جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی ازافتخارات نظام آموزشی حوزه استاد محوری و اهمیت این نقش است، این نشان ازاهمیت جایگاه استاد در نظام تربیتی دارد. استاد موفق کسی است که تهذیب و اخلاق را در کنار مباحث علمی و بلکه برتر از آن ببیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی پیش از ظهرامروز در اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید با عنوان «الگوی برتر تدریس ویژه  اساتید خانم فقه و اصول» که درسالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزارشد، با بیان اینکه این جشنواره ها باعث نشاط روحی و روانی همه مسئولین مرکز مدیریت  می شودگفت: این جشنواره آثار زیادی را به همراه داشته، ازجمله، تربیت اساتید شاخص برای تربیت شاگردان مکتب فقه جعفری و جای بسیارخوشحالی است که همه اساتید از تربیت شدگان  خود تربیت مدرس مرکز مدیریت هستند و این نشان از عزم جدی  خواهران به امر تعلیم و یادگیری علوم دینی است.

وی بابیان اینکه اساتید گذشته درحق طلبه ها پدری کرده اند و آنان نقش محوری  در تربیت طلاب در حوزه دارند، نقش استاد را درتربیت طلبه، رسیدگی به معنویت و مراقبت از شاگرد بسیار مهم وضروری  دانست.

حجت الاسلام والمسلمین جشمیدی گفت: یکی ازافتخارات نظام آموزشی حوزه تأسیس استاد محوری و اهمیت این نقش است، این نشان از اهمیت جایگاه استاد در نظام تربیتی است. استاد موفق کسی است که  تهذیب و اخلاق را در کنار مباحث علمی و بلکه برتر از آن ببیند نه  جدای از مباحث علمی.

مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: استاد موفق کسی است که نسبت به تربیت، اخلاق و تهذیب  شاگرد دغدغه مندباشد و بی تفاوت نباشد، این مسئله یکی از اصول انقلابی بودن است.  

وی عنوان کرد: اگر به مباحث اخلاقی توجه ویژه شود، مباحث دیگر هم به راحتی قابل حل و پیشرفت است.

حجت الاسلام والمسلمین جشمیدی  بابیان اینکه درگذشته حوزه و زنان سهم زیادی در تولید علمی در کشور نداشته اند، گفت: بعد از انقلاب این نقش بیشتر شده ونمونه آن  500 مدرسه علمیه،  ده ها طلبه  فارغ التحصیل وپیشرفت های علمی و تکمیلی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد:  اگر می خواهیم به پیشرفت علمی در حوزه برسیم، لازم است به تولید علم اهمیت داده شود، برنامه ریزی شود تا  به جهش علمی و پژوهشی رسید و از درون آن پژوهشهای موفقی استخراج شود واین امر نیاز به اساتید موفق و اهل علم است.

وی عنوان کرد:اگر می خواهیم در تولید علم درکشور سهم عمده داشته باشیم، باید به مباحث علمی و پژوهشی، تولید فکر و تئوری و نظریه پردازی اهمیت ویژه ای داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین جشمیدی با بیان اینکه 950 هسته پژوهشی درحوزه علمیه خواهران وجود دارد که نزدیک به 500 مورد از سوی اساتید این مرکز راه اندازی شده است گفت: همه این موارد نشان از نقش استاد می دهد؛ هر چه این نقش پررنگ ترباشد، حوزه علمیه خواهران  شکوفاتری خواهیم داشت که می تواند درتولید علم و پژوهش هم نقش اساسی داشته باشد.

 مدیر حوزه علمیه خواهران  با بیان اینکه ازدیگر شاخصه های اساتید موفق، ارائه الگوی های معرفتی و دینی مناسب درکلاس است، عنوان کرد: چه بسیار شاگردانی بوده اند که ازطریق الگوی معرفتی درست استاد درکلاس به جایگاهای بلند و رفیع علمی و معرفتی رسیده اند.

وی با بیان اینکه استاد می تواند با ارائه الگوی معرفتی باعث هدایت و عدم  هدایت شاگردان شود، ابراز داشت: متأسفانه بعضی از اساتید با افکار و اندیشه های غلط خود، باعث گمراهی شاگردان می شوند و به جای اینکه در تعالی آنها تلاش کنند به سمت گمراهی  سوق می دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha