جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه قم امروز خورشید فروزانی است که انوار علم و دانش و معرفت اهل بیت(ع) را به همه عالم منتشر می‌کند و شعاع آن همه عالم را در برگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نشست هیئت امنای انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه، در تهران با  تقدیر از زحمات آیت‌الله مقتدایی و اعضای این مجمع، گفت: بنده از دوران جوانی از محضر علمی و معنوی آیت الله مقتدایی بهره مند بودم و در ادامه‌ نیز از حمایت‌ها‌ و محبت‌های ایشان برخوردار بوده‌ام. و در طول دوران مسئولیت‌ام در جامعه المصطفی(ص) همواره تحت حمایت‌ها و راهنمایی‌ها ایشان بودیم.

وی به گسترش فعالیت‌های جامعه المصطفی(ص) و حوزه‌های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد، و افزود: در بیش از صد کشور تلاش شده است تا حوزه‌های علمیه گسترش پیدا کند و در سطح کشور نیز شاهد روند پیشرفت و توسعه حوزه‌های علمیه بوده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به نقش ایران در توسعه علوم دینی و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در سطح جهان، افزود: شهید مطهری چندین سال پیش کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» را نوشت و در آنجا معلوم شد که ایران در شکوفایی تمدن اسلامی چه نقش بزرگی ایفا کرد.

وی افزود: شهید مطهری در این کتاب باب خوبی را از خدمات متقابل ایران و اسلام گشوده است، و تلاش‌ها و خدمات ایرانیان را در گسترش اسلام و علوم اسلامی و ترویج مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به خوبی تبیین و تشریح کرده‌اند. و هنوز بعد از سال‌ها از تألیف این کتاب گرانقدر، مطالب آن همچنان تازه و مفید بوده و پاسخگوی بسیاری از شبهات جامعه امروزی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ایران در ادوار گوناگون همواره یکی از مراکز اصلی تولید علم در عرصه‌های مختلف بوده است و این زمینه را برای حضور اندبیشمندان شیعی و غیرشیعی در ایران فراهم کرده بود. و بعد از ورود اسلام به ایران که دارای پایه‌های علمی قوی بود، مردم ایران هم از اسلام و تشیع استقبال کردند و هم آنچه که در اختیار داشتند برای ترویج و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هزینه کردند.

وی اظهار کرد: هوش، استعداد، ذوق و آمادگی ملت بزرگ ایران ظرف و زمینه‌ای شد، برای اینکه هم اسلام را با آغوش باز بپذیرند و هم مکتب پر افتخار تشیع در این سرزمین شکوفا شود. و ایران بعد از اسلام، با بهره گیری از هوش و اندیشه و ذکاوت خود، به سمت تولید علم، تربیت انسان و دایر کردن پایگاه‌های علمی، و تولید اندیشه و فکر حرکت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ری قدیم نمونه‌ای از ایران اسلامی آن دوران بود که برکات بسیاری را برای مردم ایران و حتی جهان داشت. زیرا مردم مسلمان ایران چنان از هوش سرشار و ایمان استوار و علوم مختلف برخوردار بودند که با عزمی راسخ به سمت تولید علوم اسلامی و تربیت انسان‌ها قدم برداشت و رسید به قله‌ای که هم اکنون حوزه علمیه قم می‌باشد. حوزه قم امروز یک خورشید فروزانی است که انوار علم و دانش و معرفت اهل بیت(ع) را به همه عالم منتشر می‌کند و شعاع آن همه عالم را در برگرفته است.

وی تصریح کرد: از زمانی که ایران، اسلام را پذیرفت و پایگاه مستعد تشیع شد، به تدریج بار سنگین محوریت حوزه‌ها به ایران منتقل شد. علاوه بر اینکه ایران استقبال کننده از اسلام، و پذیرای مشتاقان معارف ناب اهل بیت(علیهم‌السلام) بود، سپس آرام آرام مراکز علمی دینی، اسلامی و شیعی در ایران جوانه زد و به تدریج پایگاه های مهم حوزه‌های دینی و حوزه های تشیع به ایران منتقل شد.

آیت‌الله اعرافی در پایان با بیان این که روحانیت مدیون ملت بزرگ ایران در طول تاریخ می‌باشد، گفت: این عظمت ایران است که هم اسلام را به خوبی پذیرفت و هم از مذهب شیعه به زیبایی استقبال کرد. فکر قوی و استعداد سرشار ایرانی، نقش موثری در باروری حوزه‌ها و علوم اسلامی داشت و نهایتاً محوریت این حرکت بزرگ علمی در ایران استقرار پیدا کرد. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha