شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مخبر معاون مرکز اسلامی فرانکفورت

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مخبر گفت: حزن مادی با حزن معنوی فرق دارد. حزن معنوی حاصل درک ضرورت وصول به یک مرتبه مطلوب معنوی و موجب تلاش و پویایی برای وصول به مطلوب و زیاد شدن شوق انسان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته فرانکفورت در مرکز فرهنگ اسلامی این شهر و به امامت  حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن مخبر اقامه گردید .

مدیر فرهنگی – آموزشی مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در خطبه نخست پس از توصیه خویش و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی  و به دنبال  شرح خطبه متقین نهج‌البلاغه با اشاره به عبارت «قلوبهم محزونه»  که داشتن قلب محزون را از علائم اهل تقوا می شمارد واژه «حزن» را عبارت از حالتی دانست که در دل و روان انسان شکل می گیرد و گاهی در اعضاء و اخلاق و رفتار انسان خود را به صورتهای مختلف نشان می دهد .

* حزن در امور مادی و دنیوی حاصل نوعی کمبود است

وی بااشاره به ریشه های دو گانه حزن گفت: حزنی که ریشه در امور مادی و دنیوی دارد  حاصل نوعی احساس نقص و کمبود در امور مرتبط به حیات دنیوی است  و محصول این چنین حزنی افسردگی ، دل مردگی ، بی تحرکی ، و بیماری است .

* حزن در امور معنوی حاصل درک فاصله کنونی با مطلوب معنوی است

معاون مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت با اشاره به  نوع دوم حزن که ریشه در امور معنوی و گرایش های فوق مادی دارد گفت : این نوع حزن ، حاصل درک ضرورت وجود و وصول به یک مرتبه مطلوب معنوی  و ادراک فاصله کنونی انسان با آن مطلوب معنوی است و حاصل چنین حزنی، حرکت و تلاش و پویایی برای وصول به مطلوب و زیاد شدن شوق انسان محزون برای حصول به آن نتیجه مطلوب است .

خطیب جمعه فرانکفورت حزنی را که امام (ع) از علامت متقیان بر شمرده است مصداقی از حزن معنوی دانست و بیان کرد: انسان متقی وجود یک حقیقت برتر الهی  را درک می کند و میل به وصال این حقیقت برتر را در خود می‌یابد و فاصله خود با آن حقیقت را  تشخیص می دهد.آنگاه  موانع رسیدن به  خدای بزرگ را  نیز در خود می یابد و در نتیجه حالتی از حزن در قلب او پیدا می شود که با اشتیاق به سوی خدای بزرگ همراه است و این حزن موجب حرکت او برای تطهیر نفس و سلوک راه خدا و حرکت در مسیر وصال خدا می شود .

وی گفت: قلب انسان باتقوا  با  افسردگی و دل مردگی  و بی تحرکی همراه نیست  بلکه هر لحظه از وجود این حزن معنوی  در جان خویش و نبودن حزن  دنیا در قلبش خوشحال و مسرور است . در نتیجه  با مردم ، گشاده روست و چهره‌اش شادی آفرین و انرژی بخش است اما قلبش همواره در حزن دوری از خدا که محبوب و مطلوب حقیقی است قرار دارد.

مدیر فرهنگی – آموزشی مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در خطبه دوم پس از توصیه به تقوا  با اشاره به حوادث جهان اسلام در  هفته ای که گذشت  گفت: برخی شیعیان و روحانیون در هند مورد هجوم و ضرب و شتم پلیس قررار گرفتند و نیز برخی از خواهران و برادران مسلمانمان  که برای عبادت و نماز به مسجد الاقصی رفته بودند مورد تعرض و ضرب و شتم و ظلم قرار گرفتند.  اینها همه علاوه بر آن رنجهایی است که همچنان بر خواهران و براداران ما در یمن ، سوریه و عراق اعمال می شود.

* ظلم به هر انسانی را ظلم به تمام جامعه بشری می‌شناسیم

وی افزود: ما مسلمانان، ظلم و ستم را بر هیچ انسانی با هر مذهب و اندیشه و نژادی و زبانی که باشد روا نمی دانیم و ظلم به هر انسانی را ظلم به تمام جامعه بشری می شناسیم. به نام مسلمانان شیعه  از تمام کسانی که خود را دلسوز و حامی حقوق انسان می دانند می خواهیم که چشمشان را بر این ظلمهایی که بر خواهران و برادران مسلمان ما می رود نبندند و ازنهادهای بین المللی می خواهیم که برای رفع این گونه ظلم ها  به صورت جدی وارد عمل شوند.

 حجت الاسلام  و المسلمین مخبر خطبه دوم را با روایتی از امام علی (ع) به پایان  برد که  می فرماید: راستگو با راستگويى خود، سه چيز را به دست می‌آورد: اعتماد دیگران، محبت  دیگران و شكوه و عظمت در دل مردمان .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha