چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با مدیر حوزه‌های علمیه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه، هنر بزرگ امام رضا(ع) را تبدیل یک ظلم و هجرت اجباری به یک فرصت استثنایی برای تغییر روند هدایت و شکل گیری یک جریان قوی دینی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله اعرافی، عصر امروز در دیدار با اعضای ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به هجرت تاریخی امام رضا(ع) به ایران گفت: حضرت امام رضا(ع) یک نقطه درخشان و فصل نو در تاریخ امامت بودند.

وی افزود: رویداد بزرگ ولایت عهدی در ابتدا به ظاهر ناگوار و اجباری بود، ولی هنر انسان‎های بزرگ آن است که از وقایع غیر اختیاری، فرصت‎های بزرگ می‏ سازند و از آن بهره برداری می ‏کنند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از فصول مهم تاریخ توسط رهبران بزرگ الهی در مقاطعی بوده است که حوادث غیر ارادی رخ داده است، ولی با مهندسی دقیق این حوادث به سود مکتب الهی رقم خورده است، گفت: امام رضا(ع) در شرایطی قرار گرفتند که دستگاه خلافت عباسی به دنبال تجربه نویی در زمامداری بود و اقدامی بی سابقه کرد که بعد از آن نیز دیگر روی نداد.

وی گفت: خطر این تجربه این بود که دستگاه امامت را در دستگاه خلافت هضم می‎کرد؛ مامون این ریسک بزرگ را انجام داد و هدف آن بود که گفتمان ولایت که همیشه از جریانات دیگر جدا بود در این دستگاه هضم شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: سیاست منصور، هارون، متوکل و... سیاست فشار و هجمه بود، البته مامون تصیمی دیگر گرفت که با روش زیرکانه امامت را از بین ببرد، ولی هنر بزرگ امام آن بود که ایشان مهاجرت اجباری را به هجرت بزرگی مبدل کردند که از هجرتهای انتخابی نیز ارزش بیشتری پیدا کرد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: نکته دیگر در این مهاجرت، مقاومت است یعنی جریان حق اجازه هضم شدن در دستگاه ظلم و باطل را ندهد؛ فشاری که روی امام رضا(ع) بود کمتر از هجمه علیه امام حسین(ع) نبود زیرا جنس این هجمه از همه جوانب و ابعاد بود.

مدیر حوزه‎های علمیه  بیان کرد: اگر امروز یک گام از اهداف خود بازگردیم، دشمنان گام هایی به جلو خواهند آمد که این درس، درس بزرگ دهه کرامت است.

وی ادامه داد: درس حکمت، درایت و تعامل با صاحبان ادیان و مذاهب است؛ امروزه به دو عنصر «مقاومت» در مقابل دشمن و نقشه های پیچیده آن و «فضای تعامل بین مذاهبی» نیازمند هستیم که امام رضا(ع) این اصل را در زندگی خود مجسم کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: تجربه دهه کرامت، تجربه کم نظیر و دلپذیر است؛ حرکت فرهنگی جبهه ای و منظومه‎ای باید در این جهت انجام شود؛ نفس اینکه این مجموعه از نهادهای مختلف در کنار هم هستند و راهبردی را مشخص کردند و تقسیم کار درستی انجام شده است و هم افزایی در میان آنها ایجاد شده است مساله مبارکی است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: بهره گیری از فرصت‎های مردمی از دیگر درس های دهه کرامت است؛ فکر و فرهنگ را باید از مردم بخواهیم از درون مردم جستجو کنیم و انسان‏های اندیشمندی که خودجوشانه رشد کردند باید پایه فعالیتهای فرهنگی شوند.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: فعالیت‎های فرهنگی به شکل‎های مختلف انجام می شود ولی باید نسبت به مساله نفوذ این فعالیت‎ها در میان نسل جوان جامعه بیاندیشیم؛ نسل جوان ما نسل خوبی هستند زیرا نسلهای قبلی تحت این همه فشار و هجمه قرارنداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه گزینه های بی نهایتی در مقابل جوانان ما قراردارد و اگر امروز جوانان ما این شرایط را دارند قابل تمجید است، ولی هیچ گاه نباید چشم را در مقابل آسیب‎ها ببیندیم و نباید از این مساله غفلت کنیم که برخی از کارهایی که برای آن بودجه خرج می کنیم ثمره لازمی ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: جبهه و منظومه کرامت باید این آسیب شناسی و ضعف در نفوذ پیام را مد نظر داشته باشد تا حرکت خود را ارتقا ببخشد ؛ همه دستگاه‎های ما نیازمند این مساله هستند.

وی عنوان کرد: حضور نهادهای ملی و بین‏‎المللی از برکات این دهه است که با این نهادهای مردمی و بین المللی می توان این شعار مبارک را عالم تاب و جهانگیر کرد؛ نهادهای شناخته شده بزرگی در این زمینه مسئولیت دارند و ظرفیت های فراوانی نیز در جامعه و نهادهای ما وجود دارد که این امور مردمی است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: هسته‎های قوی حوزوی از جوانان شکل گرفته و به شکل خوش فکر و خودجوش و درون زا فعالیت دارند که نسبت به آنها احساس وظیفه می‎کنیم؛ رهبر انقلاب نیز در تاکیدات خود به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر همین ظرفیت های مردمی تاکید کردند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: ظرفیت‎های بسیاری برای حضور در عرصه بین المللی وجود دارد و کارهای بسیاری می‎توان انجام داد که نیازمند پول زیادی نیست؛ 40هزار فارغ التحصیل و 40 هزار طلبه غیر ایرانی در حال تحصیل در المصطفی فعالیت می کنند که می توانند به یک شبکه بین المللی مبدل شده و حرکت خود را سامان دهند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha