جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اراکی در برزیل

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: فکر و اندیشه‌ای در پس جریان تروریسم عصر حاضر وجود دارد که آن‌را از نظر اعتقادی و انگیزه‌های عمل هدایت می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از تنا، آیت الله محسن اراکی در حاشیه شرکت در کنفرانس  مسلمانان و مقابله با تروریسم و افراط گرایی در برزیل، در گفتگو با خبرنگار روزنامه آمازون با اشاره به اهمیت برگزاری این کنفرانس تأکید کرد: اهمیت این کنفرانس آن است که در شرایط کنونی جهان شاهد رشد تروریسم و حمایت سیستماتیک و برنامه ریزی شده بعضی از دولت ها از جریان تروریسم در سراسر جهان هستیم.

 دو ویژگی تروریسم عصر حاضر؛‌گستردگی و پشتوانه فکری

وی افزود: پدیده تروریسمی که امروز شاهد آن هستیم به این شکل گستردگی از دو نظر سابقه ندارد: یکی آنکه این جریان جهانی است و حد و مرزی ندارد. از اندونزی گرفته تا آمریکای شمالی و بسیاری از مناطق جهان را این مشکل تروریسم در بر گرفته است. جهت دیگر اینکه متاسفانه این تروریسم مبنای فکری دارد. فکر و اندیشه ای در پس این جریان تروریسم وجود دارد که آن را از نظر اعتقادی و انگیزه های عمل هدایت می کند.
 
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه اینگونه تروریسم را تروریسم کور تعبیر می کنند، خاطرنشان کرد: تروریسم کوری که پشتوانه فکری و ایدئولوژیک داشته باشد خطرناک ترین تروریسمی است که می تواند امنیت جهان را تهدید کند. متاسفانه این تروریسم از سوی بعضی از قدرت های جهانی حمایت می شود و پس از سرکوب در یک منطقه، از جای دیگر سر درمی آورد.
 
وی با بیان اینکه مرکز تغذیه فکری این تروریسم هم عربستان سعودی است، افزود: باید برای دفاع از امنیت بشر و دفاع از صلح و آسایش مردم در سراسر جهان، با این جریان مبارزه کرد.
 
دبیرکل مجمع تقریب یکی از خطرناک ترین ابزارهای این تروریسم را تکفیر دیگران دانست و گفت: این حرکت های تروریستی همه مجموعه های بشری را تکفیر می کنند و بر مبنای این تکفیر خون، ناموس و مال آنها را حلال می دانند. آنها حتی در انتشار فیلم جنایات خود تعمد دارند. این تروریست ها ضد بشر و ضد تمدن بشری هستند.
 
وی درباره کنفرانس برزیل نیز اظهار داشت: مرکز اسلامی برزیل که از مراکز بسیار مهم فرهنگی در کشور است، اقدام به برگزاری این همایش عظیم فرهنگی و انسانی کرده است؛ این کنفرانس برای مقابله با این حرکت های تروریستی و تکفیری برگزار شده است. دهها شخصیت برجسته از سراسر دنیا گرد هم آمده اند تا نسبت به فراخوان ملت ها برای مقابله با این حرکت های تروریستی اقدام کنند.

کنفرانس مقابله با تروریسم در برزیل خدمت بزرگی به انسانیت و همه ادیان است

آیت الله اراکی این اقدام را خدمت بزرگی به انسانیت و همه ادیان دانست و گفت: این اقدام خدمت به بشریت است زیرا مقابله با این جریان ضد امنیتی جامعه بشری و در جهت برقراری امنیت در سراسر جهان است. و خدمت به ادیان است زیرا در این کنفرانس اعلام می شود که این شیوه وحشیانه هیچ ربطی به ادیان الهی ندارد.
 
دبیرکل مجمع تقریب در خصوص بهترین روش برای مقابله با این افکار افراطی و تروریسم خاطرنشان کرد: در این رابطه سه اقدام اصلی باید انجام دهیم: 1- تبیین و توجیه همه مردم بالاخص جوان ها درباره خطرناک بودن این روش و ضدیت آن با همه ادیان 2- وحدت در جهت مقابله با این جریان 3- جلوی منابع مالی و منابع پشتیبانی این حرکت ها باید شناسایی شود و جلوی آن گرفته شود.

منابع پشتیبانی تروریست ها از بین برود

وی افزود: در رسانه ها آمده است که این تروریست ها از نظر تسلیحاتی از سوی آمریکا و اسرائیل و از نظر مالی از سوی عربستان و امارات و قطر تغذیه می شوند. لذا باید منابع پشتیبانی آنها از بین برود و نباید اجازه داد که شرکت های اقتصادی تولید اسلحه و شرکت های نفتی با خرید نفت از تروریست ها یا فروش سلاح به آنها جیب خود را پر کنند. لذا اگر این سه کار انجام گیرد می توان تروریسم را در سراسر جهان ریشه کن کرد.
 
آیت الله اراکی درباره سکوت برخی کشورها در مبارزه با تروریسم نیز خاطرنشان کرد: به نظر ما هر دولت یا هر مجموعه ای که به وظیفه خود عمل نکند و با سکوت یا تأییدش این گروه های تروریستی را پشتیبانی کند، روزی آتش آن، دامن خودش را خواهد گرفت. چرا باید امروز شاهد گسترش تروریسم از سوریه و عراق به مصر و لیبی و حتی اروپا باشیم؟
 
وی با اشاره به مشاهدات خود در انگلیس طی سال های 2000 تا 2004 که گروه های افراطی با پشتیبانی خود دولت دانشجویان را به این تروریسم ترغیب می کردند، افزود: عربستان در سراسر جهان به درخواست اروپا و آمریکا مساجدی تأسیس کرد و امام جماعت های این مساجد را در خود عربستان با فکر افراطی و تکفیری تربیت کردند. این کار یکی از خطرناک ترین کارهایی بود که توسط سرویس های جاسوسی و به وسیله عربستان در سراسر جهان گسترش یافت. این در حالی است که از دینداری باید عدالت، فضیلت، تقوا، مهربانی، محبت و خدمت به دیگران نتیجه گرفته شود.

 سه هدف سرویس های جاسوسی غرب

آیت الله اراکی درباره اهداف این اقدامات نیز گفت: سه هدف درباره این جریان وجود دارد: هدف اول، جلوگیری از گسترش اسلام در جهان غرب است. زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جوانان در سراسر جهان به اسلام روی آوردند و در اروپا یک جنبش اسلام گرایی گسترده به وجود آمد. هدف اول آنها این بود که این جریان را منحرف کنند و یک اسلام تحریف شده و قلابی را جایگزین اسلام حقیقی کنند که در اختیار سرویس های جاسوسی باشد. امام جماعت این اسلام قلابی را هم سرویس های جاسوسی با همکاری عربستان سعودی تعیین می کردند.

آیت الله اراکی ادامه داد: هدف دوم مشوه کردن چهره اسلام در سراسر جهان بود تا بقیه ملت ها به اسلام روی نیاورند و اسلام را آنچنان بد جلوه کنند که از گرایش به اسلام جلوگیری شود. هدف سوم که بسیار هم خطرناک بود، استفاده از این گروه ها برای تفرقه ملت ها و جداکردن آنها از همدیگر بود. مانند کاری که در سوریه و عراق انجام دادند؛ و این حرکت کم کم به سایر کشورها مثل پاکستان، افغانستان، اندونزی و ... کشیده شد و آنها در کار خود موفق شدند.
 
وی افزود: ما از مرکز اسلامی برزیل تشکر می کنیم که این قدم بسیار بزرگ را برداشت و برای اولین بار این کنفرانس بزرگ را در برزیل برگزار کرد که بدون شک تأثیرات این کنفرانس همه مناطق جهان را تحت پوشش قرار خواهد داد؛ همچنین باید از کسانی تشکر کنیم که وسیله پخش خبر این کنفرانس را در سراسر جهان فراهم کردند و  موجب شدند که پیام کنفرانس، هم به سراسر برزیل و هم سراسر جهان انتقال یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha