جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مروی-عضو شورای عالی حوزه

حوزه/آیت الله مروی گفت: حوزه های علمیه باید نسبت به حوادث واقعه موضع گیری داشته باشند؛ اینکه به کناری نشسته و مؤثر نباشیم، از مباحث نادرست است؛ البته این سخن به این معنا نیست که حوزه ابزاری برای سیاست های گروه های گوناگون باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله جواد مروی صبح امروز در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان ها با معاونان و مدیران ستادی که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد اظهار داشت: ضرورت و بایستگی تحول از امور واضح است؛ اما مهم آن است که در چه ابعادی در نظام حوزه نیازمند تغییر، دگرگونی و تحول هستیم و در چه زمینه هایی وضعیت سابق و موجود حوزه باید حفظ شده و در تحکیم و تثبیت آن بکوشیم.

وی ابراز داشت: اگر قلمروها به درستی تشخیص داده نشوند، ضررهای جبران ناپذیری خواهد داشت و می طلبد این بحث انجام گردد؛ اگر سیاست گذاری ها بدون توجه به مقتضیات و موانع اجرا ترسیم شود، روی کاغذ مانده و ناقص اجرا می شود؛ لذا  شنیدن انظار مدیران استانی بسیار لازم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: تقاضای ما این است که در مدیریت های استانی تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا متکی به بدنه و همه ارکان حوزه باشد؛ از جمله اینکه استفاده از طلاب و دانش پژوهان از مباحث لازم و ضروری است.

آیت الله مروی بیان داشت: رهبر انقلاب تأکید بر گفتگو و دریافت انظار طلاب از سوی مدیران داشته اند؛ امروز جمعی جوان، دلسوز و علاقه مند در حوزه وجود دارند که مطالب مهمی نیز داشته که باید شنیده شود و مدیران باید بر این امر اهتمام داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروز عدم تبیین سیاست ها سؤالات بسیاری را برای طلاب به وجود آورده که مدیران می توانند با حضور در جمع آنان از این مشکلات بکاهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز در انتخاب، گزینش و نظارت بر اساتید مشکلات جدی وجود دارد؛ البته اساتید موفق بسیاری وجود دارند؛ اما نگرانی هایی نیز وجود دارد که باید رفع گردد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که اساتید از ارکان اصلی حوزه های علمیه هستند، خاطرنشان ساخت: امروز بسیاری از مشکلاتی که طلاب با آن درگیر هستند، با دست توانمند یک استاد مهذب قابل حل است.

آیت الله مروی تصریح کرد: شورای عالی در سیاست های خود موانع را بررسی و مشکلات اساتید را می بیند و تلاش در رفع آن دارد؛ اما توقع ما این است که مدیران در زمینه انتخاب، گزینش و نظارت بر اساتید وضع جدیدی را پیش روی بگیرند.

وی بیان داشت: حوزه های علمیه باید نسبت به حوادث واقعه موضع گیری داشته باشند؛ اینکه به کناری نشسته و مؤثر نباشیم، از مباحث نادرست است؛ اصول حاکمیت دینی و دفاع از مفهوم و مصداق ولایت فقیه، دفع شبهات معاندین و ... بسیار لازم است و دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه برای همین مسأله راه اندازی شده است؛ البته این سخن به این معنا نیست که حوزه ابزاری برای سیاست های گروه های گوناگون باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه بنگاهی برای رتق و فتق سایر امور نیست؛ مدیران باید ممحض در فعالیت های حوزوی باشند تا بتوانند به درستی به کارهای حوزوی خود برسند.

این استاد حوزه ابراز داشت: مطالعات پیرامونی از مباحث ضروری است که باید در حوزه های علمیه تقویت شود؛ مطالعه نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ... از ضروریاتی است که پیگیری آن مهم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha