جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام بطحائیان

حوزه/ حجت الاسلام بطحائیان گفت: عالم و فقیه در دین متعلق به تمامی جامعه است، به طوری که در روایات، فقیه دارای مقام والایی است به گونه ای که خواب عالم دین از عبادت عابدان نزد پروردگار والاتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در همدان، حجت الاسلام سید سعید بطحائیان، صبح امروز در جمع طلاب جدید الورود دوره رسم عاشقی گفت: امام صادق(ع) می فرماید ای کاش تازیانه بر سر اصحاب من بود تا آنها در دین فقیه می شدند.

وی در ادامه افزود: آمادگی برای پاسخ گویی دینی، پاسخگویی به نیاز های معنوی، پاسخگویی به شبهات در دین، تشویق افراد مورد نیاز برای تفقه در  دین، و در آخر سربازی امام زمان(عج) و آماده سازی برای ظهور ضرورت های تحصیل در حوزه علمیه به شمار می روند.

استاد حوزه علمیه همدان ادامه داد: عالم و فقیه در دین متعلق به تمامی جامعه است، به طوری که در روایات، فقیه دارای مقام والایی است به گونه ای که خواب عالم دین از عبادت عابدان نزد پروردگار  والاتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به نیاز زمانه و پتانسیل افراد گاهی اوقات مساله تفقه در دین برای عده ای از واجب کفایی به واجب عینی تبدیل می شود.

حجت الاسلام بطحائیان با اشاره به آیه 122 سوره توبه «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ/ شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند چرا از هر گروهی از آنان، طایفه ای کوچ نمی کند (و طایفه ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!» گفت: خداوند متعال وظایف طلبگی را در قرآن کریم در سه بخش معرفی می کند، نخست «تفقه در دین»، دوم «تبلیغ دین»، سوم «اجرای دین».

وی در ادامه افزود:  آیه 122 سوره توبه برای تبلیغ دین در زمان پیامبر(ص) نازل شده است و این سوال مطرح است که آیا این وظیفه در حال حاضر بر عهده چه کسانی است؟ بهترین مکان برای تربیت مبلغان دین حوزه های علمیه است.

استاد حوزه علمیه همدان در پایان با اشاره به جایگاه علما، خاطرنشان کرد: شهید مطهری، علامه طباطبائی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه تربیت شده اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha