جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست در جمع اصحاب رسانه

حوزه/ دبیرعلمی دومین همایش فقه هنر گفت: اسلام با هنر شروع می شود و قرآن خود یک پدیده هنری است؛ رفتار پیامبر(ص)، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم هر کدام یک خلق هنری هستند و اسلام در ساحت های مختلف از هنر شروع می کند و به هنر تشویق می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله  ابوالقاسم علیدوست امروز در جمع اصحاب رسانه در تشریح برنامه های دومین همایش ملی فقه هنر که در ساختمان مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار شد، گفت: در تعریف هنر بیان های مختلفی وجود دارد، ولی هنر خلقی بدیع، متکامل و مطبوع است؛ یعنی تا پدیده ای خلق نشود، جدید و تکامل نباشد هنر نخواهد بود.

وی افزود: تقسیم هنر به هنر متکامل و غیرمتکامل تقسیم شی به خودش و غیرخودش است، مثل تقسیم بندی که بخواهیم برای عقل داشته باشیم و آن را به عقل قدسی و غیرقدسی تقسیم کنیم. این تقسیم بندی ها غلط است، داشتن چنین نگاهی به هنر به دنبال خودش این حکم شرعی را دارد که کف هنر استحباب است نه اباحه.

*هرگز نمی توان هنر را نادیده گرفت

دبیرعلمی دومین همایش ملی فقه هنر در تشریح اینکه چرا نمی شود هنر را نادیده گرفت، خاطر نشان ساخت: به سه دلیل نمی شود ما هنر را  نادیده بگیریم، اول اینکه خدای متعال خود هنر را دوست دارد، دلیل دوم اینکه همه ما انسان ها هنر دوست آفریده شده ایم، یعنی حتی انسان های فاقد هنر نیز به هنر علاقه دارند و دلیل بعدی اینکه دین مبین اسلام نیز ما را به هنر تشویق کرده است.

آیت الله علیدوست در تببین مصادیق اسلامی هنر تاکید کرد: اسلام با هنر شروع می شود و قرآن خود یک پدیده هنری است؛ رفتار پیامبر(ص)، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم هر کدام یک خلق هنری هستند و اسلام در ساحت های مختلف از هنر شروع می کند و به هنر تشویق می کند.

*در هنر نباید از انضباط فقهی خارج شد

وی گفت: باور ما این است که اگر فقه در فضای طبیعی قرار بگیرد، انضباط فقهی و احساس پاسخگویی و تعهد به حل مشکل و راهگشایی این ظرفیت را دارد که با آنچه به نام هنر مطرح می شود، رقابت کند. منتها باید مواظب باشیم که از انضباط فقهی خارج نشویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: در کاری که در همایش ملی فقه هنر انجام شده است این است که از انضباط فقهی خارج نشویم و بتوانیم در جمع فقیهان از آن دفاع کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید افق‌های جدیدی را در زمینه فقه هنر باز و دنبال کنیم، افق‌های زیادی در زمینه فقه از جمله فقه هنر وجود دارد، بسیاری از روایات غنا ذیل آیات قرآن کریم است و امام معصوم(ع) لهو را در آیات قرآن غنا معنی کردند.

*محورهای دومین همایش ملی فقه هنر

آیت الله علیدوست  در تشریح محورهای فراخوان دومین همایش ملی فقه هنر گفت: این همایش در سه محور فلسفه فقه هنر، فقه رفتار و آثار هنری و محور ویژه یعنی حکومت و هنر برگزار خواهد شد که هر کدام از این محورها خود به چندین دسته مختلف تقسیم می شود.

وی گفت: در محور فلسفه فقه هنر می توان به چیستی هنر و رفتار هنری، گستره شریعت و هنر، روش شناسی فقه هنر، عناوین پایه در فقه هنر، مبانی انسان شناختی فقه هنر و هویت شناسی هنری در نصوص دینی اشاره کرد.

دبیر علمی همایش فقه هنر در تشریح محور فقه رفتار و آثار هنری گفت: اصول و قواعد فقه هنر، تاثیر جنسیت در احکام هنر، فقه هنر و فهم تزاحم ها، آزادی رفتار هنری و حدود آن، فقه هنر و کودکان، مالکیت آثار هنری و ملاحظات شرعی خالقان آثار هنری از اهم مباحث مطرح شده در این محور می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح محور سوم این همایش افزود: نقش حمایتی حکومت در هنر، نقش ممیزی حکومت در هنر،نقش تقنینی حکومت در هنر و کارکرد هنر در حکومت داری از اهم مباحث محور حکومت و هنر می باشد.

حجت الاسلام همازاده مسئول دبیرخانه همایش نیز در ادامه این نشست خبری گفت: در این همایش حدود ۲۰سفارش مقاله ار اساتید و صاحبنظران داشته ایم تا بتوان از همه ظرفیت ها برای برگزاری هرچه بهتر این همایش بهره ببریم.

وی در پایان گفت: اولین همایش فقه هنر در سال ۱۳۹۴ برگزار شد و امسال نیز فراخوان مقاله دومین همایش ملی فقه هنر از ابتدای تیرماه سال جاری لغایت پایان مهر ماه خواهد بود و این همایش در نیمه دوم دیماه سال96 برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha