شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله ناصری یزدی امام جمعه یزد

حوزه/ امام جمعه یزد به وجود ظرفیت خوابگاهی برای حدود ۹۰ هزار دانشجو در استان اشاره کرد و گفت: با وجودی که این میزان ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان وجود دارد، ظرفیت خوابگاهی طلاب استان تنها ۳۵۰ نفر است و اگر بحث توسعه حوزه‌های علمیه و ظرفیت‌های آن به میان آید، عده ای اقدام به بهانه‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از یزد؛ آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، در نشستی مشترک با رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به اینکه نماز جمعه پایگاهی الهی است، اظهار داشت: خداوند متعال سه نوع اجتماع را در اسلام به ما دستور داده که یک نوع اجتماعات هر روزه، یک نوع هر هفته و یک نوع هم سالانه است.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان اینکه برخی از این اجتماعات واجب و برخی مستحب است، خاطرنشان کرد: اجتماعات هر روزه که خداوند از ما خواسته داشته باشیم و آن را مستحب قرار داده، نمازهای جماعت روزانه است و تاکید شده که بهتر است نمازهای یومیه به صورت جماعت خوانده شود.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: اسلام یک جامعه متفرق، قلب‌های کینه‌دار و زبان‌های بی‌بند و بار را نسبت به همدیگر نمی‌پسندد و می‌خواهد که همه دورهم باشند و نسبت به یکدیگر با زبان تکریم صحبت کنند و دل‌های مالامال از محبت یکدیگر داشته باشند.

آیت‌الله ناصری یزدی اظهار داشت: نمازهای جمعه اجتماعات هفتگی است که در طول هفته یک روز اختصاص یافته که مسلمانان در کنار یکدیگر نماز بخوانند و دعا کنند و اگر در طول هفته از هم جدا بودند، در این زمان در کنار یکدیگر باشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تمام این اجتماعات را برای رشد انسان دانست و خاطرنشان کرد: اجتماع سالانه‌ای که خداوند برای مسلمانان قرار داده هم اجتماع حج است که در طول سال یک مرتبه انجام می‌شود.

وی با اشاره به وجوب نماز جمعه، گفت: باید به همه مردم توصیه کرد که این فضیلت بزرگ را از دست ندهند و در نمازهای جمعه شرکت کنند چرا که روایت‌های بسیاری در ارتباط با نمازهای جمعه بیان شده که از جمله این روایت‌ها این است که ملائکه برای شخصی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند از شروع حرکت تا بازگشت برای وی استغفار می‌کنند.

امام جمعه یزد گفت: در انقلاب اسلامی ایران هم به حمدالله با دستور امام خمینی(ره) نخستین نماز جمعه توسط آیت‌الله طالقانی اقامه شد و در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب، این فریضه تاثیر بسیار زیادی در روشنگری و بصیرت مردم داشته است.

آیت‌الله ناصری یزدی به تبلیغات گسترده دشمنان علیه دین اسلام و انقلاب اشاره کرد و تصریح کرد: نمازهای جمعه یک حرکت بسیار خوب و معنوی است و سبب ناکام ماندن تبلیغات ضد دین دشمنان می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر اینکه تمام دنیا جمعه‌ها به نمازهای جمعه به ویژه در ایران توجه دارند، گفت: نمازهای جمعه‌ای که در ایران اقامه می‌شود متفاوت است نمازهای جمعه دیگر کشورها از جمله عربستان است.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد افزود: در کشورهایی از جمله عربستان نمازهای جمعه حالت واقعی و آگاه‌سازی و بصیرت‌گرانه ندارد، ولی در ایران نمازهای جمعه به صورت درست خود اقامه می‌شود و در طول اقامه نماز جمعه به مردم روشنگری داده می‌شود.

امام جمعه یزد با بیان اینکه دشمنان اسلام و انقلاب از برگزاری نمازهای جمعه پرشور در ایران ناراحت و خشمگین می‌شوند، بیان کرد: در آیه قرآن داریم که اگر خوبی به شما برسد دشمنانتان ناراحت می‌شوند و اگر خدای ناکرده بدی‌هایی شامل حال شما شود، آنها سریعا خوشحال می‌شوند.

آیت‌الله ناصری یزدی حضور در نماز جمعه را از اهمیت بسیار بالایی دانست و گفت: افراد مختلف نباید نسبت به نماز جمعه حساسیت‌های حزبی و گروهی داشته باشند و نگویند من فلان امام جمعه را دوست ندارم یا به فلان دلیل در نماز جمعه شرکت نمی‌کنم بلکه باید برای ادای این فریضه واجب در نماز جمعه شرکت پرشوری داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه وجوب نماز جمعه برای مسافران برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: با این وجود توصیه می‌شود که مسافران هم در نمازهای جمعه شرکت کرده و از برکات این آیین بهره‌مند شوند.

وی برخی از افرادی که نمی‌خواهند در یزد تحولی ایجاد شود و به دلیل تنگ نظری‌هایی که وجود دارد، با چه نیت و قصدی که دارندمشخص نیست ولی در برابر ایجاد یک مجتمع بزرگ فرهنگی در استان یزد مانع‌تراشی می‌کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه ایجاد مراکز و مجتمع‌های بزرگ فرهنگی در طول تاریخ در استان‌های مخلتف از جمله استان یزد وجود داشته، خاطرنشان کرد: مسئولان همه استان‌ها نسبت به ایجاد چنین مراکزی ولع دارند تا شرایط برای اجتماع‌های دینی به ویژه نمازهای جمعه فراهم شود.

آیت‌الله ناصری یزدی با بیان اینکه مساجد معتبر و به نام استان یزد همه تاریخی هستند و مربوط به گذشتگان است، گفت: در استان یزد هیچ مجتمع فرهنگی و دینی که مربوط به جمهوری اسلامی باشد وجود ندارد و اقدام به ساخت یک مجموعه ماندگار مورد نیاز نکردیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه مساجد موجود هم برای شرایط همان سال‌ها احداث شده، بیان کرد: الان مسجد ملااسماعیل یزد در ارتفاع بسیار پایینی قرار دارد و نمازگزاران مجبور هستند پله‌های زیادی را طی کنند تا بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع در صورتی که خدای ناکرده حادثه‌ای از جمله آتش‌سوزی در این مسجد به وجود آید به دلیل اینکه مسیر پله‌ها کوچک است، احتمال به خطر افتادن جان نمازگزاران به دلیل هجوم افراد وجود دارد.

امام جمعه یزد، گفت: الان در استان یزد یک میدان بزرگ برای اجتماعات مردمی، ملی و مذهبی نداریم و همه اجتماعات بزرگ در میدان امیرچقماق که در مرکز یزد قرار دارد انجام و همین اجتماع‌ها عامل بسته شدن خیابان‌ها می‌شود.

آیت‌الله ناصری یزدی، نبود سالن‌های اجتماعات چند هزار نفره برای برگزاری اجتماع‌های بزرگ ملی و بین‌المللی، مشکل در زمینه دسترسی به یک کتابخانه بزرگ و مرکزی متناسب با نیاز استان را از جمله مشکلاتی دانست که در استان یزد وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با طرح این سوال که آیا داشتن چند سالن اجتماعات چند هزار نفره و کتابخانه‌های بزرگ و مناسب در استان یزد جرم است، گفت: در کنار این مجتمع بسیار بزرگ، بازارهایی با طرح قدیمی و معماری ایرانی اسلامی ساخته می شود و همین موضوع رونق بسیار بزرگی در اقتصادی استان ایجاد می‌کند و می‌تواند به مرکز تجارت جهانی هم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برخی در استان یزد از نام مصلی ترس دارند، گفت: در کنار همه این مجتمع‌ها هم یک نمازخانه بزرگ با ظرفیت بیش از 70 هزار نفر برای اقامه نماز جمعه‌های پرشور ایجاد می‌شود.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه استان یزد یک استان گردشگرپذیر است، خاطرنشان کرد: این مجتمع بزرگ فرهنگی علاوه بر اینکه در آینده به عنوان یک مجتمع تاریخی به حساب می‌آید، می‌تواند همین الان هم با توجه به بهره‌مندی آن از معماری سنتی و ایرانی و اسلامی زمینه جذب گردشگرهای زیادی را فراهم کند.

آیت‌الله ناصری یزدی با اشاره به اینکه زمین در نظر گرفته شده برای این مجتمع فرهنگی هیچ مشکلی ندارد و شورای شهر و شهرداری هم آن را تایید کرده‌اند، گفت: با توجه به طرحی که در نظر گرفته شده، در صورتی که زمین مجتمع فرهنگی در اختیار قرار گیرد، مجتمع به صورت خودکفا ساخته می‌شود و هزینه‌های ساخت آن به صورت کامل از خود این مجموعه تامین می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر اینکه همه مدیران استان باید برای این طرح تمام توان خود را به کار گیرند، گفت: این طرح عظمت و بزرگی شهر را به دنبال دارد، چرا برخی مدیران باید با این طرح مخالفت داشته باشند، چه اشکالی دارد که یزد هم از وجود یک میدان بزرگ و زیبا همچون میدان امام اصفهان با بازارها و مجتمع‌های فرهنگی، سالن‌های اجتماعات و کتابخانه‌های بزرگ و نمازخانه مناسب چند 10 هزار نفری بهره‌مند باشد؟

وی به ثبت جهانی یزد اشاره کرد و گفت: این اقدام در نتیجه فرهنگ و ارزش‌های بسیار گران‌بهایی است که در بافت تاریخی یزد وجود داشته و نشان از ارزش‌های اسلامی زندگی پیشینیان ما دارد.

امام جمعه یزد در ارتباط با اینکه پس از ساخت مجموعه بزرگ فرهنگی، از مسجد ملااسماعیل چه بهره‌برداری صورت می‌گیرد، گفت: این مسجد الان هفته یک مرتبه میزبان نمازگزاران جمعه است و باید برای مابقی روزهای هفته این مسجد برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد.

آیت‌الله ناصری یزدی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه ما انجام دادیم، مرمت مدرسه کنار این مسجد و اختصاص آن به آموزش طلاب سفیران هدایت بود که الان به بهره‌برداری رسیده و زمینه‌ای برای رونق و استفاده هرچه بیشتر از این مسجد را فراهم آورده‌ایم.

اقامه نماز جمعه 35 هزار نفری در یزد

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه بعضی مواقع نماز جمعه یزد با حضور بیش از 35 هزار نفر از مردم اقامه می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این مسجد تکه تکه هست و ستون‌های بزرگی در وسط آن وجود دارد، صدا و سیما و رسانه‌ها هیچ زمانی نمی‌توانند اتحاد و یکپارچگی نمازگزاران جمعه را نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: الان اعتکاف‌ها و برنامه‌های مختلفی در این مسجد برنامه‌ریزی شده که زمینه احیای مسجد شده، همچنین دفتر و منزل نماینده ولی فقیه در استان هم در کنار این مسجد احداث می‌شود و به وسیله اقامه نمازهای امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و همچنین برگزاری جلسات در این مسجد، زمینه احیای هرچه بیشتر آن و استفاده حداکثری از فضای آن را فراهم کنیم.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه تمام مساجد باید نمازخانه داشته باشند، گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد ولی نمی توان گفت چون نمازخانه در تمام مساجد وجود ندارد نباید اقدام به ساخت چنین مجتمع بزرگی کرد، چرا که باید هر دوی این موارد را در کنار یکدیگر در نظر داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد مسائلی که در این بیان می‌شود را بهانه‌تراشی دانست و گفت: هر فعالیتی موضوعیت خاص خودش را دارد، و نباید با بهانه‌تراشی‌ها و اشکال‌گیری‌هایی که بسیاری از آنها به دلیل مسائل سیاسی بیان می‌شود چنین موضوعی را به تاخیر انداخت.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه الان 400 نماز عید فطر در استان یزد اقامه می‌شود، گفت: در استان‌های مختلف الان نمازهای عید فطر با عظمت بسیار بالایی برگزار می‌شود ولی در یزد نمازهای عید به صورت پراکنده اقامه می‌شود و صدا و سیما و رسانه‌ها نمی‌توانند عظمت آن را به جهانیان نشان دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که نتوانیم این مجموعه را الان در استان یزد ایجاد کنیم، ضرر کرده‌ایم و سال‌های آینده با مشکل و محدودیت‌های فراوانی روبرو می‌شویم.

ظرفیت خوابگاهی  حوزه‌ یزد تنها 350 نفر است

امام جمعه یزد به وجود ظرفیت خوابگاهی برای حدود 90 هزار دانشجو در استان یزد، گفت: با وجودی که این میزان ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان در یزد وجود دارد، ظرفیت خوابگاهی طلاب در استان تنها 350 نفر است با این وجود اگر بحث توسعه حوزه‌های علمیه و ظرفیت‌های آن به میان آید، عده ای اقدام به بهانه‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کنند.

آیت‌الله ناصری یزدی  در پایان گفت: بجز مدرسه عبدالرحیم خان که به هر صورتی اقدام به بازسازی آن کردیم، 4 مدرسه دیگر هر کدام بالای 200 سال قدمت دارند و ظرفیت آنها بسیار محدود است.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha