پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دیدار برگزیدگان کنگره ملی شعر کرامت با امام جمه قم

حوزه/ تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) گفت: باید از واژگان فارسی به میزان بیشتری در اشعار استفاده شود، چرا که در عرصه شعر، ادبیات، نثر و گفت‌و گو برخی از واژگان فارسی به فراموشی سپرده شده و در گفتارها، نوشتارها و اشعار این واژگان در حال مهجوریت هستند، در حالی که شاعران باید پاسدار زبان فارسی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی شعر کرامت که در سالن محراب انجام شد، با بیان این که افراد بسیاری در طول تاریخ از شاعران برای اهداف ناپسند خود استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: افرادی که ایمان آورده و ذکر خداوند متعال را به صورت مستمر بر زبان دارند مورد استفاده سودجویان قرار نگرفتند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با تاکید بر اینکه در میان شاعران گذشته، افراد بسیاری برای خوشایند دیگران شعر می‌گفتند، اضافه کرد: این افراد بسیاری از اعتقادات را در قالب هنر از بین بردند؛ هر چند در ابتدا فردی که شعر نو را مطرح کرد مورد استقبال قرار گرفت اما بعد از او این شعر را به میزانی به ابتذال کشیدند که خودشان و افرادی که شنونده هستند متوجه مفهوم شعر نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اشعار شاعران به دو بخش تسلیم و مقاومت تقسیم‌بندی شده است، عنوان کرد: در عرصه معنوی، هنری و سیاسی تقسیم‌بندی مشخصی میان شاعران است، چرا که هر شاعری با توجه به نگاه مادی یا غیرمادی خود به بیان اشعار اقدام می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) نسبت شاعران نگاه متفاوتی داشتند و در برخی از موارد به سراییدن شعر اقدام کردند؛ همانطور که امام هشتم(علیه‌السلام) با اشعار خود به شاعران خط‌دهی می‌کردند شیعیان ایشان نیز در عرصه‌های مختلف هنری باید خط دهنده باشند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: شاعران باید مطالعات قرآنی و روایی را برای سرودن اشعار خود افزایش دهند چرا که در این گنجینه‌ها آثار ارزشمند بسیاری وجود دارد و شاعران نباید نسبت به این موضوع غافل باشند، افرادی که در عرصه شعر و هنر فعال هستند، با مراجعه به این گنجینه‌ها می‌توانند محتوای آثار خود را افزایش دهند.

وی با بیان این که سهم شاعران از دستاوردهای نظام اسلامی نباید فراموش شود، گفت: اکنون که سفره نظام اسلامی پهن است هر فردی در این سفره سهمی دارد و باید به رسالت خود عمل و از ظرفیت‌ها استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: باید از واژگان فارسی به میزان بیشتری در اشعار استفاده شود چرا که اکنون در عرصه شعر، ادبیات، نثر و گفت‌و گو  برخی از واژگان فارسی به فراموشی سپرده شده و در گفتارها، نوشتارها و اشعار این واژگان در حال مهجوریت هستند، در حالی که شاعران باید پاسدار زبان فارسی باشند.

امام جمعه قم با اشاره به رونمایی از پنچره فولاد ضریح حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) مطرح کرد: شاعران باید از این پنجره بازدید و در مورد آن به سرودن اشعار اقدام کنند؛ به گفته برخی از بزرگان دینی شهر قم اندرونی امام رضا(علیه‌السلام) و آشیانه اهل بیت(ع) بوده به همین علت محله‌ها و مناطق مختلف این شهر مقدس است.

وی با بیان این که در عرصه‌های مختلف هنری نباید شهیدان نظام اسلامی را فراموش کنیم، گفت: این افراد با خون پاک خود ریشه‌های انقلاب را بارور کردند به همین علت دستاوردهای کنونی خود را مدیون آنها هستیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha