سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
زینب صفری

حوزه/ «زینب» دختر ۱۳ ساله روشندل که توانسته با همه سختی ها و مشکلات، ۲۰ جزء از قرآن را حفظ کند، آخرین آرزویش را این گونه بیان می کند: خیلی دوست دارم، آیت الله العظمی خامنه ای را ببینم و این برایم آروزی بزرگی است، چرا که می خواهم صدای ولی و مقتدای مسلمانان جهان را از نزدیک بشنوم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، « زینب صفری» دختر روشندل  13 ساله بیرجندی است، که از ابتدای تولدش جهان خلقت را با چشم دل دیده است. او هر گاه صدای قرآن را از جایی می شنود، آرامشی خاص وجودش را فرا می گیرد.

هر چند از نعمت بینایی محروم است، اما خداوند دلی مهربان و استعدادی عظیم در وجودش قرار داده تا آیه آیه قرآن را همانند نور در قلبش حفظ کند.

پدرش یک کارگر ساده و مادرش خانه‌دار است و تنها خواهر شش ساله اش همانند او مادرزادی نابیناست، او که نازنین زهرا نام دارد، بسیار شیرین زبان است و عاشقانه روضه حضرت علی اکبر(ع) را می خواند.

زینب با وجود تمام مشکلات جسمانی حافظ 20 جزء از قرآن کریم شده و از نگاه او باید با چشم دل به دنیا نگاه کرد و با دیده نهان نیز زیبایی ها را احساس کرد.

او در مسابقات حفظ قرآن کریم در استان چندین بار مقام اول و به مسابقات کشوری راه یافته است.

زینب آخرین آرزویش را اینگونه بیان می کند: خیلی دوست دارم، آیت الله العظمی خامنه ای را ببینم و این برایم آروزی بزرگی است، چرا که می خواهم صدای ولی و مقتدای مسلمانان جهان را از نزدیک بشنوم.

                                     

روایت 13 سال تاریکی دیده تا روشنایی دل

زینب صفری حافظ قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به آثار و برکات قرآن در زندگیش افزود: قرآن کریم سراسر نور است، که آیات آن باعث آرامش قلب هر مومنی می شود.

وی، نداشتن نور دیده اش را از حکمت های خدا می داند و اظهار کرد: شاید اگر می دیدم دیگر کلام خدا بر قلبم نمی نشست.

بانوی بیرجندی با اشاره به چگونگی روی آوردن به حفظ قرآن ادامه داد: از پنج سالگی با قرآن آشنا شدم و با تشویق پدر و مادرم در کلاس های حفظ قرآن ثبت نام کردم

وی افزود: آن زمان موسسه جامعه القران کریم با خانه ما فاصله زیادی داشت و علی رغم این که رفت و آمد برایم سخت بود، اما به کمک مادرم، در کلاس ها شرکت می کردم.

 

قرآن قلبم را بینا کرد

صفری با بیان این که از ابتدا با الفبای قرآن و تجوید، کارم را شروع کردم، گفت: با تلاش و پشتکار امروز حافظ  ۲۰ جزء از قرآن کریم هستم و تا کنون در مسابقات شهرستانی و استانی رتبه های زیادی از اول تا سوم را کسب کرده ام.

این دختر روشندل ادامه داد: حفظ قرآن احساس بسیار خوبی را نصیب انسان می کند و می خواهم حافظ کل قرآن شوم، تا به آرزویم یعنی دیدار مقام معظم رهبری برسم.

وی پیرامون شأن و منزلت قرآن می گوید: قرآن کلام وحی است که از طرف خدا بر پیامبر نازل شده و پیامبر(ص) برای مردم تلاوت کرده تا در راه سعادت را پیدا کنند.

صفری با بیان اینکه قرآن یک کتاب نورانی است که باعث آرامش هر فردی می شود، ادامه داد: قرآن قلبم را بینا کرد و ما باید بدانیم کلام قرآن نور است تا نور دیده هایمان روشن شود.

زینب صفری

تفسیر قرآن با خط بریل نداریم

زینب در خصوص روش های استفاده شده در حفظ قرآن می گوید: هر آیه را یک بار از رو می خوانم و یکی دو بار نیز از حفظ می خوانم و سپس که کامل توانستم بخوانم به سراغ ایه بعدی می روم و سپس دو ایه را با هم می خوانم.

وی ادامه می دهد: تنها سوره یوسف را با معنی حفظ کردم اما سعی دارم معانی دیگر سوره ها را نیز بیاموزم.

این بانوی روشن دل بیرجندی با اشاره به علاقه اش نسبت به یادگیری تفسیر قرآن می گوید: کلاس آموزشی در زمینه تفسیر قرآن برگزار نمی شود و برای خط بریل تفسیر قرآن وجود ندارد، بنابراین نمی توانم تفسیر را بیاموزم.

 

 صفری با بیان این که سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه را خوانده ام و برایم بسیار ارزشمند است، افزود: بهترین سخنی که از امام علی(ع) درباره قرآن در ذهنم مانده خطبه 176 "ان الله سبحانه لم يعظ أحدا بمثل هذا القرآن فانه حبل الله المتين، و سببه الامين، و فيه ربيع القلب، و ينابيع العلم، و ما للقلب جلاء غيره. خداى سبحان هيچ كس را به چيزى چون قرآن اندرز نداده است، زيرا آن ريسمان استوار خداست و واسطه امين و درستكار اوست. در قرآن بهار دل است و چشمه هاى دانش و براى دل جز آن صيقلى وجود ندارد."

وی با بیان سخنی دیگر از امام علی(ع) که " زکات علم گسترش آن است"، تاکید کرد: دانش هم زکات دارد و اگر می خواهیم آن را پرداخت کنیم، باید به همه یاد بدهیم و من نیز در این راستا حفظ قرآن را گسترش خواهم داد.

 

زینب صفری

حفظ قرآن، یادگیری دروس مدرسه را برایم آسان کرد

نفر اول مسابقات قرآن در خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از تاثیرات قرآن در زندگی ام، یادگیری بهتر درس های مدرسه بود، به گونه ای که معدلم، امسال نوزده و ده صدم شده است.

وی با اشاره به دوران تحصیلش افزود: در مدارس« پرتوی نیا وصال » و «عاطفه» در صمدی درس خواندم و اکنون در مدرسه عادی هفتم تیر درس می خوانم.

این دختر نابینای بیرجندی اظهار کرد: مشکلی در یادگیری درس در مدرسه عادی ندارم، تنها مشکلم نبود کتاب به خط بریل است  که برای خواندن دچار مشکل می شوم.

 

وقتی آبله های دست، شرط آموختن می شود

صفری افزود: ما چیزی با عنوان لوح و قلم داریم که با آن می نویسیم و روی برگه به صورت نقطه نقطه برجسته درمی آید، هر نقطه یک کلمه و حرف است.

وی ادامه داد: تنها مشکلی که در نوشتن داریم، این است که با لوح و قلم دیر و سخت می توانیم بنویسیم به همین دلیل گاهی وقتا انگشتانم آبله می زند.

این دختر روشن دل 13 ساله در حالی که آهی از ته دل کشید، افزود: دستگاه های پیشرفته ای برای نوشتن وجود دارد، که قیمتش قریب به 36 میلیون می باشد که توانایی خرید و تهیه آن توسط مدرسه و خانواده ما وجود ندارد.

زینب صفری

سوره واقعه را دوست دارم

دختر نابینای بیرجندی با اشاره به لذت بخش بودن، تدبر در سوره های قرآن بیان کرد: صفات خداوند در سوره توحید آمده و همانظور که در این سوره بیان شده، خداوند شریکی ندارد.

صفری با اشاره به دیگر آیات قرآن بیان کرد: سوره واقعه را خیلی دوست دارم چرا که در مورد بهشت و جهنم صحبت شده و در مورد این دو مورد نیز بسیار کنجکاو هستم.

وی در توصیف بهشت گفت: بهشت به زبان انسان توصیف نشدنی است، چرا که ورود یک  قطعه از لباس بهشتی به این دنیا، تمام مردم را از بوی خوشش، مدهوش می کند.

این دختر روشندل بیرجندی با صوت شیرینش آیه «کانَّهن  الیاقوت و المرجان» را  تلاوت کرد و افزود: بهشت جایی است که به جای سنگ در رودهایش یاقوت و مرجان است.

 

به خاطر نابینایی ام از خدا شکایتی ندارم

وی با بیان این که تاکنون به درگاه خدا به خاطر نابینایم شکایتی نداشته ام، اظهار کرد: من به خاطر نابینایی ام احساس امید می کنم، چرا که خیلی از گناه هایی که بقیه انجام می دهند، من از انجام آن محروم هستم.

صفری با اشاره به فرا رسیدن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر بیان کرد: یک دختر مسلمان باید الگوی پاکدامنی در جامعه باشد و تنها با حجاب است که این امر محقق می شود.

نفر اول مسابقات قرآنی در خراسان جنوبی با اشاره به آیه 31 سوره نور درباره حجاب زنان تاکید کرد: خداوند در این آیه به زنان با ایمان و پاکدامن اشاره می کند و آنان را به داشتن حجاب کامل و دوری از نامحرمان دعوت می کند.

 

صبر حضرت زینب(س)  برایم الگو است

دختر روشن دل بیرجندی با بیان این که من صبر و حجاب را از حضرت زینب(س) فراگرفته ام، تاکید کرد: سخن گفتن پیرامون این بزرگوار آسان نیست و تنها می توانم بگویم تمام خانواده ایشان در کربلای جلوی چشمانشان شهید شدند و حضرت زینب(س)، تنها و در اسارت دین اسلام را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه صبر حضرت زینب(س) برایم الگو است، افزود: صبر حضرت زینب(س) به گونه ای بود، که هیچگاه در تمام سختی ها پاهایشان در برابر دشمنان نه لریزید.

زینب 13 ساله از مدافعان حرم با افتخار یاد کرد و گفت: شهدای ما به ویژه مدافعان حرم تنها از حرم حضرت زینب(س) دفاع نمی کنند، بلکه برای حفظ حریم تمام دختران مسلمان دفاع می کند.

وی با اشاره به کودک کشی اسرائیل در فلسطین و جنایات داعش در سوریه بیان کرد: من حس عجیبی نسبت به فلسطین و سوریه به خصوص کودکانش دارم و هر وقت خبر جنایات صهیونیست های کودک کش و داعش را می شنوم، قلبم سراسر از غم و اندوه می شود.

دختر روشندل بیرجندی با آرزوی نابودی اسرائیل و داعش افزود: وعده مقام معظم رهبری ان شاءالله به زودی محقق خواهد شد و رژیم غاصب صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید.

زینب صفری

سوره کوثر اعجاز بزرگ قرآن در وصف عدالت بین زن و مرد

بانوی 13 ساله بیرجندی، حضرت فاطمه(س) را بهترین الگوهای خود در زندگی معرفی کرد و ادامه داد: این بزرگوار سرور زنان اهل بهشت است و با وجود سن کم، برترین بانوی جهان هستی می باشد.

نفر اول مسابقات قرآنی خراسان جنوبی با بیان این که سوره کوثر در شئن و منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) آمده، افزود: این سوره نه تنها در وصف حضرت زهرا(س) بلکه در دختران آمده، چرا که عده ای درعصر جاهیلیت با زنده به گور کردن دختران، پسر را برتر از دختر می دانستند، ولی خداوند به پیامبراکرم(ص) دختری به نام فاطمه داد تا بدانند که پیامبر درست است پسری و جانشینی نداشته، اما این دختر می تواند جانشین یک پسر باشد.

وی با تاکید بر اعجاز بزرگ قرآن یعنی عدالت بین زن و مرد تاکید کرد: بزرگترین عدالت در جامعه نگاه به جایگاه واقعی زن در زندگی است، چرا که نقش بانوان، آرامش دهنده زندگی هستند.

 

 مشهد و قم میعادگاه عاشقی و امید

وی با اشاره به سفرهای خود بیان کرد: وقتی به زیارت امام رضا(ع) می روم، احساس عجیبی دارم، به گونه ای که انگار تازه متولد شده ام.

این روشندل می افزاید: همه ائمه(ع) گفتند شما برای دیگران دعا کنید تا دیگران برای شما دعا کنند؛ بنابراین من هر خواسته ای داشتم فقط برای بقیه مردم و مشکلات جامعه بوده تا اگر خدا مصلحت دانست، نگاهی هم به ما اندازد.

 

این دختر 13 ساله،  شهر قم را میعادگاه عاشقی دانست و افزود: حضرت معصومه(س) از روی عشق و علاقه به برادرشان به سمت خراسان حرکت کردند، اما بر اثر بیماری در قم وفایت یافته و موفق به دیدار برادرشان نشدند.

وی نیز جمکران را محل امید و آرزوها دانست و افزود: یاد حضرت مهدی (عج) روح امید و نشاط را به انسان می بخشد و مسجد جمکران بهترین پایگاه امید و آرزوهاست.

زینب شوقش سفر به کربلا را بسیار زیبا عنوان کرد و گفت: یکی از آرزو هایم، سفر به کربلا و زیارت امام حسین(ع) بود، رویایی بی نظیر که محقق شد.

 

زینب صفری

آخرین آرزویم دیدار با امام خامنه ای است

دختر 13 ساله بیرجندی با اشاره به آخرین آرزوهایش گفت: سفر به خانه خدا آرزوی هر مسلمانی است، چرا که همانند زمان تولدش، پاک و تطهیر می شود.

وی آخرین آرزویش را این گونه بیان می کند: خیلی دوست دارم، آیت الله االعظمی خامنه ای را ببینم و این برایم آروزی بزرگی است، چرا که می خواهم صدای ولی و مقتدای مسلمانان جهان را از نزدیک بشنوم.

این دختر نابینای بیرجندی افزود: اگر بگویند باید حافظ قرآن شوی و تفسیر را هم یاد بگیری تا به دیدار مقام معظم رهبری بروی، سعی می کنم ظرف مدت یک ماه، 10 جزء دیگر قرآن را یاد بگیرم.

وی ادامه داد: اگر آقا را ببینم از او می خواهم فقط از زندگی شان برایم بگویند و از ایشان کتاب زندگیشان را برای یادگاری درخواست می کنم.

 

شهدا برای حفظ اسلام و حجاب فدا شدن

این حافظ روشندل تاکید می کند: هیچ گاه برای بینایی ام از خدا درخواست نکرده ام، چون اگر خداوند نخواهد، برگی نیز از درختی نمی افتد.

زینب دوبار با اشاره به فداکاری های مدافعان حرم برای آزاد سازی سوریه و عراق بیان کرد: شهادت یعنی این که به خاطر حفظ دین و ناموست جان خود را فدا کنی؛ تمام کشور بدانند که ایران بی دفاع نیست و مدافعان حرم می روند تا ما احساس امنیت کنیم.

صفری با بیان این که شهدا برای زنده ماندن آرمان های انقلاب و حجاب نیز خونشان را فدا کرده اند، افزود: برخی از افراد که حجاب را رعایت نمی کنند، باید بدانند شهدا برای زنده ماندن حجاب اسلامی، شهید شدند.

 

حفظ حجاب راز موفقیت است

این حافظ قرآن کریم، حجاب را درونی و بیرونی دانست و تصریح کرد: حجاب یعنی گوهر وجودی و زیبایی ها را در مقابل تهدید ها در امان نگه داشتن.

وی با اشاره به این که حفظ حجاب راز موفقیت است، ادامه داد: حجاب درونی، حجاب برای تفکر دل است، یعنی خود را از آسیب های، فکری و شیطانی در امان نگه داریم و حجاب بیرونی یعنی زیبایی هایمان را در برابر نامحرم حفظ کنیم.

زینب در آخرین صحبت هایش بیان کرد: به دخترها علاوه بر حفظ حجاب که اصل سعادت در جهان هستی است، توصیه می کنم اگر در کاری شکست خوردند، ناامید نشوند، چراکه هر شکست، مقدمه پیروزی های بزرگ است.

گزارش: رقیه رحمتی راد

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha