شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
واکنش سازمان‌های دینی کشمیر از ادامه تعطیلی مسجد جامع

حوزه/ با افزایش خشم عمومی پس از ۵ هفته تعطیل ماندن مسجد جامع کشمیر در زمان برگزاری نماز جمعه، روحانیون و علمای کشمیر با محکوم کردن این اقدام دولت، اعلام کردند که به زودی قطعنامه‌ای در این باره تصویب می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از greaterkashmir، درحالی که مسجد جامع تاریخی سرینگر در کشمیر، از آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تاکنون توسط دولت هند تعطیل شده است، خشم عمومی از بسته ماندن این مسجد در زمان برگزاری نمازهای جمعه رو به افزایش است و روحانیون و علمای کشمیر در سازمان‌های مختلف و مردمی، این اقدام دولت را «دخالت مستقیم در امور مذهبی مسلمانان» توصیف کرده‌اند.

* مفتی اعظم کشمیر: تعطیلی مسجد جامع اقدامی ضداسلامی است

نصیرالاسلام معاون مفتی اعظم کشمیر در این باره گفت: تعطیلی مسجد جامع اقدامی ضداسلامی است. مسجد نمی‌تواند به حالت تعطیل باقی بماند. مردم اینجا وابستگی احساسی به این مسجد دارند و حکومت باید هر چه زودتر اجازه برگزاری نماز جمعه را در این مسجد بدهد. بسته نگه داشتن مسجد مسلمانان برای 5 هفته متوالی مخالف روح اسلامی است.

وی افزود: روحانیون کشمیر به زودی جلسه ملاقاتی داشته و قطعنامه‌ای درباره بسته شدن مکرر این مسجد توسط دولت تصویب خواهند کرد. اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند ما از مقابله مستقیم با دولت ابا نخواهیم داشت.

غلام محمد باط المدانی رئیس جماعت الحدیث نیز گفت: بسته ماندن مسجد جامع یک مسئله جدی است و باید از طریق مشاوره مناسب با احزاب سیاسی طرفدار جنبش کشمیر و همچنین سران جناح‌های مختلف مذهبی در این باره تصمیم گیری شود.

وی افزود: بستن مسجد اعظم دخالت مستقیم در امور دینی و نمونه نهایی ظلم و ستم است. ما به زودی به یک توافق مشترک در این باره دست خواهیم یافت.

زاهد علی سخنگوی جماعت اسلامی نیز گفت: تعطیلی اجباری مسجد جامع، محروم کردن هزاران مسلمان در نماز واجب روز جمعه بوده و نقض آشکار حقوق ابتدایی مردم در ترویج و تبلیغ دین شان است.

وی افزود: مسجد مرکزی اکنون 5 هفته است که به حالت تعطیل باقی مانده که برای ما یادآور دوره تاریک حکومت امپریالیستی دپرا می‌باشد. دوره‌ای که طی آن این مکان مقدس  برای مدت‌های طولانی تعطیل شده‌ بود. میرواعظ عمر فاروق، واعظ نماز جمعه نیز در بازداشت به سر می‌برد و محروم ساختن او از ترویج آموزه‌های اسلامی به مردم، دخالت مستقیم در امور مذهبی مسلمانان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha