرف منزل حمل می‌کردند به امام(علیه‌السلام) گفت: «اجازه بدهید من این کالا را برای شما بیاورم، حضرت فرمودند: «لَا، أَبُوالعِیالِ أَحَقُّ أَن یحمِلَ/ نه، سرپرست خانواده به حمل بار سزاوارتر است».

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: گاهی ارادتمندان حضرت امام خمینی«قدس‌سره» در کوچه‌های نجف به‌دنبال ایشان راه می‌افتادند؛ امام به هیچ‌وجه به این کار تمایلی نداشتند و برای همین، گاهی در بین راه می‌ایستادند و به افراد پشت سر خود می‌فرمودند: «بفرمایید، این کلام امام دو معنا داشت، یکی اینکه اگر کاری ندارید، بفرمایید و بروید، معنای دوم این بود که اگر کاری دارید، بفرمایید کارتان را بگویید.

وی ادامه داد: از ویژگی های شخص متکبر آن است  که مشایعت دیگران را به دنبال خود دوست دارد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: به‌طور کلی فکر و عملی را حکمت می‌گویند که پشتوانۀ دلیل داشته و انسانی را حکیم نامند که تمام کارهای او از روی دلیل باشد.

وی ابراز کرد: انسان حکیم حتی در انجام دادن کارهای کوچک، از روی دلیل عمل می‌کند؛ از قبیل آن که کجا بنشیند، کجا را نگاه کند، دستش را چگونه حرکت بدهد، سکوت کند یا سخن بگوید، زیرا برای انجام دادن هر کاری، فکر می‌کند و اگر دلیل یافت، عمل می‌کند؛

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: اما انسان متکبر نه بر زبان، سخنان حکیمانه جاری می‌کند و نه در عمل، کار حکیمانه از او صادر می‌شود.

وی ادامه داد: انسانی که اعمال او رنگ و بوی حکمت ندارد، دلیلی برای کارهای خود ندارد و اگر لفظ «چرا» در مقابل اعمال او قرار گیرد، پاسخ‌هایی از قبیل «چه‌کار داری؟ به تو ربطی ندارد!» یا «دلم می‌خواست» از او شنیده می‌شود.

این استاد حوزه اذعان کرد: برخلاف این، هنگامی‌که در صفات خداوند متعال و اهل بیت عصمت(ع) نظر کنیم، می‌بینیم تمام اعمال و رفتار آن‌ها از روی دلیل صادر شده و حکیمانه است

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha