پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مجتهده صفاتی

حوزه / استاد حوزه علمیه خواهران گفت: حوزه علمیه به عنوان یک ستاد فرهنگی در عصر نشر معارف دین به خصوص فرهنگ رضوی باید با برنامه ریزی در عرصه کتاب و کتابخوانی به مسائل و شبهات و افکار جدید پاسخ گو باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، بانو زهره مجتهده صفاتی، ظهر امروز، در نشست تخصصی فرهنگ رضوی با عنوان کتابخوان در سالن همایش های بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: بر عهده‌ی فرهنگ‌سازان جامعه اسلامی به خصوص روحانیت و حوزه‌های علمیه است  تا با ترویج کتاب خوانی ، پایه های علمی و فرهنگی جامعه را مستحکم کنند .

وی ادامه داد: امروزه اینترنت و استفاده از آن از یک سو و رسانه های گروهی مانند سینما و تلویزیون از سوی دیگر به قدری گسترش پیدا کرده که حتی در کوچکترین روستاها نیز مردم به ویژه قشر جوان ساعت های بسیار زیادی از وقت خود را صرف استفاده از تلویزیون، سینما و اینترنت می کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران در این باره گفت: این مسئله اگرچه ظاهری فرهنگ سازه جلوه می کند اما از سوی دیگر بر روی مخاطبان خود نسبت به مطالعه کتاب اثرات منفی دارد.

وی دراین باره افزود: رسانه های جمعی خصوصاً اینترنت مخاطبانی کوتاه‌طلب، خلاصه‌طلب و در عین حال تنوع‌طلب تربیت می‌کند که این گونه مخاطبان هیچ انگیزه ای برای انتخاب و مطالعه کتاب ندارند .

صفاتی خطاب به متولیان فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در این نشست با بیان اینکه اسلام پرچم دار کتاب‌خوانی است، گفت: اگر به دلیل پرچم داری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید این معنا صدق می کند چون اسلام به کتاب و خواندن و نوشتن خیلی اهمیت می دهد. هر منصفی به بیانات نبی مکرم(ص) و ائمه (ع) و پیشوایان اسلام نگاه کند می بیند که اینها در چه زمانی به کتاب و کتاب خوانی دعوت می کردند .

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: هر چند فعالیت های حوزه علمیه به ویژه در سال های اخیر در زمینه تخصصی کردن انتشارات و تالیفات غیرقابل انکار که قابل توصیف است ولی حوزه های علمیه ناگزیر از این امر هستند که دست کم به هر نحو ممکن فضایی را فراهم کنند که طلاب و روحانیون با مسائل و مباحث روز آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه امروزه حوزه های علمیه و در راس آن روحانیت باید در دو محور فعالیت های خود را در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گسترش دهند، اظهار داشت: فرهنگ کتاب خوانی باید در حوزه های علمیه به خصوص در میان طلاب جوان و نیز اقشار جامعه برنامه ریزی و گسترش یابد.

صفاتی تصریح کرد: حوزه علمیه به عنوان یک ستاد فرهنگی در عصر نشر معارف دین به خصوص فرهنگ رضوی  باید با برنامه ریزی در عرصه کتاب و کتاب خوانی به مسائل و شبهات و افکار جدید پاسخ گو باشد.

وی در بخشی دیگری از این نشست به تاثیر جامعه و خانواده در مطالعه فرهنگ رضوی اشاره کرد و افزود: برای آموزش و الگوبرداری از فرهنگ اهل بیت(ع) خانواده، مدارس و سپس جامعه باید در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند .

استاد حوزه علمیه خواهران در این باره تاکید کرد: از یک سو فرزند مومن و خانواده مومن می خواهیم از سوی دیگرسراغ معارف دین ولی حتی به سراغ همین معارفی که از امام رضا (ع) را درایم،  نمی رویم و در مراکز علمی و آموزشی به صورت جدی پرداخته نمی شود.

در بخشی از این نشست چهار کتاب برتر در عرصه رضوی معرفی شد از جمله: مهارت های زندگی در سیره رضوی به قلم محمد رضا شرقی ، در دامن مهر به قلم اعظم رحمت آبادی، گزیده عکس های تاریخی حرم مطهر امام رضا و مشهد از بهزاد نعمتی و مهدی حسامی و 10 قصه از امام رضا(ع) برای بچه ها مژگان شیخی آن را نوشته است که در پایان از نویسندگان این آثار تقدیرشد.

گفتنی است نشست تخصصی فرهنگ رضوی با موضوع کتاب خوان با بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شهرداری مشهد  با حضور نویسندگان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در ظهر امروز در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار شد .

 انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha