جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ آیت الله ممدوحی در پاسخ به برخی شبهات و ایرادات غلطی که به حکمت حکومت فقیه وارد می شود، گفت: غرب قصد گرفتن دین ما را دارد و برای رسیدن به این هدف و سلطه بر ایران از مقوله آزادی و پوچ‌گرایی جوانان استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، در سومین جلسه از سلسله نشست های دانش افزایی اساتید و طلاب که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد دایر می‌شود، ضمن تبیین حکمت حکومت فقیه به برخی شبهات این مقوله پاسخ داد و اظهار داشت: اسلام در مبانی سیاسی خود بیش از هر چیز به خطر ارتباط مسلمین با اجانب تذکر می‌دهد و به شدت از نفوذ اجانب باز می‌دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ امروز برجام، قدرت‌های علمی و موشک‌های نظامی، بهانه دشمن است و گرنه چرا به تبعیض‌نژادی و نظام خلاف حقوق بشر و یا به پرستش گوساله، خورشید و آتش در برخی کشورها کاری ندارد. در واقع آنها با اصل دین مشکل دارند.

آیت الله ممدوحی دین اسلام انسان‌ساز است، خاطرنشان کرد: دشمنان با موشک‌های نظامی و قدرت علمی ما مشکلی ندارند بلکه تنها مسأله آنها دینی است که نتیجه آن می شود حسین فهمیده 13ساله ای که خود را فدای آن می‌کند.

خیمه‌شب‌بازی جوانان ما با مدل‌های غربی

وی با بیان اینکه دشمن قصد گرفتن دین ما را دارد و با ارائه مدل‌های کذایی، برای سلطه زمینه‌سازی می‌کند، متذکر شد: ظاهر برخی جوانان ما در خیابان نشان می‌دهد سرتا پا عروسک خیمه‌شب‌بازی کسانی شده‌اند که مدل مو و نوع لباس‌پوشیدن را عرضه می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اذعان کرد: سرگرم شدن به این مدل‌ها آنها را به سمت پوچ‌گرایی می‌برد تا اثر وجودی اش هیچ شده و دشمن بتواند مسلط شود،

وی خاطرنشان کرد: تشکل اسلام بر اساس برادری و اخوت مبتنی است که از ارتباط های معقول نشأت می‌گیرد نه اینکه با هر قیمتی با دنیا ارتباط برقرار کند.

این استاد دروس خارج در پاسخ به این شبهه که فقه بین معنای فهم است، بیان کرد: فقه به معنای هرگونه فهم و تخصص پزشکی و مهندسی نیست بلکه همان علم و احکام دین است.

مبنای دین، حکم‌کردن حاکمیت است

آیت الله ممدوحی عنوان کرد: از دیگر ایرادات غلطی که به «حکومت فقیه» وارد شده، بیان این مطلب است که حکومت از مقوله حکمت و حکومت فقیه به معنای وکالت از سوی مردم است، نه اینکه به معنای حکومت بر مردم باشد، در نتیجه حکومت به معنای امر، نهی و حکم نیست و کار فقیه حکمت و نصیحت می باشد.

وی در پاسخ به این شبهه گفت: حکم کردن حاکمیت و قدرت بر اجرا مبنای دین می باشد و با این نگاه، حکومت به معنای وکالت غلط است یعنی وکالت کار وکیل است نه فقیه و وکیل از جانب موکل اقدام می‌کند اما فقیه از ناحیه کسی حکومت نمی‌کند.

این استاد دروس خارج در پاسخ به کسانی که سنگ آزادی را به سینه می زنند، اظهار کرد: آزادی به معنای پیروی از هوس‌ها نیست، بلکه انسان به عنوان موجودی عاقل مختار است، در حالی که آزادی دیکته شده غربی به معنای «رها کردن» می باشد تا فرد هر کاری خواست انجام دهد و عربده کشی کند و هر گونه که دوست‌دارد، لباس بپوشد و راه رود.

آیت الله ممدوحی متذکر شد: انجام کاری که به ضرر فکر و روح مردم باشد به معنای آزادی نیست و به همین علت، بی‌حجابی، بی‌حیایی، آراستگی های کذایی زن و مرد در ملأ عام و چشم‌چرانی‌ها که جامعه را متزلزل می کند، آزادی محسوب نمی شود.

آزادی غربی، مقدمه استعمار است

وی با بیان اینکه یکی از مقوله‌های بسیار مهم در باب آزادی، استعمار است، عنوان کرد: هرگاه استعمارگری بخواهد بر مردم یک منطقه و کشور مسلط شود از مقوله آزادی استفاده می‌کند که مصداق آن فروپاشی شوروی است که توسط آمریکا صورت گرفت.

آیت الله ممدوحی با اشاره به ایراد غلط دیگری که به حکومت فقیه وارد شده است، گفت: این امر که ولایت، مدیریت در شئونی است که مدعی علیه هیچ گونه اختیاری در آن ندارد، غلط است بلکه ولایت نسبت به مشکلات، معضلات، مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی مسئولیت دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: موضوع و نگاه غلط فوق اوایل انقلاب در دانشگاه‌ها مطرح می‌شد و بیان می کردند که مگر ما فقیر یا صغیر هستیم که برای ما ولایت درست می‌کنند؟

وی با اشاره به اشکال دیگری که توسط نادانان به حکومت فقیه وارد شده است، با بیان اینکه فقه را عمل به اخبار واحد می دانند، تبیین کرد: احتمال خطا در خبر واحد زیاد است و گاهی یک خبر واحد بین دو کشور را به جان هم می اندازد و برخی وقت ها صلح و صفا میان دو کشور عظیم با یک تماس تلفنی صورت می‌گیرد؛ بنابراین فقه عمل به ظن نیست بلکه مبتنی بر اعتماد و اطمینان است.

انتهای پیام 28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha