پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست خبری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی دهه کرامت از برگزاری برگزاری ۵۱۳ ویژه برنامه ملی و بین المللی در دهه کرامت خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد بودجه‌های جشن‌های دهه کرامت توسط مردم تأمین می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، سید مرتضی بختیاری، امروز درنشست خبری اعلام برنامه‌‌های دهه کرامت آستان قدس رضوی، با تأکید بر نقش مهم رسانه‌های جمعی در برگزاری هرچه بهتر برگزاری جشن‌های دهه کرامت، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه نقش کلیدی در اطلاع رسانی برنامه‌های آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت برای شیعیان و دلدادگان حضرت رضا(ع) چه در ایران اسلامی و چه در سراسر جهان دارند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دهه کرامت، دهه فجر آستان قدس رضوی است. تصریح کرد: ستاد دائمی دهه کرامت در آستان قدس رضوی تشکیل شده و در طول سال برای این ایام مبارک برنامه ریزی و فعالیت می‌شود.

وی در توضیح برنامه‌های دهه کرامت، اظهار کرد: 513 برنامه مصوب در دهه کرامت امسال برگزار خواهد شد که از این میان 182 برنامه در حرم مطهر و سطح مشهد مقدس، 250 برنامه در استان‌های کشور، 59 برنامه ملی، 22 برنامه در حوزه بین الملل، 13 برنامه ویژه و شاخص و 22 برنامه جدید و ابتکاری که متفاوت از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

جشن‌های دهه کرامت رضوی به پشتوانه مردم برگزار می‌شود

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه جشن‌های دهه کرامت رضوی به پشتوانه مردم برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش شده در تمام ویژه برنامه‌ها و جشن‌های دهه کرامت مردم مشارکت داشته باشند، بنابراین تمام برنامه‌های دهه کرامت با مشارکت مردم برگزار میشود.

وی با تأکید بر اینکه از تمامی ظرفیت‌های موجود باید در زمینه نشر معارف رضوی بهره برد، عنوان کرد: در این عرصه، به کلام نورانی حضرت رضا(ع) اقتدا می‌کنیم که فرمودند «اگر معرفت موجود در کلام ما به درستی نشر پیدا کند، جاذبه آن، انسان‌ها را جذب می‌کند»، لذا آستان قدس رضوی تلاش دارد تا از ظرفیت‌های عظیم این بارگاه نورانی در این جهت استفاده کند.

بختیاری ادامه داد: با آستان حضرت معصومه(س) و آستان حضرت موسی بن جعفر(ع) ارتباطات مؤثر و همکاری‌های گسترده‌ ای داریم و تلاش شده با همکاری این آستان‌های نورانی در راستای اشاعه فرهنگ ائمه اطهار(ع) اقدامات مؤثری در ایران اسلامی و جهان اسلام صورت پذیرد.

وی با تأکید بر جایگاه مهم دهه کرامت رضوی بیان کرد: دهه کرامت رضوی مهم‌ترین بازه فعالیت‌های آستان قدس رضوی است که در این دهه، برنامه متنوعی برای این دهه در حوزه‌های گوناگون برنامه ریزی شده است.

بختیاری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله واعظ طبسی گفت: در دوره قبلی مدیریت تولیت فقید آستان قدس رضوی فعالیت‌‌های شاخصی در حوزه نشر معارف در این دهه انجام می‌شده که در دوره جدید مدیریت آستان نیز به استمرار آن، ضمن نوآوری‌هایی در این حوزه اهتمام داریم.

وی به برگزاری مجمع اعتاب مقدسه در دهه کرامت رضوی سال گذشته اشاره کرد و افزود: برگزاری این اجلاس به حدی در سطج جهان بازتاب داشته و اثرگذار بود است که پس از دهه کرامت واژه جدید «زیارت» در تبلیغات دشمن به وجود آمد و حتی برخی دانشگاه‌های اسرائیلی شروع به نوشتن مقالاتی در این باب کردند.

تامین 80 درصد بودجه جشن‌های دهه کرامت توسط مردم

بختیاری از تامین 80 درصد بودجه‌های جشن‌های دهه کرامت توسط مردم خبر داد و گفت: مشارکت مردم در جشن‌های دهه کرامت محوری است و بخش قابل توجهی از هزینه های جشن‌های دهه کرامت توسط مردم تامین می شود. در دهه کرامت سال گذشته حدود 500 هزار نفر در سراسر کشور اطعام شدند که بخش عمده آن توسط خیرین تأمین شد.

وی با بیان تاکید بر اینکه پشتوانه اصلی این برنامه‌ها مردم هستند، ادامه داد: در بخش عمده این برنامه ها خود مردم حضور مستقیم دارند و مجری برنامه ها خود مردم هستند که این حلقه مبارک جشن دهه کرامت را در اقصی نقاط به یکدیگر متصل می کنند و در این میان، دفاتر نمایندگی های آستان قدس رضوی در مراکز استان ها در برقراری ارتباط میان مردم و مجموعه آستان قدس رضوی نقش محوری دارند.

قائم مقام آستان قدس رضوی تصریح کرد: ستاد دائم دهه کرامت به دستور تولیت آستان قدس رضوی تشکیل شده و در طول سال فعالیت می کند تا معارف عمیق و وسیع حضرت را نشان دهند.

ایجاد شهرک علمی تحقیقاتی در آستان قدس رضوی

وی با اشاره به اهمیت پیوست‌های علمی در اجرای پروژه‌های گوناگون، خاطرنشان کرد: در مجموعه شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی وجود پیوست علمی و پرداختن به پروژه‌های دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است. تاسیس شهرک علمی تحقیقاتی در آستان قدس رضوی تصویب و اساس نامه آن نیز تدوین شده است، که اگر اجرایی شود اولین شهرک علمی تحقیقاتی بخش خصوصی در کشور خواهد بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: همچنین در اقدامی جدید در ایام دهه کرامت 8 متخصص خادمیار رضوی به شکل ویدئو کنفرانس 8 بیمار را در خانه‌های بهداشت مناطق محروم کشور ویزیت خواهند کرد.

بختیاری در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص ساخت مسکن‌هایی ویژه زوج‌های جوان ابراز داشت: تا کنون ساخت و ارائه 120 واحد مسکن برای زوج‌های جوان و نیازمند به مسکن در سال‌های نخست زندگی مشترک، قطعی شده و این پروژه در حوزه توسعه، تجربه نخست ماست.

وی درباره فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت رضوی، اظهار کرد: چندین پروژه اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی در بخش کارخانجات در حال اجراست، ما تلاش داریم با کمک مردم در مسیر توسعه تولیدات داخلی و اشتغال زایی گام‌های مهم و مؤثری را برداریم.

قائم مقام آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین مراجعات به آستان قدس در خصوص اشتغال زایی است، چندین برنامه در این حوزه طراحی شده و در آینده نه چندان دور، اشتغال از محورهای توسعه اقتصادی مقاومتی در آستان قدس رضوی خواهد بود.

وی از برپایی مستمر کمیسیون های امداد مستضعفان خبر داد و افزود: در آخرین برنامه های این کمیسیون، بنا شد تا زمینی را در اختیار انجمن نابینایان قرار دهیم تا در آن برای نابینایان 300 شغل ایجاد شود و هم چنین ایجاد 40 شغل برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی نیز تدارک دیده شده است

ارسال بیش از 37 هزار اثر به جشنواره «خورشید ولایت» در سال گذشته

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری جشنواره خورشید ولایت که به همت بنیاد فرهنگی رضوی، دهمین دوره خود را پشت سر می گذارد، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 37 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و امسال بین 10 تا 20 درصد افرایش دارد.

بختیاری در پایان گفت: بیش از 50 هزار اثر از دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و امسال از 28 کشور دنیا و از کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی آثار به این جشنواره ارسال شد است

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha